Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Begagnad bil-tråden


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

De fyra sista bilarna jag haft var nya. Efter en oändlig räcka av äldre sämre begagnade bilar som  går sönder, stannar, kostar massor av tid och pengar och gör mig gammal och gråhårig i förtid. DET är dyrt. Jämförelsevis är nya bilar billiga!! rofl.gif.6caf86860389e044e529d76de1a5c7c0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig ägt en ny bil. Förutom den första som jag köpte väl begagnad av min far så har jag köpt bilar som varit runt två år gamla och haft dem mellan 12-14 år. Den näst senaste var en Audi A6 som gav upp efter bara 37400 mil. Sedan blev det en VW Passat 2017 (tillverkad 2016) inköpt 2018 som fortfarande rullar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Har aldrig ägt en ny bil. Förutom den första som jag köpte väl begagnad av min far så har jag köpt bilar som varit runt två år gamla och haft dem mellan 12-14 år. Den näst senaste var en Audi A6 som gav upp efter bara 37400 mil. Sedan blev det en VW Passat 2017 (tillverkad 2016) inköpt 2018 som fortfarande rullar. :) 

Det är smart, om man kollar upp dem bra. 25 procent av värdet för en ny bil försvinner så fort man kör runt hörnet... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tre sista bilarna har jag privatleasat till lägre totalpris än en motsvarande två år gammal bil. Jag betalar ingen service, bara halvförsäkring och inga reparationer samt besiktning. Utslaget per mil är kostnaderna en bit lägre än bara normal värdeminskning på en köpt bil. Eller för all del en köpt begagnad bil. Självklart kan man göra både bra och dåliga köp, samt bra och dåliga leasingavtal. Det är bara att räkna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

 25 procent av värdet för en ny bil försvinner så fort man kör runt hörnet... :P 

Det där är en skröna. OM du köper en bil till listpris stämmer det väl. Men varför ska man göra det? :fundersam: Det kommer alltid erbjudanden och kampanjer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Det där är en skröna. OM du köper en bil till listpris stämmer det väl. Men varför ska man göra det? :fundersam: Det kommer alltid erbjudanden och kampanjer. 

Hur kan det vara en skröna om det stämmer? :fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Hur kan det vara en skröna om det stämmer? :fundersam:

Nu är det ju väldigt få människor som kör ut bilen ur bilfirman för att köra tillbaka den på en gång och förlora tiotusentals kronor.rofl.gif.a07bdf1e4680f911c524b00aff5e397b.gif  Det enda som är intressant är vad den kostar per mil under den tid jag har den. Vilket ofta är tre år. Att rulla ut en tre år gammal bil kan som sagt var bli dyrare per mil än en ny. Värdeminskningen är lägre men man ska betala helförsäkring, service och reparationer. Kanske en ny omgång sommar och vinterdäck. Rostskyddsbehandling, lackkonservering? Att sköta om en begagnad bil är dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Nu är det ju väldigt få människor som kör ut bilen ur bilfirman för att köra tillbaka den på en gång och förlora tiotusentals kronor.rofl.gif.a07bdf1e4680f911c524b00aff5e397b.gif  Det enda som är intressant är vad den kostar per mil under den tid jag har den. Vilket ofta är tre år. Att rulla ut en tre år gammal bil kan som sagt var bli dyrare per mil än en ny. Värdeminskningen är lägre men man ska betala helförsäkring, service och reparationer. Kanske en ny omgång sommar och vinterdäck. Rostskyddsbehandling, lackkonservering? Att sköta om en begagnad bil är dyrt.

Fast en nästan ny ter sig då idealisk. Förutsatt då att garantier och andra villkor är desamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Fast en nästan ny ter sig då idealisk. Förutsatt då att garantier och andra villkor är desamma.

Som sagt var så varierar det i det oändliga. Det är bara att räkna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Jag har haft en massa bilar genom åren som har kostat mig en massa pengar. De plägar göra det. Sedan 2010 har jag dock bättrat mig, då jag sålde min sista egna bil. Jag har stått som ägare eller förmedlat bilar sedan dess, åt vänner och familj, hjälpt till att fixa och så, men ingen egen bil. En härlig känsla att inte vara kontrollerad av en bils behov. ^_^ 

Med andra ord "varit bilmålvakt".

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...