Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mojave App Store kan inte ansluta...


Mr David

Rekommendera Poster

Just uppdaterat till Mojave och allt funkar (inklusive inloggning mot iCloud) men inte App Store. Får upp frågan om att ansluta när jag startar App Store, klickar på logga in och får det generösa felmeddelandet "Failure" (se bild).

 

Jag kan inte logga ut från App Store. Klickar jag på "Affär" och sedan "Logga ut" händer absolut ingenting. Jag har självklart försökt starta om datorn. Koppla ned från wifi och koppla upp igen. Även stängt av antivirus för att eliminera riskerna att ha någon oväntad "funktion" där som blockerar åtkomsten. Googlat en del på problemet och det verkar ha funnits en del strul i betan, men detta är ju den officiella releasen.

 

Någon som har någon idé?

Skärmavbild 2018-09-25 kl. 19.04.43.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma fel vid test av App Store när datorn startad säkert. Men också samma fel på App Store nu när jag återigen startat som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Även stängt av antivirus”, skriver du. Hur vet du/man att det inte stör ändå? Jag rekommenderar inte att köra AV-program på en Mac. Nyttan är så vitt känt obefintlig (förutom att man inte skickar vidare skit till Windowsdrabbade) och skador/trassel är svåra att överblicka då de ofta trasslar med portar och nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker att om det varit antivirus borde det ha avhjälpts vid "säker start". Men, för att utesluta att antivirus ligger och stör har jag nu avinstallerat det utan framgång. Fortfarande samma fel. Och för att förtydliga, App Store har fortfarande kontakt med nätet. För jag får upp "artiklarna" på förstasidan och kan söka efter appar. Men som sagt, app store förstår inte att jag in loggad men jag kan heller inte logga ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min avsikt var inte att försöka logga in på App Store efter säker start, bara att rensa cachar och dylikt. Det är svårt att veta vad dina problem beror på, men jag har själv haft trassel med App Store och Icloud vad gäller inloggning. Det kan ”gå över” spontant. Dessvärre är det inget bra svar. Testa säker start igen efter avinstallationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem vid något tillfälle tidigare. Jag löste det genom att logga in på https://appleid.apple.com/. Väl där blev jag varse att det var något trassel med mitt ID. Efter detta så funkade även Apple Store som det skulle. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, polken säger:

Jag hade liknande problem vid något tillfälle tidigare. Jag löste det genom att logga in på https://appleid.apple.com/. Väl där blev jag varse att det var något trassel med mitt ID. Efter detta så funkade även Apple Store som det skulle. 

Tack för tipset. Det avhjälpte dock inte mitt problem. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om det är någon mer än mig som läser här som får samma problem kommer här lösningen.

 

Säkerställ att du säkerhetskopierat /Library/Security/Trust Settings. Detta utifall du får problem med understående lösning.

 

 

Antingen använder du Terminalen och gör följande:


1.Ta bort innehållet i mappen "Trust settings" genom (du kommer tillfrågas om datorns adminlösenord):
    cd "/Library/Security"
    sudo ditto -ck "Trust Settings" TrustSettingsBackup.zip
    cd "/Library/Security/Trust Settings"
    sudo rm *.plist
 
2. Starta om datorn

 

3. Testa AppStore på nytt.
 

Samma operation går utmärkt att göra via Finder också. Men, då får du använda "Gå > Gå till mapp" då du inte kommer se de mappar som du måste in i och ta bort filerna från.

 

Jag skulle inte rekommendera att du gör denna manöver om du inte är lite insatt i hur OS X funkar. Att rota runt i systemmappar är aldrig att rekommendera om du inte vet vad du pysslar med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...