Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Begagnad bil-tråden


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, lappen71 säger:

Som sagt du generaliserar. En bil representerar inte alla. Du tänker enkelt.

Ungefär som med mobiltäckning. 

 

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Du vet att Saab 9000 har en Fiatsläkting?

Croma! Mer än släkting. Fyräggstvilling, snarare. Den, Alfa Romeo 164 och Lancia Thema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

Ungefär som med mobiltäckning. 

 

Croma! Mer än släkting. Fyräggstvilling, snarare. Den, Alfa Romeo 164 och Lancia Thema.

Lancian fanns i en version med tvärställd Ferrari-v8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Ungefär som med mobiltäckning. 

Va? Lägg av nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Lancian fanns i en version med tvärställd Ferrari-v8.

Den är nåt att dregla över. Fast å andra sidan blir servicekostnaderna historiska. Alla priser som hör till Ferrari har minst en extra nolla oftast två jämfört med vanliga bilar. Men vill man vara fin får man lida pin! Det är det billigaste sättet att få höra en äkta Ferrari V8 sjunga ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste slänga in en bild på Fiaten med mest "vill ha", Fiat Dino. Det är en äkta Fiat med något så märkligt som en Ferrari V6 tillverkad av - FIAT! Ett tidigt samarbete mellan de två. För några år sedan kunde många inte tänka sig att ta i en sådan ens med tång. Idag är tonerna annorlunda. Fina ex kostar idag minst 500,000:- upp till 2-3 miljoner! För en Fiat!

Skärmavbild 2019-11-20 kl. 17.21.44.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Icke att förväxla med Dino.

Som är så snygg!

 

 

Skärmavbild 2019-11-20 kl. 18.09.53.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, lappen71 säger:

Som sagt du generaliserar. En bil representerar inte alla. Du tänker enkelt.

Och du ser inte helheten med vad komfort är. Där ingår bekvämlighet, väghållning, körglädje, instrumentering, bra åtkomlighet av knappar, reglage, spakar osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMarc säger:

Och du ser inte helheten med vad komfort är. Där ingår bekvämlighet, väghållning, körglädje, instrumentering, bra åtkomlighet av knappar, reglage, spakar osv. 

Då generalisera är du ändå mer eftersom det mesta du räknar upp är bättre på nyare bilar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

Då generalisera är du ändå mer eftersom det mesta du räknar upp är bättre på nyare bilar. 

Du är medveten om att många gamla raggarbilar har bättre komfort än nyare bilar i mellansegmentet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Du är medveten om att många gamla raggarbilar har bättre komfort än nyare bilar i mellansegmentet?

Du säger mot dig själv hela tiden. Raggarbilar uppfyller inga av dina kriterier du nyss räknade upp ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min drömbil är en original Mercedes E-kupé, gärna en Masterpiece*, omgjord till biogasdrift. :P 

 

*Alltså årsmodell 1995.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

Du säger mot dig själv hela tiden. Raggarbilar uppfyller inga av dina kriterier du nyss räknade upp ???

Nej men så mycket bekvämare att åka i än  i vad du nu tycker om. Du gör dig bara löjlig när du klagar över 9000 CSE. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, iMarc säger:

Nej men så mycket bekvämare att åka i än  i vad du nu tycker om. Du gör dig bara löjlig när du klagar över 9000 CSE. 

Det är inte jag som tycker utan du som sätter upp kriterier för vad komfort är men dom bilar du nämner uppfyller dom inte. 
 

Oj du tar det visst personligt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, lappen71 säger:

Det är inte jag som tycker utan du som sätter upp kriterier för vad komfort är men dom bilar du nämner uppfyller dom inte. 
 

Oj du tar det visst personligt ?

Nejdå. Eftersom du har fel. Skulle vara intressant att veta vad du kör för bil, VOLVO V70?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, iMarc säger:

Nejdå. Eftersom du har fel. Skulle vara intressant att veta vad du kör för bil, VOLVO V70?

Hade jag fel skulle det innebära att ingen köpte nyare bilar. Diskuterade med några arbetskamrater vad du påstod och deras spontana kommentar var "Va? Vad är det för idiot som påstår något så korkat" ?

