Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

32-bitarsprogram även i Mojave?


norda72

Rekommendera Poster

Läser här https://appleinsider.com/articles/18/06/05/mojave-is-apples-last-version-of-macos-to-support-32-bit-apps att Mojave blir det sista systemet att stödja 32-bitarsprogram, tidigare var High Sierra det sista. Stämmer det att man alltså även i fortsättningen kan använda äldre program med bara 32 bitar? Om nu Mojave går in i min Mac Pro Quadcore mid 2012 med flashat Nvidia-kort. Är jag rökt till hösten och Macen inte går att uppgradera längre så finns planer på ett plattformsbyte. Då är gränsen nådd, måttet rågat och plånboken för tunn för att fortsätta Mac-äventyret.

 

Stormiga hälsningar från Pär i Bollnäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Sierra blir det sista att stödja 32 bitaers.

Du behöver ju inte uppdatera till Mojave.

Frugan använder fortfarande Mavericks på sin iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte ”rökt till hösten”? Min mor kör inte ens High Sierra på sin Macbook Air och hon får fortfarande säkerhetsuppdateringar. Installerade en igår. :) 

 

Ingen tvingar en att uppgradera till senaste OS, uppgraderingen är ett aktivt val och sker inte automatiskt. 

 

De flesta mjukvaror har ju dessutom kommit ut som 64 bitars sedan flera år tillbaks. Jag har inga 32 bitars kvar i min dator.  

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl även köra äldre OS i virtualisering som Parallells etc om man måste ha ett äldre program som inte har uppdaterats. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, norda72 säger:

Om nu Mojave går in i min Mac Pro Quadcore mid 2012 med flashat Nvidia-kort. Är jag rökt till hösten och Macen inte går att uppgradera längre så finns planer på ett plattformsbyte.

Som Poca sa, så behöver du ju inte uppgradera till Mojave. Det går bra sen att köra vidare på High Sierra, och det kommer säkerhetsuppdateringar till den, till de lägger ner (fasar ut) versionen helt.  håller versioner igång.

 

När det kommer en ny version som tar bort något så brukar det ibland ta en stund innan de som gör progerammen uppdaterat. En del program kanske hinner göra en ny version åt dig, och för andra... Kanske det finns andra/bra alternativ att köra istället.

 

Ett alternativ kan vara att köra Virtualbox, och installera ett äldre system av OSX där om man är beroende av ett gammalt program som inte fnns längre. Är en del som kör SNow Leopard den vägen.

 

Vilket/vilka program gäller det? så kanske någon kan tipsa om ett ersättningsprogram.

 

Förutom 64-bit, så kanske du behöver uppgradera grafikkortet med. Ditt flashade kort nu - har det stöd för “Metal”. Annars bliir nog det första du behöver fixa.

 

MacOS Mojave Compatible Macs List

 

“Mac Pro (late 2013 or newer, or mid 2010 and mid 2012 models with Metal capable GPU)”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har ett, eller rättare sagt två, grafikkort som stöder Mojave. Det rör sig om Nvidia Geforce GTX 680 och 970. Båda är flashade PC-kort inköpta på eBay. Båda ger störningar i form av rusande fläktar och svarta fält. Men de har stöd för Metal. Så vi får se hur det går. Jag anser att om en dators system inte längre går att uppdatera så är den mer eller mindre rökt. Jag gör en bytidning och vill helst kunna uppdatera till senaste systemet för att hålla jämna steg med tryckeriet, som också har Mac.

Problemet är att Mac i dag kostar som guld och jag har inte ekonomi för att fortsätta. Ett plattformsbyte har varit aktuellt de senaste veckorna, men än har det inte blivit av. Jag har använt Mac sedan 1998, aldrig ägt en PC. På jobbet är det så klart PC som gäller, så jag jobbar även i den miljön, men bara i Windows 7. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-08-11 på 07:01, Pocahontas säger:

High Sierra blir det sista att stödja 32 bitaers.

Du behöver ju inte uppdatera till Mojave.

Frugan använder fortfarande Mavericks på sin iMac.

Nej, Mojave, kommande Mac OS X 10.14, blir den sista versionen som stöder 32-bitarsprogram, enligt WWDC-konferensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-08-10 på 23:35, norda72 säger:

Läser här https://appleinsider.com/articles/18/06/05/mojave-is-apples-last-version-of-macos-to-support-32-bit-apps att Mojave blir det sista systemet att stödja 32-bitarsprogram, tidigare var High Sierra det sista. Stämmer det att man alltså även i fortsättningen kan använda äldre program med bara 32 bitar? Om nu Mojave går in i min Mac Pro Quadcore mid 2012 med flashat Nvidia-kort. Är jag rökt till hösten och Macen inte går att uppgradera längre så finns planer på ett plattformsbyte. Då är gränsen nådd, måttet rågat och plånboken för tunn för att fortsätta Mac-äventyret.

 

Stormiga hälsningar från Pär i Bollnäs

Ja, det stämmer. Men om det fungerar för just dig med dina flashade grafikkort återstår att se. Det finns dock inget krav på att uppgradera bara för att det kommer ett nytt Mac OS X. Jag har El Capitan på en Imac och det systemet supportas ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...