Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Därför ska du välja Mac framför PC – 15 starka argument


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, DrÖronsus säger:

 

Ja, det håller jag med om. Det är ett mycket bättre argument för att köpa en Mac än att det finns så många mobilskal och att Facebook inte tar din integritet på allvar som artikeln listar.

 

Om man verkligen bryr sig om integritet och att ens användaruppgifter säljs vidare i reklam syfte är det verkligen ett skäl att titta på produkter från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar
21 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Om man verkligen bryr sig om integritet och att ens användaruppgifter säljs vidare i reklam syfte är det verkligen ett skäl att titta på produkter från Apple.

Facebook är väl ändå plattformsoberoende? Spelar det någon roll från vilket operativsystem man kommer när det gäller Facebook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Facebook är väl ändå plattformsoberoende? Spelar det någon roll från vilket operativsystem man kommer när det gäller Facebook?

 

Du vet väl vad jämförelse betyder? Varken Google eller FB bryr sig om din integritet utan vill tjäna pengar på din användardata.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln handlar om varför man ska köpa Mac framför PC (och bara den meningen är ju konstig i sig) Att man ska köpa en Mac för att Facebook inte bryr sig om din integritet är ett konstigt skäl - använder jag Facebook på en Mac men inte på en Windows-dator så är det från Mac:en Facebook får min data. Mig veterligen gör inte Facebook någon PC, så det är konstigt att ha det som argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Artikeln handlar om varför man ska köpa Mac framför PC (och bara den meningen är ju konstig i sig) Att man ska köpa en Mac för att Facebook inte bryr sig om din integritet är ett konstigt skäl - använder jag Facebook på en Mac men inte på en Windows-dator så är det från Mac:en Facebook får min data. Mig veterligen gör inte Facebook någon PC, så det är konstigt att ha det som argument.

 

Nej du fattar inte. Eller snarare du vill inte fatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Om man verkligen bryr sig om integritet och att ens användaruppgifter säljs vidare i reklam syfte är det verkligen ett skäl att titta på produkter från Apple.

På datorsidan är väl huvudalternativet Windows? Microsoft är väl inte kända för att handla med användaruppgifter? Å andra sidan kan det ju vara så att deras produkter  inte är lämpliga ur integritetsperspektiv av helt andra skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nej du fattar inte. Eller snarare du vill inte fatta.

 

Det är klart att Apple bryr sig mer om min integritet än Facebook (och Google). Men att Facebook skiter i min integritet betyder inte att det är bättre att köpa en Mac än en Windows-dator. Det är användandet av Facebook som är problemet, inte vilket operativ min dator har.

 

Hade han skrivit att Apple värnar mer om min integritet än Microsoft så hade jag kunnat köpa det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, DrÖronsus säger:

 

Det är klart att Apple bryr sig mer om min integritet än Facebook (och Google). Men att Facebook skiter i min integritet betyder inte att det är bättre att köpa en Mac än en Windows-dator. Det är användandet av Facebook som är problemet, inte vilket operativ min dator har.

 

Hade han skrivit att Apple värnar mer om min integritet än Microsoft så hade jag kunnat köpa det. 

Så du förstår ändå ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DrÖronsus säger:

Artikeln handlar om varför man ska köpa Mac framför PC (och bara den meningen är ju konstig i sig) ...

Ja, för Mac är en PC. :shifty::) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, modEric säger:

Ja, för Mac är en PC. :shifty::) 

 

Inte om du frågar gemene man.

Ofta man får höra "Jaha du använder Mac? Jag har en PC som är så så mycket bättre" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Inte om du frågar gemene man.

Ofta man får höra "Jaha du använder Mac? Jag har en PC som är så så mycket bättre" ?

Exakt. Men nu var det en facktidning som skrev. :ThumbsUp:

(...och jag raljerade mest lite grann)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen har Lappen71 och DrÖronsus fastnat i en konstig diskussion som inte ger något till oss andra. En Mac (dvs hårdvarudator) kan köras som en PC med riktigt Windows mha Bootcamp så det är ju inget att föra långa cirkelresonmang om.

Ja vissa spelprogram går kanske sämre på Mac än PC men då gäller andra krav:
Om man måste köra program som kräver PC/Windows och fulla prestanda så köper man en PC med Windows.

Om man måste köra program som kräver macOS och fulla prestande så köper man en Mac.

En mac är förresten en persondator (PC) eller arbetsstation (WS), men för gemene man skilljer man på "Mac" och "PC".

 

Argumenten ni kör med att "Nästan ingen använder Garageband" tycker jag är bara löjliga. Jag har bekanta som har barn och bekanta som påbörjar ett musikprojekt i Garageband på sin Mac eftersom det alltid finns där. Sedan lyfter man över projekten till det fantastiska Logic Pro som är en hel musikstudio till ett löjligt bra pris, och fortsätter där.

