Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rätta stavning skriver fel ord


iMacKalle

Rekommendera Poster

God morgon.

 

Jag märker  när jag skriver så ändrar datorn vissa ord till annat som exempel Alix blir Alex. Jag har testat med att bocka ur  Rätta stavning automatiskt men problemet kvarstår. Är det någon som har en ide om vad jag behöver göra för att få ord jag skriver att också skrivas in.

 

Jag har en 7 månader gammal iMac (Retina4K 21,5 tum i7

Tack.

 

Skärmavbild 2018-08-15 kl. 09.26.42.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

401324986_Skrmavbild2018-08-15kl_09_26_42.png.6044e4e8a18556ac03e10bd7c282e541.thumb.png.6e2ba6d4cfc216707ace99b91a2ff3e5.png

Tack Alix. som du ser så skrev jag att jag hade testat att bocka ur denna ruta, men tack i alla fall.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMacKalle säger:

Tack Alix. som du ser så skrev jag att jag hade testat att bocka ur denna ruta, men tack i alla fall.

Det är den inställningen som gäller. Om det inte fungerar direkt, testa att logga ut och in din användare och/eller starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det är den inställningen som gäller. Om det inte fungerar direkt, testa att logga ut och in din användare och/eller starta om datorn.

Tack.

Jo, jag har även gjort en omstart med Shift nertryckt men problemet finns kvar. Jag har märkt att på nya iMac under Hjälpmedel - Tangentbord finns nya funktioner jag inte hade på min gamla iMac. Jag har lärt mig att där skall man inte gå in och ändra om man inte vet vad som kan hända. Det kanske är det jag behöver göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program (vilken app) skriver du i?

 

T.ex. Microsoft Office har egen hantering av stavning och använder inte inställningarna i macOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, TB-000 säger:

Vilket program (vilken app) skriver du i?

 

T.ex. Microsoft Office har egen hantering av stavning och använder inte inställningarna i macOS.

 

OK,

 Det jag gjort de sista dagarna  är att skriva i detta forum där jag behövt efterredigera det jag skrivit och att skrivna ord byter bokstäver utan att jag är med och ändrar Till exempel blir Alix Alex.

Jag har också märkt  när jag citerar så syns bara översta halvan på textraden som visar hela textraden när jag scrollar ner med musen. Det tyder på att forumet inte lirar med macdatorer, men så kan det knappast vara att ett macforum inte funkar ihop med macdatorer.

 

Tack.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, iMacKalle säger:

OK,

 Det jag gjort de sista dagarna  är att skriva i detta forum där jag behövt efterredigera det jag skrivit och att skrivna ord byter bokstäver utan att jag är med och ändrar Till exempel blir Alix Alex.

Jag har också märkt  när jag citerar så syns bara översta halvan på textraden som visar hela textraden när jag scrollar ner med musen. Det tyder på att forumet inte lirar med macdatorer, men så kan det knappast vara att ett macforum inte funkar ihop med macdatorer.

 

Tack.

 

 

Det är ett PC-baserat forum. Det finns inget "Mac" mer än att det handlar om Mac/Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Det är ett PC-baserat forum. Det finns inget "Mac" mer än att det handlar om Mac/Apple.

OK, det kan förklara varför första textraden hamnar mellan raderna när man skriver i citatfönstret. Det ser ut som att det ligger en sida framför den man skriver på som döljer halva textraden. Det luktar PC.

Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...