Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Annat anteckningsprogram med synk mot iCloud?


mpower

Rekommendera Poster

Någon som vet om det finns något annat program man kan använda istället för Apples Anteckningar som synkar mot iCloud? Eller något likvärdigt alternativ som är minst lika bra/enkelt eller bättre som fungerar på typ Mac, PC och iOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns typ hur många alternativ som helst, men kravet på finnas för Windows/PC ställer till det om du ska köra via iCloud. Om du skippar iCloud-synk så finns ju Microsoft OneNote för iOS, Mac och PC. Det kör via Microsofts egen online-sync. 

 

Notebooks App är ett annat alternativ som synkar via Dropbox och finns för iOS, Mac och PC. Jag har det själv. :) 

https://www.notebooksapp.com/

 

Om du skippar PC-kravet så finns NoteLife för iOS och Mac och synkar via iCloud. Kör detta själv också. 

https://www.chronosnet.com/store/software/notelife-mac

 

En möjlighet är ju app:ar som sparar på iCloud Drive istället för iCloud-synken, då kan ju de filerna nås från vilken enhet som helst, och iCloud Drive kan du ju öppna på PC. Jag har dock inte kollat upp detta djupare. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad är då skillnaden mellan iCloud sync och iCloud Drive? Jo, det innebär att synken går olika vägar och för iCloud Sync behöver inte iCloud Drive vara på och man behöver inte ha utrymme på iCloud Drive, iCloud Sync skapar inte en fil på iCloud Drive.

Med iCloud Sync uppdateras anteckningarna/dokumentet i programmet automatiskt vid ändringar.  iCloud Drive är ju bara en hårddisk på nätet, för att dokumentet ska uppdateras i programmet du använder måste du ladda in det igen från iCloud Drive. Det gör ju att köra via iCloud Drive är bökigare utifrån ett synk-perspektiv. Och du måste spara det på iCloud Drive för att andra ska få dina ändringar. Så det innebär mer manuell "handpåläggning" så att säga jämfört med iCloud Sync. 

Nu finns ju systemet med Hand Off som innebär mer synk, man börjar på ett dokument på Mac och fortsätter med det på iOS... men det kräver vissa förutsättningar, som blåtand på och enheterna nära så att den ena enheten kan "fånga upp" där man slutade på den andra... 

Jag vet detta fungerar i Apples mjukvara som Pages, men har inte kollat om det finns anteckningsprogram som stödjer det... (andra än Apples eget). 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för all info. Utifrån detta ska jag nog kunna ta ett beslut vad jag kommer fortsätta med eller ha som alternativ. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...