Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera Mac?


NattisMac

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Telly82 säger:

CMD-Q är alldeles rätt.

I listan ser du en massa processer (inte program i vanlig mening) som driver Macen "under huven" så att säga. Dessa kan/ska man inte stänga av.

Okej :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, NattisMac säger:

Aktivitetshanteraren är alltså en lista på det som ligger aktivt i bakgrunden?

Hmm.. jag har lärt mig att CMD+W stänger fönster occh CMD+Q stänger ner program. Jag har alltid varit mån om att stänga ner program heeeela tiden när jag är klar. Men det verkar ju enligt Aktivitetshanteraren ännu vara igång program?

Hur gör jag smidigast för att alltid stänga ner program löpande när man använt klart om nu inte CMD+Q är rätt? Stänga i aktivitetshanteraren? Tack för era hjälp!

Du stänger bara ner program som är aktiva som du ser i Dockan. Stänger du av genom aktivitetskontrollen så blir det garanterat knas när du stoppar viktiga processer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, NattisMac säger:

Attans. Hur mycket skulle ni rekommendera? Använder till generell surf och det tyngre är filmredigering och lightroom bildredigering RAW-filer. Ska googla på hur man gör

Du kan få plats med 32 GB. Typen ska vara PC3-12800 (1600 MHz) DDR3 SO-DIMM. Guide finns här. 16 GB (2 x 8 ) att köpa finns här. Då får du sammanlagt 24 GB minne, eftersom du har två lediga RAM-platser. Det står du dig på ett bra tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Du stänger bara ner program som är aktiva som du ser i Dockan. Stänger du av genom aktivitetskontrollen så blir det garanterat knas när du stoppar viktiga processer.

Okej :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VArför 24 GB när det ser ut som om 8 GB är för lite? Köp en 8 GB så blir det 16 GB. Borde räcka väldigt bra. Gör det inte det, köp en till då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Telly82 säger:

Det håller jag inte med om. Kom igen när växelfilen börjar bli 1 GB eller mer. :) 

I TS fall vad gäller Aktivitetskontrollen var Imovie avstängt. Svårt att bedöma hur ansträngt Lightroom var, men att 8 GB skulle vara tillräckligt kan jag absolut inte hålla med om. Enbart Lightroom rekommenderas ha 12 GB.

 

19 minuter sedan, Axelman säger:

VArför 24 GB när det ser ut som om 8 GB är för lite? Köp en 8 GB så blir det 16 GB. Borde räcka väldigt bra. Gör det inte det, köp en till då.

Jag avger rekommendationer utifrån de uppgifter jag får in och efter den erfarenhet jag har. Att redigera RAW-filer och video är väldigt utrymmeskrävande vad gäller RAM/minne. Man bör också framtidssäkra för att operativsystem och program behöver ännu mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 8Gb i min Mac och har inget problem med iMovie. :)  Men jag kör inte Lightroom (har Pixelmator och Affinity Photo istället). 

I det här fallet skulle jag rekommendera att installera om systemet, det ger en ny systemmapp och lämnar filerna utanför orörda. Detta kan lösa en del problem om det blivit skräp i biblioteksfiler etc som kan göra att det händer olika problem. 

Jag skulle även avinstallera och sedan installera om iMovie, för att se till så det inte är något skräp i iMovies filer. Genom att iMovie hämtas från Mac App Store så är det en rätt enkel procedur. Och säkerhetskopior har du ju redan eftersom du har fört över till en extern hårddisk. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...