Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny SSD - klona eller installera ny kopia av MacOS?


MacDave

Rekommendera Poster

Hej, hej!
Försöker hitta något svar som väger över mer åt att antingen bara klona befintlig installation till min nya SSD-disk eller att börja om på ny kula och flytta program vartefter. Min MBP är från 2011 och har blivit uppdaterad med nya OS när ett nytt blivit tillgängligt. Jag misstänker att det ligger skärpfiler här och där, som jag inte har någon koll på. Generellt verkar folk säga att det inte är så stor skillnad på prestanda, mest att det "känns bra" att börja om. Har någon här erfarenhet? Det är en hel del jobb att gå vägen att börja om, med inställningar hit och dit. Men från ett prestanda-perspektiv på en så gammal maskin, kanske det kan vara värt det...? ?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara positiva erfarenheter av att installera nytt

så länge du har alla lösenord sparade

(det finns ju ett bra program för det... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, ronny säger:

Jag har bara positiva erfarenheter av att installera nytt

så länge du har alla lösenord sparade

(det finns ju ett bra program för det... )

Tack för din kommentar, Ronny! Skönt att höra! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MBP från 2011 som är migrerad från en äldre Mac. Jag har aldrig installerat om OS:et, har inte något behov. Jag har bara uppdaterat version av OS:et emellanåt.

 

Himla massa program och licensnycklar att leta från i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag har en MBP från 2011 som är migrerad från en äldre Mac. Jag har aldrig installerat om OS:et, har inte något behov. Jag har bara uppdaterat version av OS:et emellanåt.

 

Himla massa program och licensnycklar att leta från i så fall.

Ja, det kan onekligen innebära mycket jobb! Vet dock inte om migrationsverktyget gör allt nödvändigt. ?

Men skönt att du inte märkt av något problem! Dock vet man ju inte riktigt om det kan flyta på snäppet bättre med en fresh install! Om du inte har något annat för dig i helgen... ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, MacDave säger:

Ja, det kan onekligen innebära mycket jobb! Vet dock inte om migrationsverktyget gör allt nödvändigt. ?

Men skönt att du inte märkt av något problem! Dock vet man ju inte riktigt om det kan flyta på snäppet bättre med en fresh install! Om du inte har något annat för dig i helgen... ;) 

I helgen ska jag åka ångtåg. :)

http://www.ohsabanan.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog installera nytt och sedan använda Flyttassistenten mha extern disk (den gamla). Anledningen är att kloningsprogrammen gissar sig lite fram vad gäller det proprietära APFS (gäller High Sierra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag skulle nog installera nytt och sedan använda Flyttassistenten mha extern disk (den gamla). Anledningen är att kloningsprogrammen gissar sig lite fram vad gäller det proprietära APFS (gäller High Sierra).

Ahh, intressant! Tack! Ska läsa lite vad som sägs ang Carbon Copy Cloner och detta! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, MacDave säger:

Ahh, intressant! Tack! Ska läsa lite vad som sägs ang Carbon Copy Cloner och detta! ?

Du kan ju göra både och. Har du en xtradisk liggandes, så gör en klon till den, och lägg undan. Då har du i a f ett bootbart system om något skulle hända. Och sen installera->flyttassistenten som ovan. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska väl tillägga att jag klonar med CCC 5 och klonen (intern HDD) fungerar alldeles utmärkt. Både startskiva (SSD) och klon är High Sierra/APFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Ska väl tillägga att jag klonar med CCC 5 och klonen (intern HDD) fungerar alldeles utmärkt. Både startskiva (SSD) och klon är High Sierra/APFS.

Om man installerar High Sierra, kan man då (enkelt) välja att behålla det vanliga filsystemet (HFS+)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, MacDave säger:

Först trodde jag det var lilla tåget i Mariefred! :D Hoppas du får tur med vädret då! :)

Nej, det är litet långt till Mariefred härifrån. Men det är samma typ av tåg, samma spårvidd, exempelvis. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...