Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Därför ska du välja Mac framför PC – 15 starka argument


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

1. De uppgraderar ständigt hårdvaran så du får alltid topprestanda.

2. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt 4: "Det finns mängder av tillbehör"

Punkt 7: "Färre val gör dig lyckligare"

Man kan ju tycka att de punkterna talar emot varandra.

 

Punkt 9: "Du får grymma program på köpet"

Rena skämtet, är förinstallerat bloat en fördel nu plötsligt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, DrÖronsus säger:

 

Punkt 9: "Du får grymma program på köpet"

Rena skämtet, är förinstallerat bloat en fördel nu plötsligt? 

 

På köpet innebär inte att dom är förinstallerade.

Säg mig vilka vilka program är förinstallerade som du anser vara bloatware?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Punkt 9: "Du får grymma program på köpet"

Rena skämtet, är förinstallerat bloat en fördel nu plötsligt? 

 

4 minuter sedan, lappen71 säger:

 

På köpet innebär inte att dom är förinstallerade.

Säg mig vilka vilka program är förinstallerade som anser vara bloatware?

Håller med Lappen här. De program man får med macOS är riktigt bra. :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, lappen71 säger:

 

På köpet innebär inte att dom är förinstallerade.

Säg mig vilka vilka program är förinstallerade som du anser vara bloatware?

Garageband är väl förinstallerat? Ett program som ur mitt perspektiv är att betrakta som bloatware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Garageband är väl förinstallerat? Ett program som ur mitt perspektiv är att betrakta som bloatware.

 

Om man ska gå efter definitionen bloatware så är inte Garageband det men jag förstår vad du menar. 

När jag tänker på bloatware så är det alla dessa program som finns på en windows dator köpt på Elgiganten. 

Ska man hårdra det kan man hävda att Kalkylatorn är bloatware bara för att man inte använder den.

 

Antar med på köptet är Pages Numbers mm mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Garageband är väl förinstallerat? Ett program som ur mitt perspektiv är att betrakta som bloatware.

I så fall är även iMovie bloatware. För mig är det bra att båda är installerat, men vi är ju olika. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, lappen71 säger:

 

På köpet innebär inte att dom är förinstallerade.

Säg mig vilka vilka program är förinstallerade som du anser vara bloatware?

Garageband, som redan nämnts. Definitionen på bloatware innefattar program som användaren inte efterfrågat, sysslar man inte med musik så är det ju definitivt bloatware och tar upp en hel del plats. Numbers, Pages etc eftersom jag måste ha MS Office för kompabilitetens skull.

 

Jag har inget problem med programmen som sådana, de är säkert bra för den som använder dem, men det finns inget skäl att de är förinstallerade. Så svårt är det inte att hämta och installera dem själv, de kan fortfarande vara "gratis".

 

Du räknar förinstallerade program på Windowsdatorer som köpts på Elgiganten som bloat , varför är det skillnad? Det är det inte för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Garageband, som redan nämnts. Definitionen på bloatware innefattar program som användaren inte efterfrågat, sysslar man inte med musik så är det ju definitivt bloatware och tar upp en hel del plats. Numbers, Pages etc eftersom jag måste ha MS Office för kompabilitetens skull.

 

Jag har inget problem med programmen som sådana, de är säkert bra för den som använder dem, men det finns inget skäl att de är förinstallerade. Så svårt är det inte att hämta och installera dem själv, de kan fortfarande vara "gratis".

 

Du räknar förinstallerade program på Windowsdatorer som köpts på Elgiganten som bloat , varför är det skillnad? Det är det inte för mig.

 

Din definition av bloatware är annorlunda mot vad min är. Program som följer med installationen men inte försämrar prestandan är enligt min meningen inte regelrätt bloatware.

 

Har du nyligen köpt en windows dator och sett hur mycket onödiga program som följer med? 

Det är ett välkänt fenomen att den är fylld med regelrätt bloatware som gör datorn långsam.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.349939/darfor-fyller-tillverkarna-din-dator-med-skrap

 

Kan man inte inse det så har jag inget mer att säga om saken.

 

Edit: Några exempel på bloatware.

 

12-control-panel-installed-programs-with-list-of-bloatware-100260257-orig.thumb.png.7f9530428e98c9a20cd743ce09ccd027.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Om man ska gå efter definitionen bloatware så är inte Garageband det men jag förstår vad du menar. 

När jag tänker på bloatware så är det alla dessa program som finns på en windows dator köpt på Elgiganten. 