 

I större projekt som jag deltagit i, med många deltagare som tillsammans utformar dokument har alltid MS Word varit det som gäller, och då alltid MS originalprogram för Windows eller macOS.

 

Kan ni nu vara snälla och fokusera på själva frågan som jag tycker är mycket intressant.

 

/Movie42 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, modEric säger:

Exakt. Men nu var det en facktidning som skrev. :ThumbsUp:

(...och jag raljerade mest lite grann)

 

Men vi glömmer att det är inte bara vi som läser utan folk med lägre kunskap och som inte bryr sig om termerna.

Har aldrig brytt om att rätta personer som säger Mac om Mac och PC om Windows datorer.

Det särskiljer oss mer från jonen som inte har bättre förstånd att köra det bästa OS:et ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Inte om du frågar gemene man.

Ofta man får höra "Jaha du använder Mac? Jag har en PC som är så så mycket bättre" ?

Du har helt rätt, vad gäller språkkänslan. Det föreligger ett kombinerat språk- och teknikproblem här. Persondator är i grunden samma ord, en översättning, som ”Personal Computer”. Men det ordets förkortning betecknar framför allt en datorarkitektur. Se dumpar på respektive företeelse för svenska förhållanden, ur NE. En komplikation är att sedan Apple gick över till Intel så har macen bakvägen ändå blivit en PC. Så, språkmässigt är en mac inte en PC, men det är en PC vad gäller datorarkitektur.

 

307754924_dump1.png.58a8343978f4a173134fc0aba300da73.png

 

dump.png.9b2159f02aa58d6f33ff9810874a0975.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Movie42 säger:

wall of crap

 

/Movie42 

 

 

Du vet om att det finns ett scrollhjul på din mus så du kan välja att inte läsa.

Så länge jag inte  bryter mot reglerna kommer jag skriva det som faller mig in.

Duger det inte så finns ignoreringsfunktionen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Movie42 säger:

En mac är förresten en persondator (PC) eller arbetsstation (WS), men för gemene man skilljer man på "Mac" och "PC".

// ... //

..., och då alltid MS originalprogram för Windows eller macOS.

Brukar anv Windows som term istället, precis som den jämförelsen du själv gjorde på slutet där. Det säger mer. Spec eftersom PC, som i inte en Mac... Jag känner fler som kör Linux på sina “PC”-datorer än folk som kör Windows. Man kan såklart köra alla 3(4) OS på båda datorerna, så hårdvaran är eg inte differansen. Men det är OT, och en parantes till diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Intels NUC är en serie extremt behändiga små stationära datorer som närmast påminner om Apples Mac Mini, med den stora skillnaden att hårdvaran har uppdaterats flera gånger de senaste åren."

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.705833/kraftfullare-processorer-i-intels-nya-nuc-modeller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

"Intels NUC är en serie extremt behändiga små stationära datorer som närmast påminner om Apples Mac Mini, med den stora skillnaden att hårdvaran har uppdaterats flera gånger de senaste åren."

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.705833/kraftfullare-processorer-i-intels-nya-nuc-modeller

 

Fortfarande fel OS ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag förstår @Axelman rätt så är väl Snow Leopard det stabilaste OS som kommit ut.

Vad tycker ni om de som kom före

 

10.5  Leopard

10.4 Tiger

10.3 Panther

10.2 Jaguar

10.1 Puma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

om jag förstår @Axelman rätt så är väl Snow Leopard det stabilaste OS som kommit ut.

Vad tycker ni om de som kom före

 

10.5  Leopard

10.4 Tiger

10.3 Panther

10.2 Jaguar

10.1 Puma

Jag kör El Capitan som nyaste OS och jag finner det vara det stabilaste och bästa hittills. Undantaget Sierra och nyare som jag inte provat. Snow Leopard är stenålder idag och innan dess är det helt ointressant. Varför jag inte kör nyare OS är för att jag inte vill laga det som är helt...... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg hur dom gamla var. Vet bara hur den jag använder nu fungerar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här är lite problemtrådar från High Sierra och Sierra (från High Sierra vet vi ju att det nya filsystemet på macen

gjorde problem.

 

https://forum.macworld.se/topic/179221-macos-sierra-—-problem-notiser-och-iakttagelser/

 

https://forum.macworld.se/topic/183255-problem-efter-uppgradering-till-high-sierra/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, e-snobben säger:

Mac vs PC, en ständig källa till gräl.

Men lite udda på ett Mac- forum... snart känns det onödigt att komma hit.?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...