Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud Drive


Magnus Wiklund

Rekommendera Poster

Magnus Wiklund

 

Hej 

 

Jag har en MacBook Pro 13", 2010, med macOS High Sierra version 10.13.6. Använder även en iPhone 5.

 

Min fråga: Fungerar iCloud Drive som ett moln/virtuell hårddisk i realtid så att om jag får en hårddiskkrasch eller om jag på annat sätt förlorar samtliga mina Apple-enheter som MacBook Pro, iPhone så kan jag ändå nå alla filer via iCloud Drive om jag köper en ny Mac och loggar in med mitt Apple-ID?

 

Tack på förhand för svar. 

 

Med vänlig hälsning,

Magnus 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säkraste är förstås att ha en egen backup på alla dina filer. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nota bene: Med tvåfaktorsautentisering behöver man en betrodd enhet för att kunna logga in. Så förlorar man allt får man problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Mac OS finns en inställning som kopierar över ens Skrivbord och Dokument-mappar på iCloud Drive och även kan ha Optimerad lagring, dvs att de som man använder mest sällan bara finns på iCloud Drive och hämtas ner vid behov. Man jobbar med mapparna Dokument och Skrivbord som vanligt i datorn, men de speglas/synkas till iCloud Drive så man har de även tillgång där. 

För det som ligger utanför Skrivbord och Dokument, så finns det ingen inställning att synka de mapparna. Bilder, Musik och så vidare. Vill man ha de på iCloud så får man ta hand om den kopieringen själv (eller ett externt program som kopierar över dem). Fast det är inte smidigt att göra så eftersom iCloud Drive skapar en mapp i den egna datorn lokalt så allt man lägger i iCloud Drive finns också lokalt... Så om man kopierar ens Bilder, Music till iCloud Drive så får man dubbletter av allt i den egna datorn. Det sker inte med Skrivbord och Dokument eftersom där sköts synkningen mer intelligent av systemet. 

Man kan lösa det genom att lägga allt från Bilder och Musik etc till Dokument-mappen. Då får man peka om i en del mjukvaror (Bilder, iTunes... ) som utgår från standardplacering av dessa mappar. :)

Så det är en sak att tänka på. 
Jag har alltid en TimeMachine kopia... 

Men det är väl på gång att det ska kunna bli en TimeMachine på iCloud? I kommande Mac OS tror jag om jag inte minns fel nu. Men vi får se... 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Wiklund

Tack för informativa svar, alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...