Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Därför ska du välja Mac framför PC – 15 starka argument


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, e-snobben säger:

Mac vs PC, en ständig källa till gräl.

Det var nog lite annat bakom denna gången, än just det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar
2018-08-17 på 14:39, ronny säger:

om jag förstår @Axelman rätt så är väl Snow Leopard det stabilaste OS som kommit ut.

Vad tycker ni om de som kom före

 

10.5  Leopard

10.4 Tiger

10.3 Panther

10.2 Jaguar

10.1 Puma

Då frågar vi dem som kommer ihåg dem bättre... @Telly81 och @modEric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, ronny säger:

Då frågar vi dem som kommer ihåg dem bättre... @Telly81 och @modEric

Jag gillade nog alla 10'or som kom där. Allt var så nytt och fräsch - och för varje ny version spm kom så blev det alltid nåt nytt och kul. Sen vände det och istället för glädje/upprymdhet inför varje ny version - “Åh, en ny version. :galetglad: Skall bli kul att se vad som kommer.” - så har det blivit mer: “Jaha, och vad har dem tagit bort/låst in denna gången -_- ...tyvärr.

 

Men Tiger var riktigt bra. Och Leopard gillar jag (fortf anv ibland), Snow Leopard hoppade jag över eftersom Lion kom precis när jag köpte min Mac Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt alla Mac OS X, i jobbet eller privat, från Puma 10.2.8 till idag. Leopard 10.5 var klart sämre än sista Tiger men blev bättre med tiden. Yosemite likaså, i förhållande till Mavericks.  Med undantag för det usla systemtypsnittet. Annars har varje version blivit bättre. I alla fall om man räknar in de program och funktioner som medföljer. Måste jag välja någon så är det nog Snow Leopard. Och den säljs ju fortfarande av Apple... :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, e-snobben säger:

Vad jag upptäckt på senare tid är att man får betala extra om man vill slippa automatiska uppdateringar av Windows 10. I praktiken måste man lägga ut 2300 kr eller så extra för att kunna jobba ostört och slippa belasta datorn med detta. Så en kostnad för Windows 10 Pro får man ta med vid köp av en Windowsdator.

Tja, Apple erbjuder vad jag vet inte något sätt, bortsett från uppdatering, att slippa dagliga påminnelser om uppdatering, vilket är ganska störande om man av någon anledning inte vill uppdatera direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, Apple erbjuder vad jag vet inte något sätt, bortsett från uppdatering, att slippa dagliga påminnelser om uppdatering, vilket är ganska störande om man av någon anledning inte vill uppdatera direkt.

Vet inte hur det gjort nu, men tidigare kunna man sköta det, stänga av, ändra intervall (?), via Terminal.

 

Check and Install Mac OS X Software Updates from Terminal

 

Ev om man ändrar intervallen i ngn Launch-Daemon genom att modda den. TM kan man jusutera intervallen den vägen i a f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, Apple erbjuder vad jag vet inte något sätt, bortsett från uppdatering, att slippa dagliga påminnelser om uppdatering, vilket är ganska störande om man av någon anledning inte vill uppdatera direkt.

 

Dagliga är en totalt överdrift och har man inställt som på denna bild får man inga notiser alls.

 

 

Skärmavbild 2018-08-19 kl. 12.43.40.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast jag kollade Windows 10 kunde man stänga av uppdateringar. Jag vill minnas att det inte var speciellt användarvänligt men ändå fanns tillgängligt i grafisk miljö via Kontrollpanelen. Fast det kanske har ändrats.

 

BEBD6E1B-0E4A-469B-9B62-412E7948672F.thumb.jpeg.83b636d96c5a619fdadb5a21b867e44a.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, e-snobben säger:

Skillnaden är att du själv kan bestämma om du vill uppdatera eller inte med en Mac. I Windows Home körs uppdateringarna igång i bakgrunden oavsett vad du håller på med, oavsett om du vill det eller inte, oavsett om det laggar ner systemet när du håller på med processorkrävande arbete eller inte.

 

Själv vet jag inte att jag har några andra påminnelser än om jag tittar i Applemenyn och läser vad som står vid "App Store...". Det är enda stället jag får veta om jag har uppdateringar, om ens det fungerar, jag brukar allt som oftast vara tvungen att logga in på App Store för att den påminnelsen ska bli aktiv. Några påminnelser i notiscenter eller på annat sätt får jag inte. På vilket sätt får du irriterande påminnelser?

