Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd - laptop + skärm


Nikk

Rekommendera Poster

Har kört med iMac (Retina 5K 27” sent 2015) senaste åren men behöver nu en laptop och då också en ny extern skärm.

 

Ska användas främst för jobb och främst Illustrator.

 

Bör jag satsa på en MBP 13” eller funkar en MB med lite extra RAM lika bra för mina syften?

 

Tips på bra och snygga skärmar skulle också uppskattas. Samma nivå som en ny bra iMac är tillräckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör satsa på en 15-tums MBP. 13-tummaren är INTE samma dator med mindre skärm. Den är en helt annan dator under huven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ha en liknande skärm, den som Apple själva har varit med och tagit fram med LG som är 5K så tror jag du behöver en 15'' för att driva den. I senaste 15'' har du även möjlighet till 32GB ram om det är något du är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-09-25 på 10:33, marol114 säger:

Ska du ha en liknande skärm, den som Apple själva har varit med och tagit fram med LG som är 5K så tror jag du behöver en 15'' för att driva den. I senaste 15'' har du även möjlighet till 32GB ram om det är något du är ute efter.

Ah ser nu att LG 5k skärmen bara funkar (med 5k) med MBP 15”.

Kasst att kalla 13” för Pro... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, Nikk säger:

Ah ser nu att LG 5k skärmen bara funkar (med 5k) med MBP 15”.

Var ser du detta?

 

Om du tänker på denna så funkar den med alla Mac som har Thunderbolt 3; oavsett storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-09-27 på 21:47, marcushedenstrom säger:

Var ser du detta?

 

Om du tänker på denna så funkar den med alla Mac som har Thunderbolt 3; oavsett storlek.

Men om man vill ha 5K, vilket man vill när man betalar mycket pengar för just 5K så funkar det bara på 15" från 2016.

https://support.apple.com/sv-se/HT207448

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Nikk säger:

Men om man vill ha 5K, vilket man vill när man betalar mycket pengar för just 5K så funkar det bara på 15" från 2016.

https://support.apple.com/sv-se/HT207448

Bara om du vill ha TVÅ skärmar med 5k så måste du ha 15-tummaren.

"15-tums MacBook Pro från 2016 och senare har stöd för två LG UltraFine 5K-bildskärmar i full upplösning."

 

Sedan finns ju andra skäl som talar för 15-tummaren. Helt andra prestanda än 13-tummaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Telly82 säger:

Bara om du vill ha TVÅ skärmar med 5k så måste du ha 15-tummaren.

"15-tums MacBook Pro från 2016 och senare har stöd för två LG UltraFine 5K-bildskärmar i full upplösning."

 

Sedan finns ju andra skäl som talar för 15-tummaren. Helt andra prestanda än 13-tummaren.

Ja det är sant, står ju faktiskt bara MBP Pro 2016 :)

Härligt, då kan jag nog köra en 13" trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...