MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

LÖST Skärmen fastnar ibland i viloläge vid uppstart

Rekommendera Poster

Tror mest det här problemet har att göra med MacOS High Sierra men jag postar det i detta forum eftersom det rör min Macbook Pro (sent 2011).

Vid uppstarten  - som för övrigt har blivit en rätt seg process jämfört med tidigare OS - så händer det ibland att skärmen blir helt mörk. Det inträffar efter att systemet lästs in ungefär halvvägs varvid det blir en liten paus innan resten läses in. Då blir skärmen tillfälligt mörk och sen dyker rutorna för inloggning upp. Men som sagt så kan det ibland hända att skärmen fastnar  i detta mörka läge. Jag trodde först den låst sig och har därför gjort omstart och ibland säker start. Men sen upptäckte jag av en slump att om jag trycker på och håller nere strömbrytaren, men inte nog länge för att datorn ska stängas av, så kommer inloggningsrutorna upp. Dvs det verkar som om systemet läses in korrekt men sen går den helt plötsligt i skärmvila. Fler som upplevt samma eller nån som vet vad det kan bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag gör rätt tangentkommandon "i blindo" så kan jag logga in även om skärmen är mörk.  Dvs jag trycker högerpil följt av Enter och sen lösenordet följt av Enter. Finder dyker upp som vanligt när inloggningen är genomförd. Märklig grej det här som sagt, men jag kommer runt problemet på det här sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen aning om hur det hänger ihop. Men efter att jag uppdaterade filterlistorna för AdBlock och startade om datorn så har  hela uppstartsprocessen blivit mycket snabbare, datorn är som ny skulle jag vilja säga. Och den stannar inte till på samma sätt med mörk skärm heller, den går i princip direkt till inloggningsläget. Fillterlistorna hade uppdateras automatiskt tidigare idag varför jag antog att de uppdateras varje gång jag startar Safari, men eftersom jag ville försöka bli kvitt reklam som visades trots denna automatiska uppdatering så provade jag att göra det manuellt. Nån rejäl skit måste jag ha blivit kvitt på köpet, men hur det som sagt hänger ihop är ju riktigt märkligt, milt uttryckt.

Nu ser det ut däremot inte ut som om de uppdaterats sen jag gjorde det manuellt. Startade datorn och Safari strax före midnatt.

934175280_Skrmavbild2018-11-28kl_23_58_36.png.3e09c4ff9f22c8239dafd20a4cafbb48.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska tillägga att jag haft detta problem innan jag installerade den här versionen av AdBlock, och att problemet verkar ha uppstått i samband med installationen av High Sierra. Det verkar troligt att det som rensades ut fanns kvar sen tidigare från en äldre AdBlock-version som jag avinstallerat, och där avinstallationen inte tagit bort allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att det löste sig!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu