Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köphjälp! Macbook Pro 15" från 2014 (eg 2013)


Dahneil

Rekommendera Poster

Hej Macvänner!

 

Jag är påväg att köpa en macbook pro från 2014 för 14 000kr- 16gb ram, 2,3ghz i7, 512gb ssd, nvidia gt 750 etc. 

Jag är dock väldigt okunnig om datorspecs, vilket får mig att vända mig till er.

Macen kommer användas till både bild- (rawfiler i lightroom/ ps) och videoredigering (premiere pro). Idag sitter jag med en mb air från 2014, men med betydligt tråkigare ram i form av 8gb, vilket inte räcker till mina  ändamål. 

Då är frågan: är denna mac fortfarande något att ha 2018, eller kastar jag pengar i sjön? Borde jag kika efter nyare modeller?

Värt att tillägga är att jag helst slipper dongles etc. 

 

 

 

/Ny Macworldforumare, inte ny macperson. Hoppas jag inte gör en ny tråd som redan besvarats 765 gånger. Mvh, väl mött och tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra dator fortfarande men jag hade  betalt max 10-12k beroende på skick. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med ovan, fortfarande en pigg dator, men 14000 känns lite i högsta taget då den ändå är 4 år gammal. Får att slippa dongles så får man gå bakåt från 2015 då usb-c modellerna kom 2016. Har själv en sådan och och har inga problem med att ha en adapter. Men då är det ju en helt annan prisklass. Jag skulle försöka få den något billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Köphjälp! Macbook Pro 15" från 2014 (eg 2013)
6 timmar sedan, Dahneil säger:

Hej Macvänner!

 

Jag är påväg att köpa en macbook pro från 2014 för 14 000kr- 16gb ram, 2,3ghz i7, 512gb ssd, nvidia gt 750 etc. 

 

Det är en 15" vilket du inte skriver. I Apples värld är det så att Air är en billigare dator i allt än Pro-serien. Men 13" och 15" är två helt olika datorer. 13" är ganska lika Air i prestanda och är egentligen en konsumentdator och ingen Promodell, medan 15" har fullfjädrad Pro-specifikation. Jämfört med din Air så är den du tittar på ett monster och är fullt användbar i dag och länge till.

...

Den bifogade bilden berättar skillnaden i rå prestanda mellan Air och 15". Nu finns det ingen 2014 som är 2,3 GHz utan det är en 2013. Antingen har de fel eller så har du skrivit fel. 2013 innebär att datorns pris ska reduceras en del. En fem år gammal MBP ska inte kosta mer än runt 10' tycker jag.

 

Skärmavbild 2018-09-18 kl. 07.49.37.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input!!

 

6 timmar sedan, cokeman säger:

Mycket bra dator fortfarande men jag hade  betalt max 10-12k beroende på skick. 

Datorn verkar vara i superbra skick, nästan orörd då den enbart gått 4 battericyklar. 

Men tack! 

 

27 minuter sedan, marol114 säger:

Håller med ovan, fortfarande en pigg dator, men 14000 känns lite i högsta taget då den ändå är 4 år gammal. Får att slippa dongles så får man gå bakåt från 2015 då usb-c modellerna kom 2016. Har själv en sådan och och har inga problem med att ha en adapter. Men då är det ju en helt annan prisklass. Jag skulle försöka få den något billigare.

Då kanske jag borde kika på 2015’s istället, eventuellt försöka få säljaren att omvärdera priset. För mig spelar ram störst roll, men lägger helst inte mycket mer än 15-17k. 

 

12 minuter sedan, Axelman säger:

Det är en 15" vilket du inte skriver. I Apples värld är det så att Air är en billigare dator i allt än Pro-serien. Men 13" och 15" är två helt olika datorer.

...

Den bifogade bilden berättar skillnaden i rå prestanda mellan Air och 15". Nu finns det ingen 2014 som är 2,3 GHz utan det är en 2013. Antingen har de fel eller så har du skrivit fel. 2013 innebär att datorns pris ska reduceras en del. 

Det stämmer, det är en 15” vi talar om. 

Väldigt bra info! Säljaren skrev att det var en 2014, men när han skickade en bild på specs stod det inget om vilket år datorn är tillverkad, något som gjorde mig misstänksam. (Se bifogad bild) Han har vidare inte skrivit om detta i sin annons, utan det var jag som frågade.

 

 

7997A76A-5433-4D61-8DDB-0E55DA8B02CB.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Dahneil säger:

 

Det stämmer, det är en 15” vi talar om. 

Väldigt bra info! Säljaren skrev att det var en 2014, men när han skickade en bild på specs stod det inget om vilket år datorn är tillverkad, något som gjorde mig misstänksam. (Se bifogad bild) Han har vidare inte skrivit om detta i sin annons, utan det var jag som frågade.

 

 

Det KAN vara så att den datorn är köpt 2014 och att säljaren bara tar förgivet att det är en 2014. Modellår MBP 2014 lanserades i juli 2014. Apples modeller går hursomhelst i kalendern. Vilket är viktigt att hålla ordning på då det kan skilja en hel del mellan olika årsmodeller. Man vill ju inte betala dyrt för en äldre maskin än man trodde att det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Dahneil säger:

För mig spelar ram störst roll, men lägger helst inte mycket mer än 15-17k. 

Alla 15" från 2014 och framåt har 16 GB RAM som standard och eftersom 15" är en promaskin har många äldre också köpts med 16 GB. Men det är ju inte säkert!

...

Datorn fungerar också så att om RAM-minnet tar slut så skriver datorn tillfälliga filer, sk Chachefiler, till hårddisken. Det betyder att ju snabbare hårddisk du har desto bättre hanterar datorn Chachefiler och du upplever att RAM-minnet räcker bättre. Redan från 2013 så har MBP 15" riktigt snabb hårddisk som är dubbelt så snabb som i din Air. 2015 sker nästa prestandaförbättring på hårddisken och hastigheten ökar med ca 50% jämfört mot 2013. Kan vara bra att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Axelman säger:

 

Det KAN vara så att den datorn är köpt 2014 och att säljaren bara tar förgivet att det är en 2014. Modellår MBP 2014 lanserades i juli 2014. Apples modeller går hursomhelst i kalendern. Vilket är viktigt att hålla ordning på då det kan skilja en hel del mellan olika årsmodeller. Man vill ju inte betala dyrt för en äldre maskin än man trodde att det var.

 

Tusen tack för bra förklaringar!

Nu är det dessutom bekräftat. Datorn är late 2013.

Visst förblir priset (14k) allt för mycket, trots specs och att den iprincip är i nysksick?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det denna:

 

https://www.blocket.se/horby/Macbook_Pro_Retina_15__i7_3_8_TB_16GB_512_SSD_81346917.htm?ca=17&w=3

 

säljaren är en "skojare", du får säkert datorn om du köper den, man han är ALLDELES för dyr på det han säljer.

 

Som nämnt, leta efter en 2015, den borde inte kosta mer än 14K.

Släpp o gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Stereotypen säger:

Är det denna:

 

https://www.blocket.se/horby/Macbook_Pro_Retina_15__i7_3_8_TB_16GB_512_SSD_81346917.htm?ca=17&w=3

 

säljaren är en "skojare", du får säkert datorn om du köper den, man han är ALLDELES för dyr på det han säljer.

 

Som nämnt, leta efter en 2015, den borde inte kosta mer än 14K.

Släpp o gå vidare.

Haha, tack! Den annonsen, ja!

Det va det jag behövde höra, allas er hjälp uppskattas enormt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...