Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Begagnad bil-tråden


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

2018-09-11 på 15:27, iMarc säger:

Letar febrilt efter en bil. Det ska vara en bil som är billig att äga, ej ha för dyra reservdelar, och framförallt vara driftsäker. Pristak 15 000kr. Vad ska man titta på för bilar och vilka inte?

Förslag emottages tacksamt :)

Hej! jag antar att du nu hittat den bil du söker?

Annars kan jag rekommendera, sidor som bilsvar.se och tror den andra heter carfax. Där man kan se klimatpåverkan, pris och dylikt. Samt jämföra olika bilmärken emot varandra. Det är en rätt bra tjänst faktiskt. Om du vill ha tips och trix överlag så skulle jag nog läsa någon guide om att köpa bil. Nog för att man kan de mesta redan. men de är alltid bra att färska upp sitt minne. Hitta denna som jag tror är rätt bra. Köpa bil: Den ultimata bilguiden. Hoppas de hjälper lite iaf! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Någon här som har erfarenhet av Volvo C30?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, sevensleeper säger:

Någon här som har erfarenhet av Volvo C30?

Kompisen har en. Rätt låg markfrigång, problem lastad till hans torp (skogsväg med grön mittsträng). Annars tuffar och går den. Dock Volvos alla felkoder. De är ”bonus”.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Kompisen har en. Rätt låg markfrigång, problem lastad till hans torp (skogsväg med grön mittsträng). Annars tuffar och går den.

Ah, bra. Vi har inget behov av att lasta den tungt. :) 

 

7 minuter sedan, Alix säger:

Dock Volvos alla felkoder. De är ”bonus”.

Förstår inte. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, sevensleeper säger:

Ah, bra. Vi har inget behov av att lasta den tungt. :) 

 

Förstår inte. :) 

Nyare bilar får en massa felkoder. De kan släckas. Ofta är de vaga och betydelselösa. Kompisen berättade att Volvo i hans hemstad var så generade så de släckte koderna utan att ta betalt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Alix säger:

Nyare bilar får en massa felkoder. De kan släckas. Ofta är de vaga och betydelselösa. Kompisen berättade att Volvo i hans hemstad var så generade så de släckte koderna utan att ta betalt. 

Haha! Okej. Det låter det. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
21 minuter sedan, iMarc säger:

Nästa bli lär bli en trimmad CSE, 290Hk. 

Vad är en CSE och varför trimmad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

En gammel Saab. Eller, Gammelsaab, kanske det heter. På norrländska: Gammsaabn.

Jo, å du ska int tro vi kjör me nå annat 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Vad är en CSE och varför trimmad?

Bra komfort och grymt drag med 290Hk. Sonen hade en sån förra sommaren. Typ allt var tuning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMarc säger:

Bra komfort och grymt drag med 290Hk. Sonen hade en sån förra sommaren. Typ allt var tuning. 

Ingenting mot moderna bilar. Komfort ör en subjektiv bedömning och Saab har enligt mig aldrig haft komfort i det högre segmentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, lappen71 säger:

Ingenting mot moderna bilar. Komfort ör en subjektiv bedömning och Saab har enligt mig aldrig haft komfort i det högre segmentet.

Modernare bilar har i regel sämre komfort. Nu vet inte jag vilket segment du pratar om, men vi får nog hålla oss till sportbilar, då Hk och Nm vida överstiger det normala. Nu är en CSE som är maxtrimmad ingen sportbil eftersom den inte tillverkas på det viset, men klassas ändå som sportbil, och komforten i en CSE är inte fy skam. 
Min dotter har en Mustang GT på 540 Hk, det är en sportbil, men någon vidare komfort är det inte, men ett riktigt monster att köra, 0-100 på 4 sek är underbart och uppe i 200 på ca 10-11 sek. Men grabbens CSE han hade var roligare upp till 100km/h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, iMarc säger:

