Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro Early 2011 med laddningsproblem


Anticorn

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en MacBook Pro Early 2011 som har fungerat utmärkt sedan jag köpte den. Jag har uppgraderat ram och hårddisk i den, samt bytt batteri ett par gånger.

 

För ungefär 2 månader så började den krångla när jag skulle ladda den, och den beter sig lite olika beroende på vilket humör den är på. Ibland blinkar den bara fram och tillbaka mellan att vara inkopplad och urkopplad fast laddarsladden är inkopplad. Ibland laddar den, men endast med 1-5 Watt. Ibland fungerar den inte alls. Har försökt hitta lösningar online, men har inte hittat något som funkar. Har provat med olika batterier men det har inte ändrat något egentligen. Har inte kunnat prova med en annan laddare då jag inte känner någon som fortfarande lever kvar i det förgångna som jag gör.

 

Jag skulle vilja lämna in den på någon verkstad i Stockholms-området, är det någon som har något tips på en bra verkstad som verkligen vet vad de håller på med, och som inte kostar skjortan? Har en begränsad budget, därför jag fortfarande har kvar min gamla MacBook.

 

Tack på förhand!

 

Med vänliga hälsningar,

 

//Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte nämner vad du gjort bifogar jag ett tips på vad man gör när det krånglar med batteri och laddning.

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville inte skriva allt för mycket, därför det vart aningen diffust. Jag har provat alla möjliga lösningar, SMC osv. Jag hittar inget mer som jag kan pröva, därför är jag på jakt efter en verkstad istället :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Early-2011 datorer är "Vintage" klassade så det finns inga reservdelar att tillgå från Apple. Nu kan väl förvisso någon verkstad sitta på ett eget reservdelslager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att rengöra kontakterna i dator och strömkabel med tops eller liknande, min förra som var samma modell slutade ladda ibland också, efter jag rengjort dem och fått bort ytterst lite smuts så fick den kontakt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-08-28 på 14:13, SirKnasen säger:

Early-2011 datorer är "Vintage" klassade så det finns inga reservdelar att tillgå från Apple. Nu kan väl förvisso någon verkstad sitta på ett eget reservdelslager.

Det är lite i den situationen som jag är nu, att jag är på jakt efter någon verkstad som vet vad de håller på med. På Youtube finns ju Louis Rossman, men jag har ingen lust att skicka datorn till USA för något sånt...

 

2018-08-29 på 02:21, mbpro30 säger:

Har du provat att rengöra kontakterna i dator och strömkabel med tops eller liknande, min förra som var samma modell slutade ladda ibland också, efter jag rengjort dem och fått bort ytterst lite smuts så fick den kontakt igen.

Jag provade det, och efter det så vart det kanske marginellt bättre, kan ladda datorn till och från. Men ibland laddas den bara i några minuter innan det slocknar igen. Ibland lyser dioden på laddsladden svagt grönt och laddar ingenting. Det är så inkonsekvent att det är svårt att felsöka för en "noob" som mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-08-28 på 11:40, Tok_Pelle säger:

Lan-Master ska vara bra:) 

 

Har du erfarenhet med dem personligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-08-27 på 23:55, Anticorn säger:

Har inte kunnat prova med en annan laddare då jag inte känner någon som fortfarande lever kvar i det förgångna som jag gör.

 

Jag skulle vilja lämna in den på någon verkstad i Stockholms-området, är det någon som har något tips på en bra verkstad som verkligen vet vad de håller på med, och som inte kostar skjortan? Har en begränsad budget, därför jag fortfarande har kvar min gamla MacBook.

Vet inte, men att lämna in den brukar väl kosta några hundra lappar att bara få den undersökt? Jag skulle nog köpa en ny/beg laddare, så man kan utesluta om det är den eller inte. Om inte så har man ju en i reserv - så ingen jätteförlust.

 

Om det inte är laddaren kan man ju sen kolla om det är kontakten, el batteriet. Eftersom du skriver att den gör lite som den vill, efter eget humör, så låter det ju som att det kan vara kontakten då, om inte laddaren. Blir ju trots allt ett slitage över tid. De flesta glapp och sånt sitter antingen i sladden eller kontakten.

 

Går säkert att hitta vissa delar på eBay el nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Anticorn säger:

Har du erfarenhet med dem personligen?

Japp.

 

Alternativt har du Timrå data, men då måste du skicka in den, där finns antagligen tillgång till delar som har utgått ur reservdelssortimentet hos apple med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som chippet som växlar mellan batteri/nätström.

Detta håller även reda på laddningen.

 

13" eller 15"?

 

Du kan skicka mig ett PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...