Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn återställde sig själv... Byta SSD?


Mr.Inscrutable

Rekommendera Poster

Mr.Inscrutable

Hej!

 

Igår råkade jag ut för något konstigt. Min MacBook Pro började bete sig konstigt (gjorde inte som den blev tillsagd) så jag startade om datorn, och när jag loggades in igen så hade alla min inställningar försvunnit. Bakgrundsbilden var utbytt till original, alla mina appar från dockan var borta, jag hade blivit utloggad från dropbox, google drive & iCloud etc. Det var som om datorn hade återställt sig och gått tillbaka till "Default" men behållit alla mina appar och filer (som tur va).

 

Däremot känns detta inte speciellt tryggt... Det är andra gången denna sommaren som den strular. Tidigare i somras när den betedde sig konstigt körde jag apples hårdvarukoll och fick då följande felmeddelande: "4HDD/11/40000000: SATA(0,0)." Googlade på problemet och upptäckte då att det var ett vanligt felmeddelande på MacBook Pro early 2013. Gjorde en clean install av High Sierra och sen dess har allt funkat klockrent. Tills igår.

 

Nu har det inte varit några problem sen jag startade om macen, men jag litar inte längre på den, och med tanke på hur viktig den är för jobbet och vardagen rent generellt så undrar jag om jag ska vidta några större åtgärder. Trodde inte SSD's gick "sönder" på samma sätt som mekaniska hårddiskar, men det är kanske så att man måste byta även dom efter ett tag?

 

Om det är så att jag måste byta SSD, finns det något Svensk återförsäljare? Om inte, någon rekommenderad återförsäljare online? Köpa original SSD eller kopia? Isåfall tips på vilken? Ny dator? (trots allt fem år gammal)

 

Information:
MacBook Pro (Retina, 15-inch, Early 2013) 
2,7 GHz Intel Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3 
Intel HD Graphics 4000 1536 MB 
macOS High Sierra Ver. 10.13.6 (17G65)

 

Hemskt tacksam för svar!

//Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD kan gå sönder, det förekommer absolut de är inga evighetsmaskiner. Här finns en artikel som beskriver några olika tecken på när SSD håller på att fallera. 
https://www.makeuseof.com/tag/5-warning-signs-ssd-break-fail/

Vanligaste felet är att data blir korrupta. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr.Inscrutable
39 minuter sedan, Raphael säger:

SSD kan gå sönder, det förekommer absolut de är inga evighetsmaskiner. Här finns en artikel som beskriver några olika tecken på när SSD håller på att fallera. 
https://www.makeuseof.com/tag/5-warning-signs-ssd-break-fail/

Vanligaste felet är att data blir korrupta. 
 

 

Tack Raphael! Läste igenom artikeln du länkade och laddade ner SMARTReporter som dom tipsade om (program som kollar skicket på SSDn) men kände inte igen något utav de listade symptomen, och SMARTReporter visade att allt är grönt.

 

Mitt batteri är dåligt och datorn hävdar att jag måste serva det. Kan det ha något med det här att göra?

 

Edit: Såg nu att rätt program för SSD ska vara SSDReporter. Dock visar inte den heller något fel på disken.

 

 

Screen Shot 2018-08-26 at 11.41.06.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mr.Inscrutable säger:

 

Mitt batteri är dåligt och datorn hävdar att jag måste serva det. Kan det ha något med det här att göra?

 

Om batteriet tappar all ström så tappar datorn alla inställningar och återgår till "default" typ. Det skulle kunna förklara ditt problem. På en 2013 kan batteriet gjort sitt så man får byta det. Det är svårt så lämna in datorn på en Apple Service provider.

...

Angående hårddiskar finns det bara två sorter. De som är på väg att gå sönder och de som gått sönder. I klartext betyder det att du aldrig någonsin i någon dator kan lita på din hårddisk. Vi brukar säga att det som inte finns på tre ställen inte existerar egentligen. Allt ska backas upp minst i molnet och/eller på extern hårddisk via TimeMachine eller liknande program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr.Inscrutable
3 timmar sedan, Axelman säger:

Om batteriet tappar all ström så tappar datorn alla inställningar och återgår till "default" typ. Det skulle kunna förklara ditt problem. På en 2013 kan batteriet gjort sitt så man får byta det. Det är svårt så lämna in datorn på en Apple Service provider.

...

Angående hårddiskar finns det bara två sorter. De som är på väg att gå sönder och de som gått sönder. I klartext betyder det att du aldrig någonsin i någon dator kan lita på din hårddisk. Vi brukar säga att det som inte finns på tre ställen inte existerar egentligen. Allt ska backas upp minst i molnet och/eller på extern hårddisk via TimeMachine eller liknande program.

 

Borde inte datorn bara stänga av sig själv då? Pratade nyss med Mac-supporten på Apple men dom verkade inte veta speciellt mycket. Så då kan vi (om inte fullt ut) konstatera att det antingen är det trötta batteriet som orsaker problemet (mest troligt?), alt. en felande hårddisk.

 

Byta batteriet verkade onekligen svårt att göra själv, men byta SSD såg mer hanterbart ut. Finns det någon bra återförsäljare av nya SSD-diskar till Macs? Såg att iFixit hade, men inte för försäljning i Europa.

 

 

Screen Shot 2018-08-26 at 19.34.00.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mr.Inscrutable säger:

 

Borde inte datorn bara stänga av sig själv då? Pratade nyss med Mac-supporten på Apple men dom verkade inte veta speciellt mycket. Så då kan vi (om inte fullt ut) konstatera att det antingen är det trötta batteriet som orsaker problemet (mest troligt?), alt. en felande hårddisk.

 

Byta batteriet verkade onekligen svårt att göra själv, men byta SSD såg mer hanterbart ut. Finns det någon bra återförsäljare av nya SSD-diskar till Macs? Såg att iFixit hade, men inte för försäljning i Europa.

Naturligtvis dör datorn om den är i gång och batteriladdingen tar slut. Min tanke var att den dog när den var i vila/avstängd.

...

När det gäller SSD till din dator är det en speciell SSD som bara Apple, OWC och Trancend har mig veterligt. Den SER UT som en vanlig SSD-sticka men kontakterna har en annan indelning som gör att alla de andra liknande SSD inte passar. Jo visst är det skit. Men iFixit säljer OWC i EU. Se bild.

 

 

Skärmavbild 2018-08-26 kl. 21.32.43.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr.Inscrutable
4 minuter sedan, Axelman säger:

Naturligtvis dör datorn om den är i gång och batteriladdingen tar slut. Min tanke var att den dog när den var i vila/avstängd.

 

Givetvis. Du menar ifall den tappar all ström, som om det vore helt kört? 

 

Det som var konstigt var att laddaren var ikopplad hela tiden under tiden som problem uppstod både andra (och idag tredje) gången. Tredje gången den återställde sig själv var imorse efter jag pratat med Apple Supporten och gjort en CMC-återställning (korrekt?) och startade om den på egen hand efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mr.Inscrutable säger:

 

Givetvis. Du menar ifall den tappar all ström, som om det vore helt kört? 

 

Det som var konstigt var att laddaren var ikopplad hela tiden under tiden som problem uppstod både andra (och idag tredje) gången. Tredje gången den återställde sig själv var imorse efter jag pratat med Apple Supporten och gjort en CMC-återställning (korrekt?) och startade om den på egen hand efteråt.

SMC-återställning. SMC är en styrkrets som sköter olika saker bla batteri, av/på-funktion mfl grundläggande saker. Någon enstaka gång kan den bugga ur och ge lustiga effekter. Det kan räcka med en återställning men det visar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...