Modernare bilar har i regel sämre komfort. Nu vet inte jag vilket segment du pratar om, men vi får nog hålla oss till sportbilar, då Hk och Nm vida överstiger det normala. Nu är en CSE som är maxtrimmad ingen sportbil eftersom den inte tillverkas på det viset, men klassas ändå som sportbil, och komforten i en CSE är inte fy skam. 
Min dotter har en Mustang GT på 540 Hk, det är en sportbil, men någon vidare komfort är det inte, men ett riktigt monster att köra, 0-100 på 4 sek är underbart och uppe i 200 på ca 10-11 sek. Men grabbens CSE han hade var roligare upp till 100km/h

Sluta nu. Det stämmer inte alls.Enbart ett grovt generaliserande.Nej CSE är absolut ingen sportbil.Jag har kört CSE och det är inget annat än en sminkad gris (Saab) Inget speciellt alls med den komfort mässigt. 

 

 

 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Sluta nu. Det stämmer inte alls.Nej CSE är absolut ingen sportbil.Jag har kört CSE och det är inget annat än en sminkad gris (Saab) Inget speciellt alls med den komfort mässigt. 

 

 

 

Nu vet inte jag vad för slags komfort du pratar om. Det jag menar är att man sitter skönt och bra i sätena, samt att man gör det fortfarande med maxtrimmat och att bilen uppför sig lika bra som utan trim under acceleration och höga hastigheter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Sluta nu. Det stämmer inte alls.Nej CSE är absolut ingen sportbil.Jag har kört CSE och det är inget annat än en sminkad gris (Saab) Inget speciellt alls med den komfort mässigt. 

 

 

 

Då menar du med andra ord också att tex japanska bilar som är trimmade och tävlas med på bana inte är sportbilar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Nu vet inte jag vad för slags komfort du pratar om. Det jag menar är att man sitter skönt och bra i sätena, samt att man gör det fortfarande med maxtrimmat och att bilen uppför sig lika bra som utan trim under acceleration och höga hastigheter. 

Du pratar om två olika saker. Det ena är komfort och det andra är väghållning.

Dagens bilar har både en gammal sunkig Saab är föråldrad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Då menar du med andra ord också att tex japanska bilar som är trimmade och tävlas med på bana inte är sportbilar?

Öh va? Nu hittar du på. Detta är definitionen av sportbil och CSE tillhör inte den kategorin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sportbil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är odiskutabelt är att man får väldigt mycket för pengarna om man tunar en CSE. Men att få den likna en sportbil behövs grejjor från typ Öhlins. Men då blev den billiga bilen ganska dyr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Vad som är odiskutabelt är att man får väldigt mycket för pengarna om man tunar en CSE. Men att få den likna en sportbil behövs grejjor från typ Öhlins. Men då blev den billiga bilen ganska dyr. 

Det blev den också. Bilen kostade 10000, all trim gick på 20000kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, lappen71 säger:

Du pratar om två olika saker. Det ena är komfort och det andra är väghållning.

Dagens bilar har både en gammal sunkig Saab är föråldrad.

 

 

Vill jag inte påstå, en bekants nya Fiat har så hårda säten att man klarar högst 10 mil, sen att man får skrika åt varandra under färden för att höras gjorde inte saken bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Vill jag inte påstå, en bekants nya Fiat har så hårda säten att man klarar högst 10 mil, sen att man får skrika åt varandra under färden för att höras gjorde inte saken bättre. 

Som sagt du generaliserar. En bil representerar inte alla. Du tänker enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, iMarc säger:

Vill jag inte påstå, en bekants nya Fiat har så hårda säten att man klarar högst 10 mil, sen att man får skrika åt varandra under färden för att höras gjorde inte saken bättre. 

Det är en vanlig åkomma på väldigt många nya och nyare bilar. Man måste upp i bilar för över 300' dvs mellanklass för att få bekväma säten. Golfklass och småbil har i regel tunt/fast/hårt stoppade stolar. Inte alla. Men väldigt många. Jag har provkört många, men inte alla. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Vill jag inte påstå, en bekants nya Fiat har så hårda säten att man klarar högst 10 mil, sen att man får skrika åt varandra under färden för att höras gjorde inte saken bättre. 

Du vet att Saab 9000 har en Fiatsläkting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...