Ska man hårdra det kan man hävda att Kalkylatorn är bloatware bara för att man inte använder den.

 

Antar med på köptet är Pages Numbers mm mm

Definitionen jag sett lyder ungefär "oönskat och tar plats". Skulle det dessutom vara så att skiten, även om den inte används, försämrar prestandan så anser jag att "virus" är en bättre benämning.

Men det är lite svårt att dra gränsen. Webbläsare är inte något som måste finnas i en dator, ska man vara riktigt petig så kan man även anse hela GUI vara bloatware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Garageband, som redan nämnts.

 

Numbers, Pages etc eftersom jag måste ha MS Office för kompabilitetens skull.

De flesta förvalda/förinstallerade programmen brukar vara riktigt bra. Finns många underskaddade program där. Men Garageband, osv... Ligger de progr inlagda fån början nuförtiden? För låg väl vissa såna större program med som “Xtras” på DVD'n, och senare att man fick ta ner sånt fr AppStore om man vill ha dem. Tänker på Garageband, iPhone (nu Bilder), Pages osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Din definition av bloatware är annorlunda mot vad min är. Program som följer med installationen men inte försämrar prestandan är enligt min meningen inte regelrätt bloatware.

 

Har du nyligen köpt en windows dator och sett hur mycket onödiga program som följer med? 

Det är ett välkänt fenomen att den är fylld med regelrätt bloatware som gör datorn långsam.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.349939/darfor-fyller-tillverkarna-din-dator-med-skrap

 

Kan man inte inse det så har jag inget mer att säga om saken.

 

Edit: Några exempel på bloatware.

 

 

 

Jag köper närmare 200 Windowsdatorer om året, så... Visserligen är de jag köper relativt bloatbefriade men det finns lite där med.

Bloatware för mig är program som tar mycket plats på hårddisk och som inte är önskade. En advokatbyrå som köper datorer för att användas i jobbet har förmodligen extremt lite nytta av Garageband. Kan man inte inse det så har jag inget mer att säga om saken.

 

Att Windowsdatorer har bloatware är ju liksom ingen ursäkt eller försvar för att Apple-datorer också har det. Om man som i artikeln hävdar att detta är en fördel tycker jag man är rejält ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, DrÖronsus säger:

 

Jag köper närmare 200 Windowsdatorer om året, så... Visserligen är de jag köper relativt bloatbefriade men det finns lite där med.

Bloatware för mig är program som tar mycket plats på hårddisk och som inte är önskade. En advokatbyrå som köper datorer för att användas i jobbet har förmodligen extremt lite nytta av Garageband. Kan man inte inse det så har jag inget mer att säga om saken.

 

Att Windowsdatorer har bloatware är ju liksom ingen ursäkt eller försvar för att Apple-datorer också har det. Om man som i artikeln hävdar att detta är en fördel tycker jag man är rejält ute och cyklar.

 

Så du köper inte 200 från Elgiganten då förstår jag din oerfarenhet av bloatware. 

 

Precis bloatware är lite individuellt men att jämföra Garageband med den bloatware som finns på en Windows dator från Elgiganten då är man ute och cyklar. 

Dom "hjälpprogram" som tillverkaren skickar med kan i många fall försämra prestanda på datorn. Något som Garageband inte gör. 

 

Som sagt att enbart använda termen "oönskad" gör inte ett program till bloatware. 

Då skulle alla program kunna vara bloatware och så fungerar det inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Så du köper inte 200 från Elgiganten då förstår jag din oerfarenhet av bloatware. 

 

Precis bloatware är lite individuellt men att jämföra Garageband med den bloatware som finns på en Windows dator från Elgiganten då är man ute och cyklar. 

Dom "hjälpprogram" som tillverkaren skickar med kan i många fall försämra prestanda på datorn. Något som Garageband inte gör. 

 

Som sagt att enbart använda termen "oönskad" gör inte ett program till bloatware. 

Då skulle alla program kunna vara bloatware och så fungerar det inte. 

 

Jag använde inte enbart oönskad, jag skrev också "tar mycket plats". Bloat betyder "svälla" och för den som tar sig lite tid och kollar hur mycket plats på hårddisken som Garageband tar upp så kommer man förmodligen att hålla med om att den tar upp en hel del plats. Jag kan avslöja att det är rätt mycket mer än browsertillägget "ebay worldwide". 

 

Jag har erfarenhet av bloatware, förutsätt inte så mycket om andra människor så kommer du inte framstå så nedlåtande som du gör. Att jag köper tvåhundra datorer om året från andra ställen än Elgiganten betyder inte att jag inte också har erfarenhet av konsumentdatorer. 

