Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
boevil

TimeMachine "kontrollerar säkerhetskopia"- varför gör den det?

Rekommendera Poster

boevil

I torsdags satte jag på min dator för första gången på två veckor, då började timemachine kontrollera säkerhetskopian. Jag antog att det gjordes för att datorn inte varit igång på så lång tid.

Igår hade jag datorn igång och TM sparade säkerhetskopior. Idag när jag sätter på datorn påbörjas återigen en "kontroll av säkerhetskopian"- det tar en evig tid. Hårddisken (Diskstation)  verkar inte arbeta, termometern i TM:s dialog verkar stå stilla. Vad händer?

Timemachine.jpeg

… och plötsligen hoppade det till och kontrollen var klar.

Men varför kontrollerar TM, inget felmeddelande visas.

ps. Jag kör Sierra och använder min iMac 27"", 5K

Redigerad av boevil
stavfel + tillägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
e-snobben

Antagligen för att den behöver kontrolleras. Men du kan själv hoppa över kontrollen, och göra den senare. Håll nere alternativtangenten när du är i Time Machines meny så får du det alternativet bland annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boevil

Men varför har TM helt plötsligt fått för sig att ”den behöver kontrolleras”?

vad jag vet har det aldrig hänt förr. (Äldsta kopian är från sept 2017)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
54 minuter sedan, boevil säger:

I torsdags satte jag på min dator för första gången på två veckor, då började timemachine kontrollera säkerhetskopian. Jag antog att det gjordes för att datorn inte varit igång på så lång tid.

Igår hade jag datorn igång och TM sparade säkerhetskopior. Idag när jag sätter på datorn påbörjas återigen en "kontroll av säkerhetskopian"- det tar en evig tid. Hårddisken (Diskstation)  verkar inte arbeta, termometern i TM:s dialog verkar stå stilla. Vad händer?

Timemachine.jpeg

… och plötsligen hoppade det till och kontrollen var klar.

Men varför kontrollerar TM, inget felmeddelande visas.

ps. Jag kör Sierra och använder min iMac 27"", 5K

Se nedan:

E6A1DCB2-ED8B-4DF1-92EA-7FDBCA59EB46.thumb.jpeg.bf7eb3e83bbb45739f135e3aa2b20a98.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boevil
2 minuter sedan, Alix säger:

Se nedan:

E6A1DCB2-ED8B-4DF1-92EA-7FDBCA59EB46.thumb.jpeg.bf7eb3e83bbb45739f135e3aa2b20a98.jpeg

Tack, då är väl allt ok då(?)

Då borde väl kontrollen ha gjorts tidigare också, märkligt att jag inte känner igen att den görs. Känns som om nåt har ändrats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
27 minuter sedan, boevil säger:

Tack, då är väl allt ok då(?)

Då borde väl kontrollen ha gjorts tidigare också, märkligt att jag inte känner igen att den görs. Känns som om nåt har ändrats.

Det kanske har börjat fungera först från och med nu... 😱 ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boevil

Iof kan det ändrade funktionssättet bero på strulet som jag hade när jag installerade den senaste uppdateringen av min Synology diskstation 216?

Efter uppdateringen fick jag inte längre kontakt med den och var tvungen att ändra IP- nummer. När jag väl kom in så fick den inte kontakt med internet, efter flera djupa suckar och letande på internet hittade jag slutligen en lösning.

Jag vet inte om jag lyckats återställa min diskstation till vad den var före uppdateringen men det fungerar i alla fall… kanske på ett nytt sätt?

@lappen71 kanske kan vet, han har  också Synology (tror jag)

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
1 timme sedan, boevil säger:

Iof kan det ändrade funktionssättet bero på strulet som jag hade när jag installerade den senaste uppdateringen av min Synology diskstation 216?

Efter uppdateringen fick jag inte längre kontakt med den och var tvungen att ändra IP- nummer. När jag väl kom in så fick den inte kontakt med internet, efter flera djupa suckar och letande på internet hittade jag slutligen en lösning.

Jag vet inte om jag lyckats återställa min diskstation till vad den var före uppdateringen men det fungerar i alla fall… kanske på ett nytt sätt?

@lappen71 kanske kan vet, han har  också Synology (tror jag)

Jag har haft en Synolgy som jag sålde för några månader sen.

Men jag upplevde aldrig det problemet som du beskiver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boevil
2 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag har haft en Synolgy som jag sålde för några månader sen.

Men jag upplevde aldrig det problemet som du beskiver.

Ok, tack för ditt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Redigerad av e-snobben
Fel citat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
2018-08-18 på 13:51, boevil säger:

Men varför har TM helt plötsligt fått för sig att ”den behöver kontrolleras”?

vad jag vet har det aldrig hänt förr. (Äldsta kopian är från sept 2017)

Jag blev också lite överraskad första gången den hände. Men jag tänkte bara att det är en inbyggd funktion för att säkerställa att kopian är i bra skick. Vilket ju bekräftas av artikeln som Alix postade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...