Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra Windowspartionen större


Fredrik N

Rekommendera Poster

Har kört några program i Windows på min Mac. Utrymmet har tagit slut och det krävs nu mer lagringskapacitet på Windows partitionen. Jag finner uttrycken "radera", "återskapa" förvirrande. Det jag nu gjort är att radera både startskivan och Bootcamp/Windowspartitionen (ja, jag har säkerhetskopior). Startskivan har jag fått att fungera, datorn startar snällt. 

 

Hur gör jag nu för att få Windowspartitionen att bli större? Har tryckt rundor lite men blir inte klok. Jag vågar inte prova för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allra först borde du ha skapat en kopia av Windows med WinClone. https://twocanoes.com/products/mac/winclone/

Då hade du sluppit installera om Windows igen, köra alla uppdateringar, installera om alla program etc etc.

 

I vilket fall:

Du ska ta bort Windowspartionen med BootCamp-assistenten.

Sedan lägger du dit en större Windowspartition med BootCamp-assistenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Men hur? Nu när jag öppnar Bootcamp, då får jag frågan om att installera Windows samt välja välja storlek. Det känns som det blir en ny partition eller blir den nuvarande bara större? Vill inte stå med utrymme på hårddisken jag inte kan utnyttja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Fredrik N säger:

Ok. Men hur? Nu när jag öppnar Bootcamp, då får jag frågan om att installera Windows samt välja välja storlek. Det känns som det blir en ny partition eller blir den nuvarande bara större? Vill inte stå med utrymme på hårddisken jag inte kan utnyttja.

Då är nog den gamla Windowspartionen redan borta. För den kan inte skapa två (Windows)partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste först tacka dig för att du tar dig tid att svara på min "dumma" frågor, Tack!

 

För mig ser det ut som partitionen är kvar. Skall jag tolka det som att Bootcamp delen blir 30GB? 

Jag skall lägga Windows installationen på en sticka!

 

Skärmavbild 2018-09-20 kl. 10.58.35.png

Skärmavbild 2018-09-20 kl. 10.56.44.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte lägga bootcamp på en sticka, till att börja med.

 

Har du en Mac med två interna (fysiska) diskar? (Macintosh HD och Bootcamp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en hårddisk, vad jag vet.

I systeminfon hittar jag bara, vad jag tror, en hårddisk. Då letade jag från, i listan, NMExpress till SPI och det finns bara något på platsen SATA. Det vet jag är en hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Fredrik N säger:

Bara en hårddisk, vad jag vet.

I systeminfon hittar jag bara, vad jag tror, en hårddisk. Då letade jag från, i listan, NMExpress till SPI och det finns bara något på platsen SATA. Det vet jag är en hårddisk

Då har du två Mac-partitioner. Du måste dessutom ha Mac-formaterat den som heter Bootcamp.

 

Om du ska ha Bootcamp på den interna så måste du först partitionera om den så den bara har en partition (Macintosh HD).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...