Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Komprimera dv film till Facebook


Explorer

Rekommendera Poster

Jag har i min Snöleopard en dv film på runt 4.3  GB. Som SVT sände för några år sedan. Har via portabel hårddisk tagit hem den till min nya iMac. Där låter den sig utan problem spelas upp.

När jag vill lägga upp den på Facebook, så är den inte ens möjlig att markera för överföring.

Jag gissar att Facebook inte klarar att ta emot så stora filer.  Och hittar inget sätt att komprimera den till mindre format ?

MADALAI.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Handbrake till att konvertera den till ett FB vänligt format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det ska jag pröva !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa Lappen. Det var ett lysande bra tips du gav mig.  Nu äntligen fick jag ner film-filen i storlek från 4.7GB till 292 MB.

Den ligger nu uppe på Facebook. Om du är intresserad och vill titta, så gå in på Anders Fugelstad på Facebook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tyvärr har jag nu samma problem igen. Med en iMovie film från Snöleoparden. Som nu inte kan öppnas av min nya  iMac Sierra.

Och Handbrake tar inte emot den.   Den är som   .mov. 3.20 GB

 "Shared  Movies" brukar kunna konvertera. Nu svarar den Nej.

Min förra problem var   .dv.   Den här är   .mov.   Är det där det sitter, tro.

Kanske jag kan gå tillbaka till Snöleoparden och spara filmen i någon annan form ?

YTF FILM A.png

YTF FILM B.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du spela upp filmen i iMovie?

Då kan du exportera den därifrån till mp4 (ex.vis).

 

.mov är bara en behållare som kan innehålla video i vilket format som helst att runt ett par hundra typer ("codec").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmen är gjord på 10.6.8. Snöleopard.  I min gamla dator som blev illa åtgången när jag i förfjol skulle uppgradera till (det som var före Sierra). Upptäckt att därmed försvann  mina filmer och annat och mitt skrivprogram AppleWork6 , där jag hade ett helt bokmanus.

Jag fick försöka att nedgradera tillbaka till 10.6.8, vilket inte var det lättaste . Efter mycken vånda fick jag tillbaka skrivprogrammet tack vare en hjälpare på Forumet. Som skickade mig en .plist-fil, som jag skulle lägga in på ett speciellt ställe "i datorns inre".   En mirakelräddning ! Nu ska jag snart ge ut boken.

"Välgöraren från Viskafors" kallar jag därefter den mannen.

 

Detta om vad som varit. Nu har jag följt ditt tips. Nu ser det ut att gå vägen. Jag hade ju i går råkat lägga över iMovie original filmen till portabla hdd. fvb till iMac:en med Sierra. Alltså filen med stjärnan och klappan på.  Det gick ju inte ...  Nu gick jag tillbaka till snöleoparden och exporterade den som komprimerad till QuickTime. Nu gick den ned från 3.20 GB till 1.31 GB. Och låter sig spelas upp i Sierran.

Och ska troligen gå att lägga upp på Facebook. Det här borde jag ha fattat, förstås. Men så kan det vara ibland. Tack så mycket för hjälpen !

Mysko är att den blivit dubbelt så lång som avsett. Jag hade problem med att iMovie filen i original

hade tappat ljudet i större delen av filmen. Jag hade en DVD från förr i gömmorna. Nyinspelade in det ljudet på en  Olympus högkvalitet recorder. Förde över det till snöleoparden, till iTunes och kunde

därifrån lägga in det på en kopia av iMovie-filen.  Båda filerna hamnade på samma iMovie.

Jag har jobbat så hårt för att restaurera fram den här filmen. Så jag vågade inte rumstera om för att försöka deleta den stumma filmfilen. Så nu ligger den stumma filen strax efter den riktiga, med svart emellan.  Hur skulle jag göra för att delta den stumma ?

 

 

YTF_LITEN.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...