Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lösenord


iMacKalle

Rekommendera Poster

God morgon.

Jag har några frågor om lösenord och dom behövs överallt så därför lade jag frågan här.

 

1.

Vilket är bäst att kopiera och klistra, eller att skriva in lösenord

 

2.

Varför kan man och måste man byta lösenord  när någonting strular. Dom går väl inte sönder. Är det inte så att man skyller problemen på lösenordet när det är någonting annat som är orsaken och därför byter folk lösenord i onödan. Att Comhem ber en att byta lösenord är bara för att dom tar betalt för varje lösenord om man har mer än tre.

 

Tack.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program som håller reda på dina lösenord. 1Password och KeePassX är två (med reservation för stavning).

 

Man bör ju ha långa lösenord, så skriva känns väl inte sådär lämpligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns program som håller reda på dina lösenord. 1Password och KeePassX är två (med reservation för stavning).

 

Man bör ju ha långa lösenord, så skriva känns väl inte sådär lämpligt. 

Tack Telly82. Ursäkta om jag verkar otydlig, men jag tycker inte det. Jag har inga som helst problem med inloggning dom funkar galant. Jag ställde frågorna mer för att klargöra om kopiera och klistra in är bättre än skriva in lösenorden.

och att folks strul med inloggningar inte har med lösenorden utan någonting annat som lösenorden får skulden för. För lösenord går väl inte sönder.

 

Jo jag har ett klurigt lösenord på 10 nuffror

 

Tack för hjälpen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bestämt för mig att det är bättre med ett långt (för dig enkelt) lösenord än ett kort, krångligt. Men jag hittar inte den artikeln nu, tyvärr.

 

Och så ska man inte använda samma lösenord på fler än en sajt. :)

(Det händer ju titt som tätt att lösenord hackas. Nu senast var det väl Instagram. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.705680/hundratals-instagramkonton-hackade--byter-profilbild-och-kontaktuppgifter )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Har bestämt för mig att det är bättre med ett långt (för dig enkelt) lösenord än ett kort, krångligt. Men jag hittar inte den artikeln nu, tyvärr.

 

Och så ska man inte använda samma lösenord på fler än en sajt. :)

(Det händer ju titt som tätt att lösenord hackas. Nu senast var det väl Instagram. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.705680/hundratals-instagramkonton-hackade--byter-profilbild-och-kontaktuppgifter )

Tack Telly82 Jo använder man sunt förnuft så vet man att ett klurigt långt lösenord är bättre än 12345678.

Jag måste erkänna att jag slarvar med att byta lösenord av gammal rädsla när man alltid hade problem varje gång man böt lösenord, men nu när alla lik är borta så går det nog bättre. Att hackarna köper mejladresser vet vi, men att dom kan komma åt lösernord det trodde jag inte.

Man läser dagligen hur bovarna lyckas tömma konton och att dosan är orsaken. Jag som har dosa tills min gamla mobil lägger av så jag kan köpa en smartphone som behövs för att logga in på Swedbank Jag tror jag tar ut miljonerna och lägger dom i madrassen.

 

Tack.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMacKalle säger:

God morgon.

Jag har några frågor om lösenord och dom behövs överallt så därför lade jag frågan här.

 

1.

Vilket är bäst att kopiera och klistra, eller att skriva in lösenord

 

2.

Varför kan man och måste man byta lösenord  när någonting strular. Dom går väl inte sönder. Är det inte så att man skyller problemen på lösenordet när det är någonting annat som är orsaken och därför byter folk lösenord i onödan. Att Comhem ber en att byta lösenord är bara för att dom tar betalt för varje lösenord om man har mer än tre.

 

Tack.

 

 

 

 

1: Spelar ingen roll tekniskt sett.

 

2: Har aldrig varit med om att man måste byta lösenord bara för att det strular. Vet inte vad du menar med strular heller.

Eftersom jag använder Apples nyckelhanterare och 1Password kan jag inte slå in fel lösenord så enda gången jag behöver byta är för att jag själ vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, lappen71 säger:

 

1: Spelar ingen roll tekniskt sett.

 

2: Har aldrig varit med om att man måste byta lösenord bara för att det strular. Vet inte vad du menar med strular heller.

Eftersom jag använder Apples nyckelhanterare och 1Password kan jag inte slå in fel lösenord så enda gången jag behöver byta är för att jag själ vill.

<snip /> Du om någon vet att det finns tusentals macanvändare och massor med trådar där man klagar på inloggningsproblem och när du var ny Macanvändare hade samma problem som de som nu klagar. Jag hade hoppats på att du skulle svara på min intressanta teori om varför folk anklagar lösenorden för att vara problemen när det är anndra saker som är orsaken. För Lösenord går bara inte sönder av sig själv helt plötsligt.

 

Inte nu så mycket, men tidigare kunde det hända att när jag loggade in på en sida  som gick hur bra som helst att logga in på varje dag i flera månader helt plötsligt inte gick att logga in på. Varför då. Du kan knappast hävda att om jag hade haft 1Password så hade jag sluppitt strulet. Jag hade inget strul i flera månader innan utan 1Password  så den bevisar ingenting.

 

Nu passar jag på att säga det du brukar säga till mig." Sura nu inte ihop"  utan försök ge en bra förklaring på problemet i stället.

 

Trevlig dag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMacKalle säger:

och när du var ny Macanvändare hade samma problem som de som nu klagar.

 

 

 

 

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMacKalle säger:

teori om varför folk anklagar lösenorden för att vara problemen när det är anndra saker som är orsaken. För Lösenord går bara inte sönder av sig själv helt plötsligt.

 

 

 

 

 

Nej lösenord går inte "sönder" av sig själv utan folk skriver in fel för många gånger så dom måste återställa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMacKalle säger:

 

Inte nu så mycket, men tidigare kunde det hända att när jag loggade in på en sida  som gick hur bra som helst att logga in på varje dag i flera månader helt plötsligt inte gick att logga in på. Varför då. Du kan knappast hävda att om jag hade haft 1Password så hade jag sluppitt strulet. Jag hade inget strul i flera månader innan utan 1Password  så den bevisar ingenting.

 

 

 

 

 

Helt omöjligt att svarta på på du slant på tangenterna eller om minnet svek dig så du skrev in fel.

 

Försöker inte bevisa något men har man som jag 375 olika inloggningar är det svårt att hålla reda på dom.

1Password förenklar vardagen enormt mycket 

Skärmavbild 2018-08-16 kl. 14.34.24.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nej

Så du var fullärd från början. Ha.Ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMacKalle säger:

Så du var fullärd från början. Ha.Ha.

 

Jag svarade på ditt påstående att jag skulle ha problem med lösenord "som alla andra"

Nej det hade jag inte för redan på Windows tiden använde jag ett lösenord program.

Det gick att exportera ut dom till en fil som sen importerades till 1Password.

Så svaret på din fråga/påstående är att jag aldrig haft problem med lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMacKalle säger:

Sen frågade jag dig om inte folks problem med inloggning beror på någonting annat som inloggningen blir anklagad för.

 

 

 

Och det svarade jag att lösenord går inte sönder av sig självt.

Utan med största sannolikhet är det användaren som ställer till det själv.

Visst händer det att företag/sidorna uppmanar en att byta lösenord men då beror det på att dom haft ett säkerhetsintrång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...