Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Påminnelse: Filmer som köpts på Itunes kan försvinna från tjänsten


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Som så mycket annat Apple gör skulle detta vara ett mindre problem om de bara kommunicerade i förväg.

 

Batteriet i din telefon är inte designat för att klara av processorns strömförbrukning ett år efter inköp? Upptäcks av tredje part. Situationen blir värre än om de inte hade dolt detta från konsumenterna. Fortfarande irriterande, men hade haft mycket mindre stank av "planned obsolescence" som det har nu. 

 

Apple AOI/ASI har ett hemligt skatteavtal med Irland för att betala 0.1% skatt under 2009, 0.06% under 2010, 0.05% under 2011… Hälften av problemet här var att det var hemligt och andra inte fick ta del av lika villkor (vilket är ett lagkrav).

 

Apple döljer (olagligt) för Italienska kunder att de har längre garantitid än ett år. Upptäcks av konsumentgrupper och Apple bötfälls. Hade inte hänt om Apple varit bättre på att kommunicera med sina kunder.

 

U2-albumet som laddades upp till allas konton. Hade inte ens varit en storm i ett vattenglas om man som målgrupp blivit förvarnad och fått välja.

 

Och nu: Köpta filmer raderas i det dolda från ens iTunes-konto? Upptäcks av tredje part. Situationen blir värre än om kunderna hade fått ett meddelande som sa "Om X dagar kommer denna film inte längre finnas kvar, ladda ner om du vill spara".

 

Och så vidare. Apple har ett kommunikationsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Chalk säger:

Som så mycket annat Apple gör skulle detta vara ett mindre problem om de bara kommunicerade i förväg.

 

Batteriet i din telefon är inte designat för att klara av processorns strömförbrukning ett år efter inköp? Upptäcks av tredje part. 

 

Nej inte helt korrekt. 

När batterihälsan sjunker under 80% throttlas cpun

Så det har ingenting med tiden att göra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Apple har ändå ett kommunikationsproblem.

 

Ingen som förnekar det. Står säkert i det finstilta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Ingen som förnekar det. Står säkert i det finstilta.

Precis, det är just det det gör (att döma av artikeln du länkade till). Vilket är problemet.

 

Utöver att använda en köpt produkt eller tjänst så är det viktigaste med ett köp av en produkt eller tjänst nämligen att man också har framtida tillgång till den.

 

Alltså borde Apple och andra ange, innan köpet ingås, att man kanske inte har framtida tillgång till den. Ungefär:

 

”Please note that this product may not be available for redownloading in the future. Please see EULA for more information. Do you still wish to continue?”

 

Fast det kanske skulle påverka försäljningssiffrorna... :lol: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Precis, det är just det det gör (att döma av artikeln du länkade till). Vilket är problemet.

 

Utöver att använda en köpt produkt eller tjänst så är det viktigaste med ett köp av en produkt eller tjänst nämligen att man också har framtida tillgång till den.

 

Alltså borde Apple och andra ange, innan köpet ingås, att man kanske inte har framtida tillgång till den. Ungefär:

 

”Please note that this product may not be available for redownloading in the future. Please see EULA for more information. Do you still wish to continue?”

 

Fast det kanske skulle påverka försäljningssiffrorna... :lol: 

 

I praktiken händer samma sak med alla mina Dvd och BD skivor ifall jag flytta till ett annat lan och inte kan ta med min spelare.

Köper jag en i det land jag flyttar till så är alla mina skivor ospelbara.

Men i detta fall så kan han spela sina filmer förutom ett fåtal som försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-09-15 på 17:08, lappen71 säger:

 

Nej inte helt korrekt. 

När batterihälsan sjunker under 80% throttlas cpun

Så det har ingenting med tiden att göra. 

 

Du argumenterar en petitess eller teknikalitet, när GeekBench presenterade sina siffror från hösten 2018 börjat få in resultat från iPhone 7-ägare vars telefoner var yngre än 12 månader som hade börjat få sin CPU strypt. Samma sak hände med min iPhone SE som fick sin CPU strypt efter mindre än ett år. Om det nu är så att batterierna inte håller 80% av sin hälsa i ett år, än mindre än de två-tre år man borde kunna förvänta sig (vilket jag tycker är lågt och en artefakt av "tunnhet framför allt" som genomsyrar Apple, men det är en annan diskussion).

 

3 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Tycker den artikeln missar poängen med kritiken mot Apple, speciellt den här delen som författaren själv anser viktigast i refrängen: "Most importantly: Apple tells CNET that it won't delete your movies, either. At least, not ones you've downloaded.". Frågan handlar inte om hur ettorna och nollorna på ens hårddisk relativt ettorna och nollorna på en hårddisk i Apples moln, utan om ett köp kan dras tillbaka på det här sättet. Ett köp som kan dras tillbaka eller på annat sätt är tidsbegränsat är inte ett köp, det är att hyra, eller licensera. 

 

2 timmar sedan, lappen71 säger:

 

I praktiken händer samma sak med alla mina Dvd och BD skivor ifall jag flytta till ett annat lan och inte kan ta med min spelare.

 Köper jag en i det land jag flyttar till så är alla mina skivor ospelbara.

 Men i detta fall så kan han spela sina filmer förutom ett fåtal som försvann.

 

Att du inte får plats eller har på annat sätt inte kan flytta med dig dina skivor beror inte på att den som "sålde" dig dina skivor någonstans i avtalsvillkoren skrivit att du bara får spela dem i Gällivares och Ystads kommuner, och att det egentligen bara var en uthyrning av skivorna. Det beror på saker helt i din egen kontroll. 

 

Att vi ens har en diskussion kring detta är ju ett bevis på att Apple kunnat sköta detta och andra problem med sina produkter och tjänster så oerhört mycket bättre… ?‍♂️

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Chalk säger:

 

Du argumenterar en petitess eller teknikalitet, när GeekBench presenterade sina siffror från hösten 2018 börjat få in resultat från iPhone 7-ägare vars telefoner var yngre än 12 månader som hade börjat få sin CPU strypt. Samma sak hände med min iPhone SE som fick sin CPU strypt efter mindre än ett år. Om det nu är så att batterierna inte håller 80% av sin hälsa i ett år, än mindre än de två-tre år man borde kunna förvänta sig (vilket jag tycker är lågt och en artefakt av "tunnhet framför allt" som genomsyrar Apple, men det är en annan diskussion).

 

 

Rätt ska vara rätt. Att du tycker det är en petitess får stå för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Chalk säger:

 

Att du inte får plats eller har på annat sätt inte kan flytta med dig dina skivor beror inte på att den som "sålde" dig dina skivor någonstans i avtalsvillkoren skrivit att du bara får spela dem i Gällivares och Ystads kommuner, och att det egentligen bara var en uthyrning av skivorna. Det beror på saker helt i din egen kontroll. 

 

Att vi ens har en diskussion kring detta är ju ett bevis på att Apple kunnat sköta detta och andra problem med sina produkter och tjänster så oerhört mycket bättre… ?‍♂️

 

 

 

Du missade min poäng helt. Köper jag skivor i sverige kan jag inte spela upp dom i australien med deras spelare.

Ingen som säger att Apple inte kunde informerat detta bättre men samtidigt så får man inte glömma att regionsindelning har funnits sedan dvd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...