Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Föra över från Mac till extern hårddisk


Matsalfuno

Rekommendera Poster

Jag använder Macdator sen 40 år tillbaka, men begriper just ingenting av det tekniska, inkl. datasnacket. Min MacBook Air meddelar mig att startskivan är full och att jag måste avlägsna material från den. Jag har fått rådet att skaffa en extern hårddisk, vilket jag nu gjort: En "My Passport for Mac" 3TB. Kan någon förklara mycket enkelt hur jag får över filer, foton etc. till den externa hårddisken och hur jag kan kolla att de verkligen hamnat där, så att jag kan ta bort filer från datorn? Jag tror att det framförallt är foton som tar stor plats. Jag behöver veta rent handgripligt hur jag ska göra. Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är dina bilder lagrade idag? Löst i mappar, eller använder du programmet Bilder? Eller något annat program för att administrera/lagra dina bilder?

 

En sak till: Hur har du det med backup på dina filer/bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"40 års erfarenhet." För att "förklara mycket enkelt" så är det bra att veta lite mer, men såhär för vanliga filer, dokument och liknande:

 

1:Koppla in hårddisken i Macbook, anslut strömmen till hårddisken och för att undvika problem så är det bra att ha strömsladd i datorn också.  Syns hårddisken som en ikon på skrivbordet?

2: dra-och-släpp, är det bekant? 

3:klicka på Finder, markera de filer du vill flytta (börja med några stycken som test), dra-och-släpp med alt-knappen nedtryckt och släpp med markören rakt på din "My passport"ikon så har du en kopia av filerna på den.

4 vill du se att filerna är där? högerklicka på "My passport", välj alternativet öppna genom att klicka på det. Då ser du innehållet på din externa disk.

5. då kanske du vågar radera filerna från Macbooken

 

För foton så ska du svara på Tellys frågor först

Sven

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på Youtube brukar det finnas bra förklaringar med rörliga bilder, här kanske du kan lära dig lite:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Mina foton ligger huvudsakligen i "Bilder". En del även i Dropbox, som jag egentligen inte begriper vad det är… Men på sista tiden har jag alltså inte kunnat lägga in några bilder, p.g.a. att det är fullt. Även min i-Phone är full av bilder, så jag måste få plats på datorn för att föra över dem, så att jag kan ta fler bilder. Lite Catch 22 alltså, p.g.a. min otillräckliga datorfärdighet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har lite plats på datorn och kan börja arbeta med den igen. Bilder i "Bilder" på datorn och bilder i telefonen. Lite förvirrande så heter appen i telefonen också "Bilder".  Eftersom du har både Macbook och iPhone så är det lätt att använda en gemensam lagring. iCloud-bildbibliotek kallas det. Bilderna ligger i fullt format i Apples moln, så många bilder som får plats ligger också i telefon och i dator, när utrymmet inte räcker till fler så sparas de som används minst i ett litet tumnagelformat på respektive apparat men i fullt format i molnet, iCloud. 5 GB är gratis , nästa steg är 50 GB, kostar 9 kr per månad, sedan finns fler steg. Tänk dock på att det är framförallt en synkroneringstjänst, kasta bort en bild från telefonen och den försvinner från iCloud och från Macbook också!

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

 

nu när du lärt dig använda externa diskar så ska du börja fundera på säkerhetskopior, Time Machine på extern disk är enkelt. https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/back-up-your-files-mh35860/mac

men du kanske har en annan backup-lösning som du trivs med.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info. Jag ska försöka förklara vad jag nu har gjort. Jag har anslutit den externa hårddisken (WD My Passport for Mac 3TB) till min MacBook Air. Det kommer då upp en ruta som säger att Time Machine säkerhetskopierar. Det höll på i någon timme. Sedan står det att säkerhetskopiering är gjord för ett visst tidsintervall. När jag satte i den externa hårddisken nästa gång, kom samma ruta och då tog processen bara någon minut. Detta tycker jag verkar som om säkerhetskopiering skett. Men hur kan jag förvissa mig om vad som verkligen finns på den externa hårddisken? Jag trodde att det skulle se ut ungefär som när man kopierar på en cd: att man ser innehållet när man öppnar cd:n, men så verkar det inte vara. Ytterligare troligen dum fråga: behöver pinnen för mobilt bredband sitta i när man använder den externa hårddisken? Bra om den inte behöver det, för jag använder helst mus och det finns så få ingångar på MacBook Air.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du nog gjort litet fel från början. På det här sättet så får du en kopia på det som finns på din Mac, du har inte flyttat några filer.

När du anslöt disken första gången fick du en fråga om du ville använda disken som Time Machine-backup. Den skulle du ha svarat "Nej" på.

