Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med autofyll


Bo H

Rekommendera Poster

Autofyll-funktionen på min mac levererar fel e-postadress, trots att ingen webbläsare är startad. Om jag t.ex söker i adressboken efter min e-postadress så föreslår sökrutan den felaktiga adressen bo.h@mediamaker. se (mellanslag mellan "punkt" och "se", se bild). Om jag namnändrar en fil på skrivbordet och skriver första bokstäverna i min e-postadress kommer den felaktiga adressen upp automatiskt (se bild). Så även i denna text när jag skriver bo.h@m sen kommer den felaktiga adressen / texten upp i sin helhet; bo.h@mediamaker. se Hittar inte den felaktiga adressen i Nyckelhanteraren, ej heller i Safari (när jag öppnar Safari). Samma sak vid inlogg på App Store, fel adress kommer upp. Finns det nån "autofyll" för "generell text" som jag inte hittar?

Kan nån hjälpa mig...?

bo.h@mediamaker. se.png

bo.h@mediamaker. se skrivbord.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte ödsla er tid i onödan, jag hittade den enkla och självklara lösningen minuten efter att jag postat min fråga!

Systeminställningar - Tangentbord - Text.

Ledsen att besvärat i onödan, men det är skönt att det finns ett nätverk runt Macen...

 

Bo H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Bo H säger:

Autofyll-funktionen på min mac levererar fel e-postadress, trots att ingen webbläsare är startad. Om jag t.ex söker i adressboken efter min e-postadress så föreslår sökrutan den felaktiga adressen bo.h@mediamaker. se (mellanslag mellan "punkt" och "se", se bild). Om jag namnändrar en fil på skrivbordet och skriver första bokstäverna i min e-postadress kommer den felaktiga adressen upp automatiskt (se bild). Så även i denna text när jag skriver bo.h@m sen kommer den felaktiga adressen / texten upp i sin helhet; bo.h@mediamaker. se Hittar inte den felaktiga adressen i Nyckelhanteraren, ej heller i Safari (när jag öppnar Safari). Samma sak vid inlogg på App Store, fel adress kommer upp. Finns det nån "autofyll" för "generell text" som jag inte hittar?

Kan nån hjälpa mig...?

bo.h@mediamaker. se.png

bo.h@mediamaker. se skrivbord.png

Eftersom jag känner igen problemet som jag löste tack vare Comhems tekniska supporter som var bra på Macdatorer som galant löste problemet åt mig. Nu är det inte säkert att du har samma problem, men det ser så ut.

 

 I början strulade alla inloggningar på Mejl och annat något vansinnigt så jag uppmanades av Comhem att gå in på deras hemsida och hämta nytt lösenord som löste problemet med inloggning, men efter en del bök.

 

Efter 15-20 nya lösenord gick det inte att logga in någonstans det var då räddaren från Comhem tog över.

Han berättade att för varje nytt lösenord jag hämtade för puttefnask@comhem.se så lades mejladressen in i nyckelhanteraren automatiskt. När vi sedan gick in i Nyckelhanteraren så ser vi 20 puttefnask@comhem.se under varandra men lösenorden var inte synkade till rätt meljadress så jag skrev in fel l ösenord överallt. I stället för att testa 20 lösenord så raderade vi alla puttefnask@comhem.se och i Mejlfönstret registrerade jag ett sprillans nytt konto för  puttefnask@comhem.se. Sedan dess funkar inloggningarna perfekt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMacKalle säger:

Eftersom jag känner igen problemet som jag löste tack vare Comhems tekniska supporter som var bra på Macdatorer som galant löste problemet åt mig. Nu är det inte säkert att du har samma problem, men det ser så ut.

 

 

 

 

 

 

Nej det är inte samma problem ni har.

Hans har ingenting med nyckelhanteraren att göra som du har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nej det är inte samma problem ni har.

Hans har ingenting med nyckelhanteraren att göra som du har.

 

OK, men han pratade om Nyckelhanteraren. Tack i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...