 

Vad jag kör för bil? Det vet du redan. Du har hånat mig flera gånger för det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Hade jag fel skulle det innebära att ingen köpte nyare bilar. Diskuterade med några arbetskamrater vad du påstod och deras spontana kommentar var "Va? Vad är det för idiot som påstår något så korkat" ?

 

Vad jag kör för bil? Det vet du redan. Du har hånat mig flera gånger för det. 

Bara för att något är nytt betyder det inte automatiskt bättre komfort. 
Jaså, det har jag glömt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, iMarc säger:

Bara för att något är nytt betyder det inte automatiskt bättre komfort. 
Jaså, det har jag glömt

Du generaliserar så varför får inte andra göra det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Du generaliserar så varför får inte andra göra det. 

Jag får nog ge mig på den punkten då komfort verkar subjektivt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Jag får nog ge mig på den punkten då komfort verkar subjektivt. 

I allra högsta grad ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Öland 4ever

Det här var en rolig tråd som jag lyfter till höga höjder!  😄

 

Eftersom jag med stor sannolikhet tillhör en av "de äldre" på detta forumet och har ägt mängder med bilar och dessutom under 80- och 90-talet höll på med "privatimport" av bilar, främst från Tyskland (MB S-klasse och Porsche) och USA (gamla 50-, 60- och tidiga 70-talare) så har jag väl hyfsad koll på vilka bilar som man ska satsa på idag om man vill komma hyfsat billigt undan.

 

Nyare bilar, dvs bilar som är tillverkade efter 2010 lämnar jag helt och hållet till sitt öde. Mest beroende på att uppstår det elektronikfel i dom så är det många gånger bättre att skrota dom än att be den auktoriserade verkstaden fixa felet. Rost likaså som fabrikanterna, de senaste dryga 10 åren, har slarvat rejält med. Främst tillverkare från Asien. Märken som tipsas om i den här tråden, Toyota som exempelvis, tillhör ett av de tillverkare som byggt riktigt riktigt bra bilar MEN som slarvat rejält med rostskydd. Allt enl tester som tidningen Vi Bilägare har påpekat. Tror knappast det finns en enda asiatisk bil tillverkad efter 2010 som fått 5/5 av tidningen för FULLGOTT rostskydd.
Men vad beträffar rostskydd är dessvärre även tyska bilar underkända. Minns för några år sedan att de tog några 3 - 4 år gamla Audi A3, A4 och A6 som hade krockats och som skulle skrotas. Underredet på bilarna var fina men när de började såga upp bärande delar som balkar på bilarna så var det mycket grava rostskador på samtliga bilar. Dessvärre var samtliga bilar helt obehandlade inne i bärande delar.  😟

 

Vill man komma billigt undan idag så är det nog ett hyfsat säkert kort att satsa på en gammal skattebefriad Volvo eller SAAB dvs en bil äldre än 1992. En bil som bara haft en ägare och rullat få mil och som varit förvarad i garage är mitt säkra kort. Billigast är naturligtvis SAAB som nästan skänks bort idag. Väljer man bilar nyare än 2005, som förvisso INTE är skattebefriad, men det räcker vanligen med vanlig lagstadgad trafikförsäkring, så kommer man rejält billigt undan.

 

Även de franska Citroën, Peugeot och Renault är klart bättre än vad många tror. Vanligtvis extremt impopulära hos svenskarna men relativt driftsäkra och man får mycket bil för pengarna. Men så långt man kan komma ifrån statustänkandet.

 

Men mitt bästa tips är nog trots allt SAAB. Delar finns i mängder så det behöver ingen oroa sig för.

 

Inte ens slump att SAAB än idag är det enda existerande bilmärket som presterade...

 

Saab Planet: The Long Run – 100,000 km at 212 km/h!
 

Wikipedia (svenska): SAAB Talladega
 

Hemmings Motornews: Run for the record - Saab 9000 and 900
 


Det blev ett långt inlägg men jag är ingen spambbot  😀.
 

Redigerad av Öland 4ever
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Öland 4ever säger:

Det här var en rolig tråd som jag lyfter till höga höjder!  😄

 

Eftersom jag med stor sannolikhet tillhör en av "de äldre" på detta forumet och har ägt mängder med bilar och dessutom under 80- och 90-talet höll på med "privatimport" av bilar, främst från Tyskland (MB S-klasse och Porsche) och USA (gamla 50-, 60- och tidiga 70-talare) så har jag väl hyfsad koll på vilka bilar som man ska satsa på idag om man vill komma hyfsat billigt undan.

