Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hej då till “Back to My Mac”


xeric

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten

Hej och tack för tipset!

Jag har skickat vidare ditt tips till redaktionen på MacWorld och hoppas det kan vara av intresse. 

Bzzzt. ??

 

/ Nyhetsroboten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.apple.com/sv-se/HT208922

Detta dök upp inför Mojave (som jag troligen inte installerar än på ett år). 

Snårigt att greppa vad Apple menar med säkerhetskopior och iCloud, TimeMachine, Tillbaka till min Mac ... Om jag som är Mac-van tycker det otydligt, vad ska en ny användare tycka? Blir iCloud en full ersättare för Tillbaka till min Mac? Eller är det egentligen så att det fattiga ? Apple vill ha pröjs för tjänsten genom iCloudutrymmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till min Mac är ju en tjänst för att komma åt andra Macar via internet. Genom Remote Desktop och skärmdelning så finns de funktionerna redan. 

 

Har man iCloud Drive på så kan man få kopior av Skrivbord och Dokument upplagda där, så fungerar det redan i dag med High Sierra. Man kan slå på/av den funktionen. 

 

Den synkas med alla ens enheter, så alla ens dokument finns tillgängliga på alla ens enheter som kör samma Apple ID. Det går även att nå från andra datorer genom att logga in på iCloud på webben. 

 

Jag tycker det är smidigt, använder det själv. :) 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha... jag hade för mig att Tillbaka till min Mac handlade om att återställa sin dator vid problem. Fel av mig - men Apples supportsida gav ett lätt virrigt intryck av de olika tjänsterna. Skärmdelning funkar perfekt även över internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställa sin dator görs ju via Recovery-partitionen/återställningsprogrammet och det finns ju kvar i datorn. Man ska tolka "Tillbaka till min Mac" som "Tillbaka till min Mac från en annan dator  på internet". Det gäller ju då att ens Mac är påslagen och uppkopplad mot internet, för annars går det ju inte. Ett sätt att komma åt filer och program på Macen man har hemma.... Fjärrstyrning. 

Fördelen med iCloud Drive är ju att Macen inte behöver vara påslagen, plus det känns ju säkrare  nå iCloud Drive än att koppla upp sig genom internet direkt på datorn man har hemma och läser hårddisken så.

Jag kommer inte sakna Tillbaka till min Mac. :)
Känns som Apple renodlar och förenklar sina tjänster och lösningar, det finns ju en hel del  överlappande funktioner... 

Och så vill de givetvis tjäna pengar på programmet "Remote Access" för de som verkligen behöver en direkt fjärrstyrning. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tidigare har jag kunnat komma åt mina externa hårddiskar som är kopplade till min Airport Time Capsule utanför mitt nätverk via Finder mha Tillbaka Till Min Mac. iCloud Drive eller Chrome Remote Desktop löser inte mitt problem. Hur gör ni andra med liknande fall som jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...