Visst, men det är ändå störande att det kommer upp en fråga som kräver åtgärd för att försvinna. Svaret som mest påminner om "Nej" är "Påminn mig i morgon".

8 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Dagliga är en totalt överdrift och har man inställt som på denna bild får man inga notiser alls.

 

 

Skärmavbild 2018-08-19 kl. 12.43.40.png

Dagliga var påminnelserna, men nu ska det nog vara slut med sådant. Hade inte en tanke på att leta efter den inställningen. Jag tror att det delvis beror på @Alix.

https://forum.macworld.se/topic/183680-så-många-har-installerat-ios-11-–-enligt-apple/?do=findComment&comment=1897025

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, e-snobben säger:

Om du har Windows 10 Pro, inte om du har Windows 10 Home.

Har du kollat detta? (Jag är skeptisk). Att det inte går via ”Windows 10-miljön” det vet jag. Men det är inte samma sak som att det inte alls går.

 

”Turn off Windows Updates in Windows 10

You can do this by disabling the Windows Update Service. Via Control Panel > Administrative Tools, you can access Windows Services Manager. In the Serviceswindow, scroll down to Windows Update and turn off the Service. To turn it off, right-click on the process, click on Properties and select Disabled. That will take care of Windows Updates not being installed on your machine.”

 

https://www.thewindowsclub.com/turn-off-windows-update-in-windows-10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, e-snobben säger:

Får kolla detta vid ett senare tillfälle då jag sitter vid den aktuella datorn. Men när jag letat har jag hittat artiklar hos PC för alla som tar upp just detta irritationsmoment. Och lösningen är enligt dem att installera Pro-versionen. (orkar dock inte leta upp de där länkarna nu)

Ja, kolla det. Jag är 99 % säker att det går att stänga av så som beskrivs även i Windows 10 Home. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, e-snobben säger:

Hittade länken. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.679430/windows-10-stang-av-uppdatering

 

På sidan 2 - vilken jag aldrig kom till eftersom jag inte uppfattade att det fanns någon mer sida eller någon mer info - står det faktiskt om hur man kan stänga av den i Windows Home, men att det kräver lite mer av användaren.

 

 

Efter att ha kollat in sidan de länkar till så ser det görbart ut även för mig. Sidan du länkade till känns lite mer svårläst, men den kan säkert också vara till hjälp. :yeahbaby:

 

Det är nog lättare än du tror. Klicka på startknappen (Windows-flaggan nere till vänster) börja skriv Services och välj den när den dyker upp i listan. Scrolla ner till Windows Update, dubbelklicka på den och välj disabled :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-08-19 på 13:03, Alix säger:

 

Spoiler

 

Har du kollat detta? (Jag är skeptisk). Att det inte går via ”Windows 10-miljön” det vet jag. Men det är inte samma sak som att det inte alls går.

 

”Turn off Windows Updates in Windows 10

You can do this by disabling the Windows Update Service. Via Control Panel > Administrative Tools, you can access Windows Services Manager. In the Serviceswindow, scroll down to Windows Update and turn off the Service. To turn it off, right-click on the process, click on Properties and select Disabled. That will take care of Windows Updates not being installed on your machine.”

 

https://www.thewindowsclub.com/turn-off-windows-update-in-windows-10

 

 

1 minut sedan, DrÖronsus säger:

Det är nog lättare än du tror. Klicka på startknappen (Windows-flaggan nere till vänster) börja skriv Services och välj den när den dyker upp i listan. Scrolla ner till Windows Update, dubbelklicka på den och välj disabled :)

Det är ju samma som jag angav tidigare, se ovan i spoiler, men mycket enklare metod. Bra där! :yeahbaby: 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det är ju samma som jag angav tidigare, se ovan i spoiler, men mycket enklare metod. Bra där! :yeahbaby: 

 

Ja, precis :) Jag ville bara ge ett lite enklare alternativ till din välfungerande metod eftersom jag tolkade det som att det uppfattades som besvärligt. Jag verifierade dessutom att det även fungerar på Home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, e-snobben säger:

Varvid man säkert kommer att få ett varningsmeddelande om att Windows kommer att sluta fungera?

För din skull provade jag och jag fick i alla fall inga meddelanden direkt efteråt. Om man får det senare har jag ingen aning om, jag vill ha ett uppdaterat system, men det lär du ju märka och kunna ställa tillbaka inställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...