Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går det att stänga av en iPhone genom att lägga den med skärmen nedåt?


Crister
 Share

Rekommendera Poster

Hej det här är kanske en konstig fråga, men jag har för mig att med min första iPhone kunde man. stänga ned den genom att lägga den med skärmen nedåt mot en bordsskiva t.ex. Gjorde man det var det samma sak som om man stängde av den med "Home button". Men nu har har en iPhone X och den är ständigt igång. Man måste trycka på sidoknappen för att inte skärmen skall reagera på den minsta beröring. 

 

Eftersom jag är van vid att telefonen stänger ned sig själv brukar jag stoppa ned den i bröstfickan utan att stänga ned den med knapp, men det har blivit riktigt pinsamt ibland då den ringer upp den jag talade med sist av sig själv.

 

Har jag missat någon inställning är det något som Apple tagit bort?

 

Tack på förhand för hjälp - Crister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte stänga av den om man vill att den skall bli tyst 

så här säger Apple

 

 

 

Citat

 

Om du snabbt vill att iPhone ska bli tyst, vare sig du ska på middag eller sova, aktiverar du Stör ej. Då låter inte iPhone vid meddelanden och samtal och skärmen tänds inte. (Se till att samtal, textmeddelanden och notiser inte stör dig när du kör genom att använda Stör ej när du kör.)

Aktivera Stör ej. Öppna Kontrollcenteroch tryck på knappen för Stör ej.Du kan också använda Siri till att slå på och stänga av Stör ej. Säg ”Slå på Stör ej”eller ”Stäng av Stör ej”. När Stör ej är aktiverat visas symbolen för Stör eji statusfältet.

Tillåt samtal när Stör ej är aktiverat. Öppna Inställningar > Stör ej. Om du vill tillåta samtal från valda grupper trycker du på Tillåt samtal från. Om du vill tillåta att upprepade samtal släpps igenom för nödsituationer aktiverar du Upprepade samtal.

Tillåt samtal och meddelanden från nödkontakter när Stör ej är aktiverat. Öppna Kontakter, markera en kontakt och tryck på Ändra. Tryck på SMS-signal eller Ringsignal och aktivera Förbigång i nödsituation. Du kan också skapa ett medicinskt IDoch ange en nödkontakt. När Stör ej är aktiverat släpps ändå samtal och meddelande från dina nödkontakter fram.

Schemalägg tysta timmar. Öppna Inställningar > Stör ej, slå på Schemalagd och ange start- och sluttid för dina tysta timmar.

Ställ in när iPhone ska vara tyst. Om du vill ställa in att Stör ej ska tysta iPhone bara när den är låst eller även när den är olåst öppnar du Inställningar > Stör ej.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Har aldrig hört talas om att det skulle gå.

 

Det enda jag kan komma på är att om du ringer ett samtal så släcks skärmen när du håller telefonen mot huvudet för att undvika en massa oavsiktliga knapptryckningar. Och om den ligger med skärmen nedåt så vaknar den inte för att visa notifikationer sedan iOS 9, men då är den ju redan av. Jag tror inte den nånsin har funnits en funktion som gör att du kan lägga din vakna iPhone uppochner för att släcka skärmen. Däremot slocknar den ju av sig själv efter ett antal minuter oavsett placering.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag kanske minns fel. Men nu störs jag väldigt av att den "agerar på egen hand" när jag t.ex. stoppar den i bröstfickan och sen rör mig. En liknande funktion som den som träder in när man håller den mot örat vore bra

 

Kan det finnas någon app som fixar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Crister säger:

Ok jag kanske minns fel. Men nu störs jag väldigt av att den "agerar på egen hand" när jag t.ex. stoppar den i bröstfickan och sen rör mig. En liknande funktion som den som träder in när man håller den mot örat vore bra

 

Kan det finnas någon app som fixar det?

Jag hade liknande problem som du, fånen ringde själv diverse bekanta när jag stoppade ned den i väskan. Nu har jag lärt om och sätter den alltid i vila innan jag stoppar unden den.

Det tar emot att lära om, men det är värt det?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men varför skall man behöva göra det. Det är enligt mig ett helt onödigt ingrepp. Har man faceid för att öppna telefonen när man lyfter upp den men inte motsvarande när man lägger undan den. Finns någon andrapris app som kan lösa problemet?

 

Crister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

om det skulle funka som du vill att när man lägger undan den så kan jag tänka på att det blir ett problem om man tex ska visa något för någon annan om nu face-id ska släcka ner så fort den inte ser ditt ansikte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Lösningen var att köpa ett skal från Apple, som gör att när man slår ihop fodralet så stängs telefonen av. Jag tycker sådana här "bokfodraal" är lite klumpiga men Apples eget är faktiskt oK. Det har också plats för fyra kreditkort så nu har jag inte någon plånbok alls med mig när jag går hemifrån. 

 

Crister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avaktivera "Håll upp för att väcka" under inställningar->Visning och ljusstyrka.

Men det kanske är en funktion du vill använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...