Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får man typsnitt att erkännas av macOS


RonnieL

Rekommendera Poster

Med tanke på att 32 bitars program snart inte kommer att stödjas av macOS längre har jag skapat en virtuell maskin för att kunna fortsätta köra ett 32 bitars program. (Blir alltför dyrt att uppdatera detta tycker jag.) Jag har i dokument jag använder i detta program använt mig att typsnitt som inte ingår i de som följer med en macOS installation. Jag har installerat dessa för länge sedan i datorn och sedan har de följt med genom åren vid uppdateringar av systemet och byte av dator, men när jag ska försöka installera dem i den virtuella maskinen tar det tvärstopp. Då vill inte macOs kännas vid att det är ett typsnitt, utan anser att det är en unixkörbar fil. Har någon ett tips om hur man kan få detta att fungera?

 

Bifogar en bild på två info-rutor av samma typsnitt, den vänstra från grund OS:et och den högra från det virtuella OS:et.

 

Tacksam för all hjälp

Ronnie L

Picture 2018-09-02 kl. 16.19.36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32-bitar kommer att stödjas till och med Mojave, nästa Mac OS X, alltså. Vad gäller det felande typsnittet så saknar det filändelse, vilket kanske gör att det inte känns igen. Lägg till filändelsen manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typsnittet är skadat – det har ju en storlek på 0 byte. Jag misstänker att det har kopierats via en enhet som är DOS-formaterad (eller liknande pc-variant). Sådan kopiering förstör typsnitten och du måste ta fram originalen igen. Hur har du kopierat dem till den virtuella maskinen?

 

Edit: Ser att du använt den delade foldern i VMware. Testa att zippa typsnittsfilerna, kopiera dem sedan till macOS i den virtuella maskinen och packa upp dem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat på detta med filändelse men vet ju inte vilken filändelse det ska vara.

Typsnittet är kopierat via en delad folder i VMware, det är därför jag tycker det är så märkligt att det inte fungerar. Ska testa att packa typsnittet innan jag kopierar över det så får vi se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, RonnieL säger:

Jag har också funderat på detta med filändelse men vet ju inte vilken filändelse det ska vara.

Du har väl visning av filändelser på? Annars kika i Finder->Inställningar.

 

FInderprefs_ext.png.9f9972e6a8db241e80f6b226a4630de6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, självklart har jag filändelser på, men finns det inga filändelser på en fil hjälper ju det föga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, RonnieL säger:

Jo, självklart har jag filändelser på, men finns det inga filändelser på en fil hjälper ju det föga

Om en font inte har en filändelse (dfont, ttf, otf, osv) är det inte en font, utan en fontsuite. Som ett paket med alla tillbehör i. :yeahbaby:  De har inte filändelser då det mer el mindre är en folder.

 

Gôtt att det löste sig! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! En Font Suitcase kallas den ju för i infon, men den uppför ju inte som ett paket gör, den verkar inte gå att öppna som ett paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, modEric säger:

Om en font inte har en filändelse (dfont, ttf, otf, osv) är det inte en font, utan en fontsuite. Som ett paket med alla tillbehör i. :yeahbaby:  De har inte filändelser då det mer el mindre är en folder.

 

Gôtt att det löste sig! :yeahbaby:

Jo, faktiskt. (Mac) Font Suitcase har ändelsen .ffil. Det står också i skärmdumpen högst upp. Detalj nedan.

 

1731118361_Picture2018-09-02kl_16_19_36.png.b59fb4ca35f4367e39e5fd759a370811.png.1cd45743b200c1ce7deb6322f670da64.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...