Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grundinställning i GoPro 6


Silverfox

Rekommendera Poster

Köpt min första GoPro och undrar lite om vilka inställningar som är bäst i grundinställning. 

 

Om jag bara kan se 1080 ska jag filma i det eller är det bättre att toppa med 2,7 eller 4K? 

 

Vilken fps är bäst att ha den inställd på som grund? 

 

 Brukar ni ändra inställning för ljud eller har ni alltid på ”utomhus”?

 

Brukar ni begränsa ISO till något eller har ni det helt öppet? Känner att 1600 bör bli lite väl korningt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent anatomiskt är det ytterst få som kan se skillnad på 1080p 29,97 fps och 4K. Det är mer en cool (marknadsförings)grej. 4K tar enormt mycket mer plats, således i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säljs mycket UHD apparater så nog finns det många i hushållen nu efter ett par års försäljning. Om ett par år till kan det vara dominerande och då kandke det är dumt att ha gjort 1080- filmer. 

Det sägs att vi byter tv var sjunde år. 

 

Tänkte att det fanns mer inställningar i GoPro-kameran om man körde på minst 2,7. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt: Det är alldeles för mycket data att släpa runt på att filma i 4k. Ska du dessutom redigera så blir det jättetungt för datorn, jämfört med 1080p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det är ju helt rätt om ni utgår ifrån att mitt minneskort är litet och min dator gammal och seg. Varför då 1080 när 720 är lättare och så vidare. 

 

Allt det vet jag men känner inte att resonemanget håller.  Mina grejer håller för 4K men min fråga var mer fokuserad på min GoPro:s möjlighet till andra inställningar om jag la mig högre än 1080. 

Men det är lugnt. Jag är med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Silverfox säger:

... Varför då 1080 när 720 är lättare ...

Alla med normal syn före eller efter korrektion ser tydlig skillnad på 1080p och 720p. Tyvärr sänder SVT Play bara 720p. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...