Gå in i Systeminställningar, sedan Time Machine. Där ska du sätta backup-disk till "ingen".

Sedan ska du ta bort filen Backups.backupdb från den externa hårddisken.

Nu ska du kunna använda disken enligt instruktionerna tidigare i tråden.

 

MEN DU BEHÖVER FORTFARANDE EN BACKUP.

 

Nej, pinnen för mobilt bredband behöver inte sitta i när du använder disken.

Du kan köpa en USB-hubb så kan du använda fler tillbehör samtidigt. Vilken typ av hubb du ska ha beror på vilken MacBook AIr du har. I vilket fall ska du ha en hubb med egen strömförsörjning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev: "Gå in i Systeminställningar, sedan Time Machine. Där ska du sätta backup-disk till "ingen". Jag ser inte någon plats där man kan göra det du nämner sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine: det kanske ser ut som i min version: avmarkera säkerhetskopiera automatiskt. Sedan på knappen alternativ, tryck och välj bort den externa hårddisk du nu inte ska ha som backup.

 

Annars kan du ju köpa en extern disk till, ha den till dina foton  (den behöver vara så stor att fotona du vill flytta får plats) och behålla din nuvarande disk för TimeMachine säkerhetskopior.

 

Alla hårddiskar går att formatera för att fungera med macOS. Några fallgropar finns, fråga gärna.

TimeMachine-bild.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visst heter "Ta bort skiva", i varje fall i min Mac OS X-version. (Man markerar skivan först.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får automatiskt upp Time Machine säkerhetskopiering. Under "alt." finns bara "Skivor för säkerhetskopiering", med möjlighet att kryssa för min skiva, plus "använd skiva". Även ruta för "Visa Time Machine i menyraden" är automatiskt ikryssad. Om jag stänger av Time Machine får jag ruta "Uteslut dessa objekt från säkerhetskopiering", men det enda som finns att välja är mitt 'My Passport for Mac' och den raden är 'blek' och kan alltså inte markeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du först avmarkerar lilla rutan till vänster: säkerhetskopiera automatiskt.

 

sedan klickar på ikonen för "lägg till eller ta bort säkerhetskopia" så får du upp något som liknar min bild. Markera din Passport och klicka på Ta bort skiva.

 

om du talar om vilken version av macOS du kör så blir det ännu lättare för den som ger dig råd.

val_av_åtgärd.png

ta bort skiva.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Matsalfuno säger:

Jag har Mac OS X 10.9.5

Det har jag också och nu är jag hemma vid Macen, vilket jag inte var förut.

 

Klicka på "Välj Hårddisk" (i Time Machine i Systeminställningar).

Klicka på din Passport.

Klicka på knappen "Ta bort skiva"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Med viss hjälp har jag nu lyckats flytta över innehållet i "Bilder" till den externa hårddisken. Har också slängt "originalen" för att åstadkomma mera plats i datorn. Några frågor:

 

Var ser man hur mycket plats som finns på datorn nu?

 

Det verkar som om det också ligger en massa bilder under "Film". Hur kommer det sig?

 

Det som föranledde hela den här processen för mig, var att det inte längre gick att ta bilder med min iPhone, eftersom den var full. Det är den fortfarande. De flesta bilder på min iPhone hade redan gått över till datorn och finns nu på den externa hårddisken. Hur gör man på enklaste sätt för att få bort de bilderna från iPhone? På iPhone har jag också en del sent tagna bilder, som inte kommit över  till datorn och dem vill jag naturligtvis inte slänga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera bilder på telefonen. Hur många rör det sig om?

Först: inställningar-Bilder-avaktivera min bildström ( om den är påslagen)

Appen Bilder: ser kanske lite olika ut i olika versioner av iOS.  Men ungefär så här: längst ner till vänster : klicka på Bilder. Rubriken Ögonblick kommer fram. Klicka på Välj överst till höger. Klicka på Välj i högerkanten, så många du vill. Sedan på soptunnan längst ner till vänster.

Du har 30 dagar på dig att ångra dig, de ligger kvar så länge i senast raderat. Vill du kasta dem tidigare måste du aktivt göra det.

Sedan får du bestämma dig om du ska aktivera min bildström igen eller välja icloud bildbibliotek ( det senare rekommenderar jag dig)

https://www.enkelteknik.se/ta-bort-massradera-flera-bilder-samtidigt-pa-iphone-och-ipad

https://support.apple.com/sv-se/HT205856

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Film. Du skriver att det är bilder under denna rubrik. Säker på att det inte är rörliga bilder, dvs film?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...