Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobilt bredband


chivas_
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Jag blir utan bredband minst ett halvår tills jag får fiber indraget nu när jag flyttar, så jag behöver alla tips jag kan få hur jag ska göra under tiden, vi är fyra i familjen som använder internet mycket.

Min tanke är mobilt bredband som jag kopplar till min air-port timecapsule så att man får wifi i hela huset så att alla får internet om det nu går att göra så eller finns det bättre förslag?

Redigerad av chivas_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Jag fick fiber nu i somras och hade ADSL. Kan du inte få ADSL så länge? Säkrare uppkoppling och snabbare responstid.

...och ffa så slipper man surfpotten. Gör av med ≈ 50-55GB själv på en månad, och streamar i princip ingenting, tittar inte på TV via datorn, osv. Kika om det går med ADSL, i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du bo nära telestation är VDSL att föredra. Vet inte vad maxfart är men jag kom upp i 64/14Mbps via telejacket med Telia VDSL. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju mobila bredband med router för hela familjen och med fastpris, men visst de har en begränsning och där för man väl titta på hur mycket man behöver. Den routern som man själv har kan man ju använda för att förlänga wifi från bredbandets router så att man får täckning i hela hemmet. 

Här är ett exempel på en lösning, men det finns ju många fler. Detta är ju en djungel där man får jämföra olika leverantörer och erbjudanden med varandra. 

https://www.tre.se/privat/handla/bredband/router/Huawei---4G-Router-Huawei-B525/?gclid=EAIaIQobChMI9IfLkayK3QIV0smyCh204QaGEAAYBCAAEgJv4vD_BwE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Raphael säger:

Det finns ju mobila bredband med router för hela familjen och med fastpris, men visst de har en begränsning och där för man väl titta på hur mycket man behöver.

Är det jag har nu. Routern är riktigt bra, farten hyfsad, men 100GB datatrafik/mån. Och jag...

16 timmar sedan, modEric säger:

Gör av med ≈ 50-55GB själv på en månad, och streamar i princip ingenting, tittar inte på TV via datorn, osv.

Och de är 4st.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det har ju 500Gb och har man det så blir det ju 125 Gb per person och månad om de surfar lika mycket... 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Raphael säger:

Ja, men det har ju 500Gb och har man det så blir det ju 125 Gb per person och månad om de surfar lika mycket...

Utgick från mitt eget abonnemang med 100GB i datamängd. 3-länken där var 100-500 GB, men lär ju kosta där efter med. Menade nog mest att ADSL har ingen limit alls. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men ADSL är inte tillgängligt överallt det beror på vad man har för förutsättningar. Bra att kolla är även detta med bindningstider och så vidare. Så man inte bokar upp sig i onödan så det blir överlapp när fiber är klart. Uppsägningstiden brukar vara 1 eller 3 månader. 



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2 timmar sedan, Simon.N säger:

Läste på bredband fiber bäst i test att fiber förmodligen är det bästa valet, och har själv haft ownit länge samt varit nöjd. Kan man ha ett mobilt bredband tillsammans med ett fiber bredband eller krockar dem??

Ja, det är inte omöjligt att skapa ett hemmanätverk där extrem trafik kan gå via flera olika anslutningar. Men för privat bruk verkar det handla om mycket jobb till ingen nytta. Nöj dig med fiber hemma och använd vid behov mobilt bredband i sommarstugan/båten/bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Simon.N säger:

Kan man ha ett mobilt bredband tillsammans med ett fiber bredband eller krockar dem?

Ja, om du kör via samma router, som då ska ha SIM-kort. Då används fibern i första hand och mobilt om/när fibern går ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Simon.N säger:

Läste på bredband fiber bäst i test att fiber förmodligen är det bästa valet, och har själv haft ownit länge samt varit nöjd. Kan man ha ett mobilt bredband tillsammans med ett fiber bredband eller krockar dem??

Finns många andra bra leverantörer, själv valde jag Universal Telecom som jag är mycket nöjd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade Bredband2 men bytte till Junet när de förra envisades med fakturaavgift (trots autogiro och faktura på mejl). Junet har ett helt vanligt rikttelefonnummer med en person som svarar direkt! :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...