Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får man ta med sig en Mac Pro som handbagage?


mrJE

Rekommendera Poster

Jag skall åka till USA och funderar på att köpa med mig en ny Mac Pro då jag får köpa den till ett förmånligt pris med hjälp av en kompis. Min fundering är om man får ta med sig en Mac Pro som handbagage? Jag har ett vagt minne av att man måste kunna starta en dator om säkerhetspersonalen önskar detta och visa att den fungerar vilket kan vara svårt utan en skärm och kablar. Det går kanske att lägga datorn i den incheckade väskan men det känns mindre bra. Datorn skickas ju hem till dig om du beställer från apple.se så förpackningen tål nog en del och ännu mer i en hård resväska, det kan ju dock bli väldigt kallt i lastutrymmet. Är det någon som har gjort något liknande eller har en åsikt i frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I lastutrymmet brukar det väl inte vara kallare än i ett kylskåp? Ibland transporteras det levande djur där.

Det närmaste jag kunde hitta var brödmaskin och knädator.

https://www.tsa.gov/travel/security-screening/whatcanibring/items/bread-machine

https://www.tsa.gov/travel/security-screening/whatcanibring/items/laptops

Enligt https://www.tsa.gov/travel/security-screening/whatcanibring/all kan man fråga (med eller utan bild) TSA på twitter eller facebook.

 

Tänk på att om du mellanlandar på vägen kan du behöva passera säkerhetskontroll igen. Exempelvis på London Heathrow (och även Gatwick, antar jag) eller om du byter från utrikes (terminal 5) till inrikes (terminal 4) på Arlanda (om de inte har löst problemet med den nya internbussen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, mrJE säger:

Jag skall åka till USA och funderar på att köpa med mig en ny Mac Pro då jag får köpa den till ett förmånligt pris med hjälp av en kompis. Min fundering är om man får ta med sig en Mac Pro som handbagage? Jag har ett vagt minne av att man måste kunna starta en dator om säkerhetspersonalen önskar detta och visa att den fungerar vilket kan vara svårt utan en skärm och kablar. Det går kanske att lägga datorn i den incheckade väskan men det känns mindre bra. Datorn skickas ju hem till dig om du beställer från apple.se så förpackningen tål nog en del och ännu mer i en hård resväska, det kan ju dock bli väldigt kallt i lastutrymmet. Är det någon som har gjort något liknande eller har en åsikt i frågan?

Du får väl provflyga, och kasta in en termometer i bagaget.

 

Borde inte bli minusgrader i alla fall och datorn är ju avstängd dessutom. Glöm inte att tina upp den bara innan du slår på den så det inte bildas kondens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Tänk på att om du mellanlandar på vägen kan du behöva passera säkerhetskontroll igen. Exempelvis på London Heathrow (och även Gatwick, antar jag) eller om du byter från utrikes (terminal 5) till inrikes (terminal 4) på Arlanda (om de inte har löst problemet med den nya internbussen).

 

Och glöm inte att tullen blir glad när du visar upp din nya dator.

Tack för länkarna. Ingen mellanlandning som tur är och även om jag får betala tull- och momsavgift så är datorn så pass mycket billigare att det är värt det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
9 timmar sedan, mrJE säger:

Jag skall åka till USA och funderar på att köpa med mig en ny Mac Pro

"Ny" Mac Pro förresten? Den är väl inte ny. :huh:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, mrJE säger:

Tack för länkarna. Ingen mellanlandning som tur är och även om jag får betala tull- och momsavgift så är datorn så pass mycket billigare att det är värt det ändå.

I Sverige har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Det har du inte i USA. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

I Sverige har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Det har du inte i USA. :) 

Gäller inte Apples garanti i hela världen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mrJE säger:

Gäller inte Apples garanti i hela världen?

Vad gäller bärbara datorer, ja. Men den är i så fall bara ett år. Reklamationsrätten är tre år.

 

"If the product is not portable, warranty service may be restricted to the country where the product is purchased. "

https://store.apple.com/Catalog/Images/worldwidewarranty.html

Apple har hittills varit snälla vad gäller prylar köpta utomlands, men den policyn kan ju upphöra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, marcushedenstrom säger:

"Ny" Mac Pro förresten? Den är väl inte ny. :huh:

 

 

Det finns ju också datorer som är refurbished att köpa så därför skrev jag ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, mrJE säger:

Gäller inte Apples garanti i hela världen?

Apples garanti och svensk lagstiftning om reklamationsrätt är två olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...