MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
incolour

Ersätta Performa 6300CDs hårddisk med SSD - möjligt?

Rekommendera Poster

God kväll,

Mitt första inlägg här, antagligen det första av många då jag har ett par projekt på gång om vilka jag skrivit på min profil!

Lite kort om detta; Jag har under många år ägt den Macintosh Performa 6300CD som stod i mitt klassrum då jag gick i 1an/2an, vi snackar sent 90-tal. Jag skulle vilja få denna att fungera så bra som möjligt nu då jag har den ekonomiska möjligheten samt plats. *

Mitt första bekymmer är hårddisken; Den fungerar utmärkt nu men det lär den ju inte alltid göra, så jag är inne på att ersätta den. Det är en Quantum Trailblazer 800mb. Skulle en ny IDE-disk fungera lika bra som ersättare, förutsatt att den är formaterad rätt? Storlek, värmeutveckling och liknande tänker jag på...

Det jag helst skulle vilja, är att ersätta den med en SSD-adapter i stil med denna: https://www.ebay.com/itm/4GB-SSD-Replace-Vintage-3-5-IDE-Drives-with-this-40-PIN-IDE-SSD-Card-Adapter-/253701469444 , är detta en möjlighet eller medför det komplikationer jag inte ännu är medveten om? Jag är som säkert märks ganska grön på området, men vill lära mig allt nödvändigt!

Idén skulle vara att skaffa en ny disk/kort, formatera och sedan kopiera den nuvarande diskens innehåll dit... Kan det vara så enkelt eller är det lite av en önskedröm?

Alla tips och svar mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt både IDE- och SATA-adaptrar för CF-kort men fick det aldrig att funka. Varken i PPC eller Intel. :( 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Alix säger:

Jag har köpt både IDE- och SATA-adaptrar för CF-kort men fick det aldrig att funka. Varken i PPC eller Intel. :( 

Vad Upplevde du för problem med dem? Och vilka datorer har du testat på? Har ju sett att det går i diverse videor och tutorials, så man önskar ju man kunde lyckas! Skulle kännas så smidigt att kunna flytta filer mellan den datorn och min iMac via ett sådant kort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu