Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte skicka SMS (vanlig, ej iMessage) på iPad


Angelica__

Rekommendera Poster

Hej

Försöker hjälpa min mormor byta platta. Hon har tidigare haft en androidplatta med ett sim-kort till så man har kunnat skicka sms till den. Nu skulle vi försöka byta till en iPad eftersom hennes gamla platta blivit för gammal. Jag har konfigurerat iPaden och den har tillgång till mobildata samt det är en modell som har cellulär kapacitet men när jag går in i Meddelande-appen för att testa sms-funktionen så fungerar det inte. Den vill att jag ska konfigurera iMessage men jag kommer inte förbi det, om jag inte går via iMessage så funkar inte appen alls. Det är en äldre iPad (3 gen) och den har bara iOS 9 men det borde väl inte påverka? Den har tidigare haft ett tvillingkort i men är osäker på hur det fungerade då. Jag har bara använt tvillingkort och aldrig ett separat sim-kort, måste man konfigurera den på något specifikt sätt då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan bara iPhone skicka SMS, iPad kan inte skicka SMS.

Om man har både en iPad och en iPhone på samma Apple-ID så kan man konfigurera så att man skriver meddelandet på iPad och det skickas som SMS från iPhone. (Samma gäller med mac och iPhone.) Man måste alltså ha en iPhone för att kunna skicka SMS i Apple-världen, man kan inte skicka SMS om man har enbart en iPad.

En iPad med cellular (3G/4G/LTE) kan bara använda mobilnätet för datatrafik. Den kan inte använda telefoni-delen av mobilnätet.

 

(Jag tycker personligen att det här är en tråkig funktionalitetsbegränsning.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om iPad skulle ha hårdvara för telefoni och inte bara mobilt datanätverk, så vore det en iPhone. En väldigt stor iPhone men ändå en iPhone. Jag förstår att Apple vill hålla isär produktserierna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, TB-000 säger:

Tyvärr kan bara iPhone skicka SMS, iPad kan inte skicka SMS.

Om man har både en iPad och en iPhone på samma Apple-ID så kan man konfigurera så att man skriver meddelandet på iPad och det skickas som SMS från iPhone. (Samma gäller med mac och iPhone.) Man måste alltså ha en iPhone för att kunna skicka SMS i Apple-världen, man kan inte skicka SMS om man har enbart en iPad.

En iPad med cellular (3G/4G/LTE) kan bara använda mobilnätet för datatrafik. Den kan inte använda telefoni-delen av mobilnätet.

 

(Jag tycker personligen att det här är en tråkig funktionalitetsbegränsning.) 

 

23 minuter sedan, Raphael säger:

Om iPad skulle ha hårdvara för telefoni och inte bara mobilt datanätverk, så vore det en iPhone. En väldigt stor iPhone men ändå en iPhone. Jag förstår att Apple vill hålla isär produktserierna. 

Precis, Apple vill att vi ska behöva både en Ipad och en Iphone. Katsching! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Raphael säger:

Om iPad skulle ha hårdvara för telefoni och inte bara mobilt datanätverk, så vore det en iPhone. En väldigt stor iPhone men ändå en iPhone. Jag förstår att Apple vill hålla isär produktserierna. 

Skulle gärna se att det fanns en modell med telefondelen i. Å andra sidan kan man ju intallera en mjukarutelefon (med VoIP) pch skaffa ett nummer bara, så har man telefon i den. Går att få nummer i valritt riktnummerområde.

 

Men annars, man använder ju som oftast headset ändå - så det skulle ju inte vara så stor skillnad i användandet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa operatörer har begränsad datatrafikmängd på abonnemang (t.ex. utomlands) och man köper mera datatrafikmängd genom att svara på ett SMS. Det går inte att göra på en iPad. Då måste man ta ut SIM-kortet ut iPad och sätta det i en telefon för att man ska kunna svara på SMS med det abonnemanget. För att sedan flytta tillbaka SIM-kortet till iPaden. Inte speciellt smidigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, TB-000 säger:

Vissa operatörer har begränsad datatrafikmängd på abonnemang (t.ex. utomlands) och man köper mera datatrafikmängd genom att svara på ett SMS. Det går inte att göra på en iPad. Då måste man ta ut SIM-kortet ut iPad och sätta det i en telefon för att man ska kunna svara på SMS med det abonnemanget. För att sedan flytta tillbaka SIM-kortet till iPaden. Inte speciellt smidigt...

 

Ditt svar har ingenting med TS problem att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPad skapades från början för Wifi, mobilt datanätverk kom senare och känns väl lite som något man inte hade tänkt på från början. Men de flesta som har en iPad har säkert även en iPhone. Och det är även lösningen på TB-000:s problem - kör datatrafiken via iPhone och koppla upp iPad genom internetdelning. Jag själv kör min Macbook via iPhone när jag är ute på resa och inte har tillgång till wifi. Fungerar utmärkt. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan iPhone koppla vidare ett samtal till min iPad, så att jag kan svara på ipaden?

Jag tror att det har hänt mig, eller var det facetimesamtal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Kan iPhone koppla vidare ett samtal till min iPad, så att jag kan svara på ipaden?

Jag tror att det har hänt mig, eller var det facetimesamtal?

 

"Koppla vidare"  kan man inte, men man kan ju ställa in iCloud så att det ringer i alla möjliga enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

"Koppla vidare"  kan man inte, men man kan ju ställa in iCloud så att det ringer i alla möjliga enheter.

Värre är det med omöjliga enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

"Koppla vidare"  kan man inte, men man kan ju ställa in iCloud så att det ringer i alla möjliga enheter.

Jag vet att jag ”lyfte luren” på min iPad o svarade.  Men det var flera år sedan så jag minns inte så noga- minns dock att det var en elev som ringde. Känns inte troligt att hon använde FaceTime ... eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, boevil säger:

Jag vet att jag ”lyfte luren” på min iPad o svarade.  Men det var flera år sedan så jag minns inte så noga- minns dock att det var en elev som ringde. Känns inte troligt att hon använde FaceTime ... eller?

Jag har dåligt koll på dina elever, så jag vet inte. Ser för övrigt att jag hade lite fel innan, meddelanden (SMS/MMS/iMessage) kan synkas via iCloud, inte telefonsamtal. I Inställningar > Telefon > Samtal på andra enheter finns en inställning som innebär "Använd din iPhones mobilabonnemang till att ringa och ta emot samtal på enheter som är inloggade på ditt iCloud-konto när de är i närheten och anslutna till Wi-Fi.".

 

Så om SMS är enda telefonfunktionen man behöver kan man lämna telefonen hemma och bara ta med sig datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan skicka SMS från iPad via iPhone, man måste alltså ha sin iPhone i närheten för det. SMS:et skickas iPad -> iPhone -> mottagaren. Det går inte att ensamt skicka från iPad utan iPhone. Jag gör så ofta från min Mac, jag skriver SMS:et på Macen och sen skickas det via iPhone, och jag ser även SMS:et som jag mottagit på min iPhone. 

Men allt detta förutsätter att man också har en iPhone. 
(för iMessage behövs ingen iPhone, men för SMS behövs en iPhone). 

Samma är det med telefon. Jag kan ringa och svara från min Mac, men det är iPhone som jag ringer och svarar med. Macen är alltså inkopplad på iPhone, samtalen går via iPhone. Detta är inte FaceTime utan vanliga samtal, via mobilnätet. Det kräver en iPhone i närheten. 

För rena FaceTime-samtal behövs ingen iPhone, det går ju via internet. Men det är FaceTime-programmet i datorn som man svarar och ringer vanliga mobilsamtal med på iPhone. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...