Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

program för inspelning av skypesamtal?


sigge_3

Rekommendera Poster

tjena,

 

ny användare av mac. Det är som så att jag tidigare har varit PC-fantast men då jag blivit tvungen att byta till mac behöver jag nu er hjälp.

 

då jag driver en podcast behöver jag ett bra program (gärna gratis då jag är fattig student) som gör det möjligt att spela in skypesamtal och sedan ett bra program (om inte samma) där jag kan redigera ljudet och fixa som jag önskar. tidigare körde jag via total recorder och sen lite fixande i magix music maker så var jag hemma, det går ju inte längre tyvärr.

 

då jag är långt från hemma i mac-djungeln ber jag om hjälp här nu.

 

Följande finns: 

* macbook pro (2012) med mac OS high sierra

* extern mikrofon (snowball)

* en förvirrad och stressad kille

 

Följande önskas:

* möjlighet att spela in separata kanaler, dels en för mig och dels en för de andra i samtalet

* möjlighet att redigera ljudet

* en lugn och fin kille

 

tackar på förhand för hjälpen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen egen erfarenhet av att spela in för podcast men titta på det som finns inbyggt. QuickTime som nämns ovan men också GarageBand . Används för sång och musik men du kan ju spela in vad du vill, många spår,klippa,redigera.  Kanske får du tips här: 

https://internetworld.idg.se/2.1006/1.535291/sa-gor-du-en-podcast-pa-nollbudget

eller här: http://mamasaid.se/blogg/guide-spela-in-podcast-pa-skype

är det bara ljud du spelar in eller ska det vara bild också?

Audacity är ett användbart ljudprogram.

Lycka till!

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, sefr säger:

Audacity är ett användbart ljudprogram.

Precis. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GarageBand, det finns ju redan i Macen och fungerar givetvis lika bra för tal som det fungerar för musik. Och du kan spela in en person på ett spår och en annan person på ett annat spår för du kan koppla olika ljudkällor/mikrofoner till olika spår. Finns fullständiga redigeringsmöjligheter för ljud. 

https://support.apple.com/kb/PH24941?viewlocale=sv_SE&locale=en_US

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-09-07 på 09:03, sefr säger:

Nu har jag ingen egen erfarenhet av att spela in för podcast men titta på det som finns inbyggt. QuickTime som nämns ovan men också GarageBand . Används för sång och musik men du kan ju spela in vad du vill, många spår,klippa,redigera.  Kanske får du tips här: 

https://internetworld.idg.se/2.1006/1.535291/sa-gor-du-en-podcast-pa-nollbudget

eller här: http://mamasaid.se/blogg/guide-spela-in-podcast-pa-skype

är det bara ljud du spelar in eller ska det vara bild också?

Audacity är ett användbart ljudprogram.

Lycka till!

Sven

Det är bara ljud jag är intresserad av. Nu börjar det bli så tight om tiden att jag får acceptera att det kanske blir på samma spår men helst hade jag velat ha olika spår på min mick och inkommande ljud via skype

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Raphael säger:

GarageBand, det finns ju redan i Macen och fungerar givetvis lika bra för tal som det fungerar för musik. Och du kan spela in en person på ett spår och en annan person på ett annat spår för du kan koppla olika ljudkällor/mikrofoner till olika spår. Finns fullständiga redigeringsmöjligheter för ljud. 

https://support.apple.com/kb/PH24941?viewlocale=sv_SE&locale=en_US

Vet inte varför men jag har inte samma utseende som detta. Men du är ju på rätt spår hur jag vill ha det iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt GarageBand skiljer sig utseendemässigt kanske du har en äldre version. GarageBand har kommit ut med olika versioner genom åren och förändrat sig en del. Kolla på Mac App Store om det finns en uppgradering/ny version. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sigge_3 säger:

Det är bara ljud jag är intresserad av. Nu börjar det bli så tight om tiden att jag får acceptera att det kanske blir på samma spår men helst hade jag velat ha olika spår på min mick och inkommande ljud via skype

I så fall kan du välja Ny ljudinspelning via Quicktime player. Absolut enklast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-09-08 på 10:46, Alix säger:

I så fall kan du välja Ny ljudinspelning via Quicktime player. Absolut enklast.

Testade det lite snabbt men den tog bara mitt ljud, inte inkommande via Skype ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, sigge_3 säger:

Testade det lite snabbt men den tog bara mitt ljud, inte inkommande via Skype ?

Vet inte alls om det är relevant, men i det lilla programmet "Ljud-/MIDI-inställningar" kan man skapa något som kallas "sammanslagen enhet", exempelvis kan två högtalarutgångar/ljudkort i stereo slås samman och användas som en enhet med fyra ljudkanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vet inte alls om det är relevant, men i det lilla programmet "Ljud-/MIDI-inställningar" kan man skapa något som kallas "sammanslagen enhet", exempelvis kan två högtalarutgångar/ljudkort i stereo slås samman och användas som en enhet med fyra ljudkanaler.

har hittat det med men får det inte att fungera alls. börjar få gråa hår över detta just nu. jag har lyckats få att mitt ljud kan spelas in men inte någon annans, även tvärt om, dvs inkommande ljud men då får jag inte till mitt ljud.

 

skitskumt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du inte en extern mikrofon?

 

Då kan du väl köra ut Skypeljudet i högtalarna och spela in detta tillsammans med ditt tal via denna mikrofon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Hade du inte en extern mikrofon?

 

Då kan du väl köra ut Skypeljudet i högtalarna och spela in detta tillsammans med ditt tal via denna mikrofon?

Precis vad jag tänkte men vågade inte skriva det. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Precis vad jag tänkte men vågade inte skriva det. :blush:

Fegis. :devil: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...