Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan Apple vägra reparera öppnade iPhones?


Dr.Yoshi

Rekommendera Poster

Jag är inne på att låta Apple byta batteri på min SE. Jag har dock tidigare bytt display hos en inofficiell reparatör. Någonstans har jag hört att "Apple vägrar ta i produkter som har öppnats av tredje part". Är det möjligt/troligt att de nekar batteribytet (som jag alltså tänker betala för)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är troligt att de vägrar. 

Apple måste lämna garanti på batteribytet och den som bytt skärm kan ha förstört något inuti telefonen, som då skulle kunna inverka negativt på batteribytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur pass troligt är det att de märker att skärmen är bytt? 

 

Någon som testat att lämna in en iPhone med bytt skärm och bara låtsats som det regnar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Dr.Yoshi säger:

Hur pass troligt är det att de märker att skärmen är bytt? 

 

Det beror på hur seriös reparatören var (och gjorde helt enligt Apples regelbok) och om reparatören använde originaldelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dr.Yoshi säger:

Jag är inne på att låta Apple byta batteri på min SE. Jag har dock tidigare bytt display hos en inofficiell reparatör. Någonstans har jag hört att "Apple vägrar ta i produkter som har öppnats av tredje part". Är det möjligt/troligt att de nekar batteribytet (som jag alltså tänker betala för)?

Varför inte ringa och fråga?

du behöver inte uppge ditt namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För några månader sedan skickade jag in min iPhone 6 på batteribyte hos Apple och det satt ett piratbatteri i som The Phonehouse installerat ett år tidigare. Det var inga problem alls med bytet. Jag fick faktiskt en helt ny telefon i stället för bara ett batteribyte. Kan vara att Apple gör så när det sitter ett piratbatteri i för att slippa problem som kan uppkomma när icke auktoriserad reparatör har öppnat telefonen.

Låt oss säga att icke auktoriserad batteribytare ställer till något utöver batteribytet som inte är bra i din telefon och Apple inte uppmärksammar detta vid ett batteribyte och skickar tillbaka telefonen till dig med utbytt batteri och så börjar felen komma. Det vill nog Apple slippa och jag tror det är därför de byter ut hela telefonen när det sitter piratbatteri i som ska bytas.

 

Du kan läsa om mitt batteribyte i den här tråden: 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, kenla säger:

Hej,

 

För några månader sedan skickade jag in min iPhone 6 på batteribyte hos Apple och det satt ett piratbatteri i som The Phonehouse installerat ett år tidigare. Det var inga problem alls med bytet. Jag fick faktiskt en helt ny telefon i stället för bara ett batteribyte. Kan vara att Apple gör så när det sitter ett piratbatteri i för att slippa problem som kan uppkomma när icke auktoriserad reparatör har öppnat telefonen.

Låt oss säga att icke auktoriserad batteribytare ställer till något utöver batteribytet som inte är bra i din telefon och Apple inte uppmärksammar detta vid ett batteribyte och skickar tillbaka telefonen till dig med utbytt batteri och så börjar felen komma. Det vill nog Apple slippa och jag tror det är därför de byter ut hela telefonen när det sitter piratbatteri i som ska bytas.

 

Du kan läsa om mitt batteribyte i den här tråden: 

 

Minst sagt intressant. Fick du alltså en iPhone 6, som inte längre tillverkas? Fick du bara en telefon eller ett helt paket med låda, laddare etc? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Dr.Yoshi säger:

Minst sagt intressant. Fick du alltså en iPhone 6, som inte längre tillverkas? Fick du bara en telefon eller ett helt paket med låda, laddare etc? 

Jag fick en låda med telefonen i men inga tillbehör. Den såg ut som den låda jag fick telefonen i när jag köpte den fast den var något mindre - vit med applelogga. Satt något sigill klistrat över lock-botten och det stod Made in China på någon klisterlapp, vad jag minns. Telefonen hade den vanliga skyddsplasten och såg helt ny ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple/Service Providers nekar all service om någon av dessa komponenter är bytta/modifierade med 3:e parts delar.

Battery
Main logic board (MLB)
Enclosure
Microphone (Rear Mic, Bottom Left Mic and Bottom Right Mic on the dock flex for iPhone)
Lightning connectors
Headset jacks
Volume buttons
Ringer/side switch
Sleep wake buttons
TrueDepth camera assembly
Wireless charging coil

 

3:e partsskärm är alltså okej men:

When the customer reports a functional failure unrelated to a display repair, quote warranty service to replace that component. The repair type (such as in-store or Mail-In) will be based on the service strategy for your location/country.

Inform the customer that if the TPP display is damaged during repair, they will be responsible for paying the out-of-warranty cost to replace the damaged TPP display, or accept the device back with the damaged display.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, SirKnasen säger:

Apple/Service Providers nekar all service om någon av dessa komponenter är bytta/modifierade med 3:e parts delar.

Battery
Main logic board (MLB)
Enclosure
Microphone (Rear Mic, Bottom Left Mic and Bottom Right Mic on the dock flex for iPhone)
Lightning connectors
Headset jacks
Volume buttons
Ringer/side switch
Sleep wake buttons
TrueDepth camera assembly
Wireless charging coil

 

3:e partsskärm är alltså okej men:

When the customer reports a functional failure unrelated to a display repair, quote warranty service to replace that component. The repair type (such as in-store or Mail-In) will be based on the service strategy for your location/country.

Inform the customer that if the TPP display is damaged during repair, they will be responsible for paying the out-of-warranty cost to replace the damaged TPP display, or accept the device back with the damaged display.

Så om verkstaden har sönder en tredjepartsskärm får alltså kunden stå för det själv?!? :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Så om verkstaden har sönder en tredjepartsskärm får alltså kunden stå för det själv?!? :tappahakan:

Inte nödvändigtvis, Apple står dock inte för kostnaden men Service Providern lär behöva göra det som med allt annat som förstörs under service. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, SirKnasen säger:

Inte nödvändigtvis, Apple står dock inte för kostnaden men Service Providern lär behöva göra det som med allt annat som förstörs under service. 

Aah, tänkte väl det... :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...