Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej överf TimeMachine backup pga Skiftlägeskänslighet


TessPy

Rekommendera Poster

Tja! Har "räddat" en extern Elements-disk (som butiken tyckte jag skulle kassera/lämna på svindyr recovery för det var ingen idé..) genom det allra enklaste, att öppna den genom Skivverktyg och laga/dra över "underdisken" "Skivan kommer ej kunna läsas/ändras så backa all din info" Det är nu gjort, förutom TimeMachine-backuperna som den vägrar föra över pga "Volymen har fel Skiftlägeskänslighet för säkerhetskopior". Hade en hdd som var ExFat:ad och tänkte att den inte gillade den formateringen, bytte till min vanliga Mac-WD-externa som redan har TImeMachine-backuper (och då uppenbarligen borde ha "rätt känslighet"?) på sig. Godtog ej den heller. Hittade nåt om Versaler bla bla.. men kan inte ändra något på disken jag flyttar/räddar ifrån. Provade chansa genom komprimering av Backupmappen och den komprimerade i en evighet men när jag vaknade imorse fanns ingen sådan.

Hur fasen får jag över min Backup-mapp till icke-trasig-extern?

Gick heller ej att flytta till skrivbordet. Kan det vara att denna Macbook är svingammal? (se min första fråga för ngr år sedan) Dock är detta enda Macen som kunde öppna denna disk. Min nyare MacBook Air hittade den inte överhuvudtaget m Skivverktyg.. hade därför eg gett upp och gick till verkstan, men så fick jag infallet att testa denna gamla!! :skondans:

Är oerhört tacksam för lite snabba tips från er allvetande. Vågar ej koppla ur den externa/trasiga el stänga av datorn förrän denna är löst..

Tack på förhand /Tess

 

PS. Man älskar ju denna gamla trogna Mac som går som en gammal skördetröska (och är så himla ledsen att den inte längre går att uppdatera system på efter 10.6.8..)

Skärmavbild 2018-08-19 kl. 12.09.31.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en disk är "skiftlägeskänslig" anger filnamnen "namnlös" och "Namnlös" olika filer pga. versal resp. gement "n". Det går inte att kopiera dessa filer till en disk som inte är skiftlägeskänslig eftersom filnamnen då anses vara identiska.

 

Som jag tror ligger filerna du försöker kopiera på en skiftlägeskänslig disk och att du försöker kopiera till en disk som inte är skiftlägeskänslig. Om möjligt bör du alltså formatera din externa disk som MacOS Extended och skiftlägeskänslig.

(Obs! formatering raderar den externa disken)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack. Har precis köp en ny extern där allt övrigt fr denna trasiga disk ligger redan, vågar ej chansa på att formatera och läsa in allt på nytt, om den ger upp. Blir att införskaffa en 6:e extern då..;) Inga andra sätt alls att kringå detta som dyker upp..?

Men den backupen som redan ligger på den hela skivan är en precis likadan backup fr TimeMachine. Den heter exakt samma Backup.Backup med versaler (och just därför valde jag att försöka lägga dessa i en egen mapp) Båda diskar har alltså används till TimeMachinebackuper redan, och den hela och den kraschade är anv i flera år med div fram och tillbaka flyttande mellan 2 Macar, timemachine och annat, och det har aldrig varit ett problem,  men kan det alltså plötslig vara skillnad nu när disken är trasig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, jag vet inte. Det kan iof vara att filen är korrupt, felaktig på nå't sätt?

 

Kan du inte låna en disk av nå'n, så du slipper köpa nytt bara för att pröva? Det är ju inga garantier att det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...