 

Hur är det en fördel för mig att Garageband är förinstallerat om jag inte använder Garageband? Det är nämligen det artikeln säger, vilket är helt uppåt väggarna. För mig vore det självklart bättre om det inte var installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, DrÖronsus säger:

 

Jag använde inte enbart oönskad, jag skrev också "tar mycket plats". Bloat betyder "svälla" och för den som tar sig lite tid och kollar hur mycket plats på hårddisken som Garageband tar upp så kommer man förmodligen att hålla med om att den tar upp en hel del plats. Jag kan avslöja att det är rätt mycket mer än browsertillägget "ebay worldwide". 

 

Jag har erfarenhet av bloatware, förutsätt inte så mycket om andra människor så kommer du inte framstå så nedlåtande som du gör. Att jag köper tvåhundra datorer om året från andra ställen än Elgiganten betyder inte att jag inte också har erfarenhet av konsumentdatorer. 

 

Hur är det en fördel för mig att Garageband är förinstallerat om jag inte använder Garageband? Det är nämligen det artikeln säger, vilket är helt uppåt väggarna. För mig vore det självklart bättre om det inte var installerat.

 

Förstod att du skulle stirra dig blind på ETT tillägg. ?

 

Jag använder inte Kalkylatorn. Är det också bloatware för alla eller bara för mig?

Allting är inte svart eller vitt när det gäller program som vissa använder eller program som är installerade för att Windows ska bli gratis när du köper en dator på Elgiganten.

Ett program som jag tycker är icke önskvärt är per definition inte bloatware.

Det är helt enkelt bara önskvärt och inget annat. För att kallas bloatware måste det uppfylla alla kriterier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Förstod att du skulle stirra dig blind på ETT tillägg. ?

 

Jag använder inte Kalkylatorn. Är det också bloatware för alla eller bara för mig?

Allting är inte svart eller vitt när det gäller program som vissa använder eller program som är installerade för att Windows ska bli gratis när du köper en dator på Elgiganten.

Ett program som jag tycker är icke önskvärt är per definition inte bloatware.

Det är helt enkelt bara önskvärt och inget annat. För att kallas bloatware måste det uppfylla alla kriterier.

 

 

Så då kanske du kan svara på frågan istället: Hur är det en fördel att program jag inte använder är förinstallerade på datorn, som artikelförfattaren anser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, DrÖronsus säger:

 

Så då kanske du kan svara på frågan istället: Hur är det en fördel att program jag inte använder är förinstallerade på datorn, som artikelförfattaren anser?

 

Jag diskuterar inte vad artikel författaren tycker.

Utan vad definitionen av bloatware är och din feltolkning av "program på köpet" innebär.

Program på köpet betyder inte att dom redan är installerade utan att man i efterhand kan installera dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag diskuterar inte vad artikel författaren tycker.

Utan vad definitionen av bloatware är och din feltolkning av "program på köpet" innebär.

Program på köpet betyder inte att dom redan är installerade utan att man i efterhand kan installera dom.

 

Spännande. Jag diskuterar artikeln i trådstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Spännande. Jag diskuterar artikeln i trådstarten.

 

Så det är förbjudet att diskutera vad du skriver i tråden? Måste man bara diskutera vad första inlägget handlar om?

Nej du behöver inte svara för jag vet redan vad du tänker skriva 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man bryta in med en "riktig" synpunkt nu när ni två diskuterat "hur långt är ett snöre?"

 

Ett program på Mac-datorer som jag tror många uppskattar är Time Machine.

Det har funnits länge och slår Windows inbyggda motsvarigheter.

Kan ni t.ex. öppna och använda en Windowsbackup från 2007 som är gjord i Windows utan hjälp av tilläggsprogram som kostar pengar?

 

/Movie42

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Movie42 säger:

Får man bryta in med en "riktig" synpunkt nu när ni två diskuterat "hur långt är ett snöre?"

 

Ett program på Mac-datorer som jag tror många uppskattar är Time Machine.

Det har funnits länge och slår Windows inbyggda motsvarigheter.

Kan ni t.ex. öppna och använda en Windowsbackup från 2007 som är gjord i Windows utan hjälp av tilläggsprogram som kostar pengar?

 

/Movie42

 

 

 

Ja, det håller jag med om. Det är ett mycket bättre argument för att köpa en Mac än att det finns så många mobilskal och att Facebook inte tar din integritet på allvar som artikeln listar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...