 

Nyare bilar, dvs bilar som är tillverkade efter 2010 lämnar jag helt och hållet till sitt öde. Mest beroende på att uppstår det elektronikfel i dom så är det många gånger bättre att skrota dom än att be den auktoriserade verkstaden fixa felet. Rost likaså som fabrikanterna, de senaste dryga 10 åren, har slarvat rejält med. Främst tillverkare från Asien. Märken som tipsas om i den här tråden, Toyota som exempelvis, tillhör ett av de tillverkare som byggt riktigt riktigt bra bilar MEN som slarvat rejält med rostskydd. Allt enl tester som tidningen Vi Bilägare har påpekat. Tror knappast det finns en enda asiatisk bil tillverkad efter 2010 som fått 5/5 av tidningen för FULLGOTT rostskydd.
Men vad beträffar rostskydd är dessvärre även tyska bilar underkända. Minns för några år sedan att de tog några 3 - 4 år gamla Audi A3, A4 och A6 som hade krockats och som skulle skrotas. Underredet på bilarna var fina men när de började såga upp bärande delar som balkar på bilarna så var det mycket grava rostskador på samtliga bilar. Dessvärre var samtliga bilar helt obehandlade inne i bärande delar.  😟

 

Vill man komma billigt undan idag så är det nog ett hyfsat säkert kort att satsa på en gammal skattebefriad Volvo eller SAAB dvs en bil äldre än 1992. En bil som bara haft en ägare och rullat få mil och som varit förvarad i garage är mitt säkra kort. Billigast är naturligtvis SAAB som nästan skänks bort idag. Väljer man bilar nyare än 2005, som förvisso INTE är skattebefriad, men det räcker vanligen med vanlig lagstadgad trafikförsäkring, så kommer man rejält billigt undan.

 

Även de franska Citroën, Peugeot och Renault är klart bättre än vad många tror. Vanligtvis extremt impopulära hos svenskarna men relativt driftsäkra och man får mycket bil för pengarna. Men så långt man kan komma ifrån statustänkandet.

 

Men mitt bästa tips är nog trots allt SAAB. Delar finns i mängder så det behöver ingen oroa sig för.

 

Inte ens slump att SAAB än idag är det enda existerande bilmärket som presterade...

 

Saab Planet: The Long Run – 100,000 km at 212 km/h!
 

Wikipedia (svenska): SAAB Talladega
 

Hemmings Motornews: Run for the record - Saab 9000 and 900
 


Det blev ett långt inlägg men jag är ingen spambbot  😀.
 

Ah trevlig läsning 😁. Äger en 9-3 Biopower -08, stegad, 230Hk som klarat sig från rosten och kör på etanol. Bästa bil jag haft vad gäller komfort och körglädje :) drar inte mycket soppa heller vid ”ecodriving”. Tidigare har det varit Audi, Volvo, Ford, Opel, VW. Audi hängde med länge men rosten tog dem till slut, Volvon var en 745 Automat gick fint men drog lite för mycket bensin, De Golf jag hade var roliga att köra, speciellt den Mk1 jag hade med sportstötdämpare, skärmbreddare, och 17” alufägar, gick som ett strykjärn på vägen i alla hastigheter, raka rör med :D  

Opeln var en bil jag köpte då jag stod utan bil och var tvungen att ha en billig snabbt, den var som ny, men inte länge och reservdelar gick knappt få ta på. Just det, hade en SAAB 99 -88 Turbo också, svart med flera lager klarlack, min första bil, tyvärr körde man mycket och fort och som 18-åring inte servade bilen så knutarna, spindellederna och mycket annat gick. Sålde sedan pärlan. Önskar jag hade sparat den och renoverat den då de ligger på 120-200000kr idag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en massa bilar genom åren som har kostat mig en massa pengar. De plägar göra det. Sedan 2010 har jag dock bättrat mig, då jag sålde min sista egna bil. Jag har stått som ägare eller förmedlat bilar sedan dess, åt vänner och familj, hjälpt till att fixa och så, men ingen egen bil. En härlig känsla att inte vara kontrollerad av en bils behov. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...