Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine säkerhetskopierar öppnade filer


buse
 Share

Rekommendera Poster

Jag har upptäckt att på den sista tiden att mina säkerhetskopior på Time Machine blir väldigt stora trots att jag har trott att jag inte lägger till eller ändrar speciellt mycket. När jag kollade i BackupLoupe så upptäckte jag att nästan alla filmer och bilder som jag öppnar/tittar på blir säkerhetsuppdaterade i Time Machine när jag kopplar till den externa hårddisken och kör säkerhetskopieringen. Detta trots att jag inte har ändat i namnet på filerna eller ändrar något i den överliggande mappen.

Detta gör ju att den externa backuphårddisken blir fort full.

Jag har som sagt inte ändrat varken namnet eller något annat på filen/filerna. Jag har endast startat filmen/öppnat bilderna.

Vad kan detta bero på och hur gör jag för att den inte ska säkerhetskopiera en film bara för att jag tittar på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det program som du använder för att titta på film och/eller bilder sparar ner en ändring på filen på disken. Detta triggar Time Machine eftersom filen faktiskt är ändrad.

Alltså inte ett TM-problem, egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Telly82 säger:

Det program som du använder för att titta på film och/eller bilder sparar ner en ändring på filen på disken. Detta triggar Time Machine eftersom filen faktiskt är ändrad.

Alltså inte ett TM-problem, egentligen.

Ok, jag använder oftast VLC. Kan det då vara en ändring i VLC som man kan göra? Eller är det något annat program som inte sparar ner en ändring som du känner till. Jag gillar VLC för det har funkat att öppna nästan alla filmfiler med, men jag har litat slentrianmässigt på det i flera år så det kanske finns något nytt program som inte sparar det som en ändring varje gång jag öppnar filmfilen. Det gör mig inte så mycket att öppnade bilder eller övriga små filer sparas som ändringar, för de tar ju inte så mycket plats på den säkerhetskopierande hårddisken, men filmerna tar ju stor plats på den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2018-09-13 på 09:16, Telly82 säger:

Det program som du använder för att titta på film och/eller bilder sparar ner en ändring på filen på disken. Detta triggar Time Machine eftersom filen faktiskt är ändrad.

Alltså inte ett TM-problem, egentligen.

Efter att ha säkerhetskopierat under lång tid med Time Machine kan jag se i ett program som heter BackupLoupe, som visar VAD som säkerhetskopieras av Time Machine,  att även filer/filmer som jag inte har startat/spelat upp säkerhetskopieras av Time Machine med viss regelbundenhet. Jag är säker på att jag inte har spelat upp vissa filmer, men de säkerhetskopieras ändå emellanåt. Jag har såklart heller inte ändrat något, t ex namnet på filmerna.... Jag kan inte förstå varför de säkerhetskopieras "i onödan"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Att du har en färsk backup på dina filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-24 på 14:33, lappen71 säger:

Vad är problemet? Att du har en färsk backup på dina filer?

Nej, det är väl såklart inget problem att den är färsk, men jag tycker det är onödigt att den gör en backup på något som i sig inte har ändrats.

Jag har lärt mig den hårda vägen att ha flera säkerhetskopior. Jag har tre Time Machine backuper på min MacBook Pro. Dessa har jag i olika lokaler för säkerhets skull. Med viss regelbundenhet åker jag till dessa lokaler och gör en säkerhetskopia med Time Machine där.

Problemet är att om jag har en mapp i datorn med en del filmer på, låt säga sammanlagt 100 gb, så om jag tittat på någon av dessa filmer så gör Time Machine en säkerhetskopia på hela mappen med filmer även om jag bara tittat på en enstaka film i filmmappen och kanske till o med raderat just den filmen jag sett på.

När jag är i någon av de andra lokalerna som jag har säkerhetskopiorna i så tar det ju några timmar att göra en ny säkerhetskopia om Time Machine ska göra en ny säkerhetskopia på datorn om Time Machine gör en ny säkerhetskopia på ca 200 gb. Det känns bara så onödigt att det görs en ny säkerhetskopia på mappar som inte har ändrats och tidsödande att vänta i lokalen där jag har min backup på att Time Machine ska tugga färdigt.

Det är ju jättebra att ha Time Machine säkerhetskopierar det som har ändrats. Grundfrågan är ju varför Time Machine gör en säkerhetskopia på mappar eller filer som INTE har ändrats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, buse säger:

Nej, det är väl såklart inget problem att den är färsk, men jag tycker det är onödigt att den gör en backup på något som i sig inte har ändrats.

Jag har lärt mig den hårda vägen att ha flera säkerhetskopior. Jag har tre Time Machine backuper på min MacBook Pro. Dessa har jag i olika lokaler för säkerhets skull. Med viss regelbundenhet åker jag till dessa lokaler och gör en säkerhetskopia med Time Machine där.

Problemet är att om jag har en mapp i datorn med en del filmer på, låt säga sammanlagt 100 gb, så om jag tittat på någon av dessa filmer så gör Time Machine en säkerhetskopia på hela mappen med filmer även om jag bara tittat på en enstaka film i filmmappen och kanske till o med raderat just den filmen jag sett på.

När jag är i någon av de andra lokalerna som jag har säkerhetskopiorna i så tar det ju några timmar att göra en ny säkerhetskopia om Time Machine ska göra en ny säkerhetskopia på datorn om Time Machine gör en ny säkerhetskopia på ca 200 gb. Det känns bara så onödigt att det görs en ny säkerhetskopia på mappar som inte har ändrats och tidsödande att vänta i lokalen där jag har min backup på att Time Machine ska tugga färdigt.

Det är ju jättebra att ha Time Machine säkerhetskopierar det som har ändrats. Grundfrågan är ju varför Time Machine gör en säkerhetskopia på mappar eller filer som INTE har ändrats...

TimeMachine tar INTE backup på filer som INTE har öppnats eller förändrats. Detta är ett faktum och bortom diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-24 på 13:27, buse säger:

Jag kan inte förstå varför de säkerhetskopieras "i onödan"

Skulle kunna vara att din (original)disk har problem.

Testa att reparera den.

https://support.apple.com/sv-se/guide/disk-utility/dskutl1040/mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-30 på 14:40, Telly82 säger:

Skulle kunna vara att din (original)disk har problem.

Testa att reparera den.

https://support.apple.com/sv-se/guide/disk-utility/dskutl1040/mac

Tack för ditt konstruktiva tips! Sist jag kollade i programmet BackupLoupe så såg jag att Time Machine säkerhetskopierat en mapp med ett hundratal bilder som jag VET att jag varken öppnat eller ändrat något som helst alls på. Så det är något som triggar Time Machine att tro att något bör säkerhetskopierats.

Ett gott slut och gott nytt år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...