Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ersätta Performa 6300CDs hårddisk med SSD - möjligt?


incolour

Rekommendera Poster

God kväll,

 

Mitt första inlägg här, antagligen det första av många då jag har ett par projekt på gång om vilka jag skrivit på min profil!

Lite kort om detta; Jag har under många år ägt den Macintosh Performa 6300CD som stod i mitt klassrum då jag gick i 1an/2an, vi snackar sent 90-tal. Jag skulle vilja få denna att fungera så bra som möjligt nu då jag har den ekonomiska möjligheten samt plats. *

Mitt första bekymmer är hårddisken; Den fungerar utmärkt nu men det lär den ju inte alltid göra, så jag är inne på att ersätta den. Det är en Quantum Trailblazer 800mb. Skulle en ny IDE-disk fungera lika bra som ersättare, förutsatt att den är formaterad rätt? Storlek, värmeutveckling och liknande tänker jag på...

Det jag helst skulle vilja, är att ersätta den med en SSD-adapter i stil med denna: https://www.ebay.com/itm/4GB-SSD-Replace-Vintage-3-5-IDE-Drives-with-this-40-PIN-IDE-SSD-Card-Adapter-/253701469444 , är detta en möjlighet eller medför det komplikationer jag inte ännu är medveten om? Jag är som säkert märks ganska grön på området, men vill lära mig allt nödvändigt!

Idén skulle vara att skaffa en ny disk/kort, formatera och sedan kopiera den nuvarande diskens innehåll dit... Kan det vara så enkelt eller är det lite av en önskedröm?

Alla tips och svar mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Jag har köpt både IDE- och SATA-adaptrar för CF-kort men fick det aldrig att funka. Varken i PPC eller Intel. :( 

 

 

Vad Upplevde du för problem med dem? Och vilka datorer har du testat på? Har ju sett att det går i diverse videor och tutorials, så man önskar ju man kunde lyckas! Skulle kännas så smidigt att kunna flytta filer mellan den datorn och min iMac via ett sådant kort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej

Kul att du är liksom jag en som vill att dom gamla ska leva, själv har jag från SE 30, Color Classic, iMac som såg ut som ett halvt klot, och senaste köpet en Cube, kul att leka med dom, tyvärr tror jag att det du vill inte kommer att fungera, senaste Systemet du kan använda är OS 9.1, alltså inget OS X, och där skiter det sig nog, vad jag kan se finns det heller usb, så någon sådan kan du inte använda, om? det inte finns någon adapter att köpa, är det något viktigt på hårdisken i Datorn du är rädd att förlora eller är det bara en kul grej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Tarok säger:

Hej

Kul att du är liksom jag en som vill att dom gamla ska leva, själv har jag från SE 30, Color Classic, iMac som såg ut som ett halvt klot, och senaste köpet en Cube, kul att leka med dom, tyvärr tror jag att det du vill inte kommer att fungera, senaste Systemet du kan använda är OS 9.1, alltså inget OS X, och där skiter det sig nog, vad jag kan se finns det heller usb, så någon sådan kan du inte använda, om? det inte finns någon adapter att köpa, är det något viktigt på hårdisken i Datorn du är rädd att förlora eller är det bara en kul grej.

Tanken är att installera ett flash-lagringsmedia i den och sedan installera System 7.6 på den. Sedan, via en iBook som kör 9.2.2 och därmed har stöd för HFS, föra över de filerna jag vill ha från originalhårddisken till det nya SSD-minnet. Detta är av dels den aledningen att jag vill kunna ha igång datorn av rent nostalgiska skäl eftersom den betydde mycket för mig i barndomen, och dels för att kunna använda gammal mjukvara som jag tycker är extremt skoj. 

 

Just nu bråkar jag mest med att få tag i en fungerande diskett att boota datorn med då jag ska utföra installationen och initiera  hårddisken/SSD. System 7.6-skivan bootar ju inte, och jag saknar Verktygs-disketterna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket System behöver du för att det ska fungera, kanske jag har det du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Tarok säger:

Vilket System behöver du för att det ska fungera, kanske jag har det du behöver.

System 7.6, svensk version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-09-22 på 21:31, Alix säger:

Jag har köpt både IDE- och SATA-adaptrar för CF-kort men fick det aldrig att funka. Varken i PPC eller Intel. :( 

 

 

Kan nu glatt meddela att jag fått det att fungera strålande! Använde en adapter för ett SD-kort dock. Det verkar som att det är ganska oförutsägbart ifall det vill fungera eller ej, efter vad jag läst om hittills på nätet. 

BA27D7EA-479F-4310-9B89-68436AFE7375.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, incolour säger:

Kan nu glatt meddela att jag fått det att fungera strålande! Använde en adapter för ett SD-kort dock. Det verkar som att det är ganska oförutsägbart ifall det vill fungera eller ej, efter vad jag läst om hittills på nätet. imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0

BA27D7EA-479F-4310-9B89-68436AFE7375.jpeg

Toppen! Grattis! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, incolour säger:

Kan nu glatt meddela att jag fått det att fungera strålande! Använde en adapter för ett SD-kort dock. Det verkar som att det är ganska oförutsägbart ifall det vill fungera eller ej, efter vad jag läst om hittills på nätet. imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0

BA27D7EA-479F-4310-9B89-68436AFE7375.jpeg

PS. Kan du länka till vilken adapter du köpte? Tack på förhand! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

PS. Kan du länka till vilken adapter du köpte? Tack på förhand! :yeahbaby:

Självklart, det var denna: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F112889501168

 

Har även denna för CF liggandes och väntar, har ej testat den än men köpte specifikt denna efter tips av någon på thinkclassic.org eftersom den tydligen fungerat för honom: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F142442413681

 

Minneskortet jag använde nu är ganska gammalt, skulle tippa på tidigt 2000-tal och endast 512 mb, ifall det kanske också spelat roll... Har dock även testat att installera MS-DOS i en Pentium 1 på den med samma kort i, vilket inte lyckades, systemet frös vid uppstart. 

 

Planen är att köpa ett nytt större och anända det istället, detta var bara vad jag hade liggandes för tillfället. Återkommer när jag kommit så långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...