Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återskapa skadad fil i pages


Macinnan

Rekommendera Poster

Har skapat ett dokument i pages som är på 171 MB stort. Har sedan även sparat dokumentet i pdf-format. När jag ska ändra i dokumentet, vilket jag bara kan göra i pages, så står att dokumentet är skadat. Har försökt att återskapa dokumentet, men när jag kommer till senaste versionen och trycker på återskapa så står det att det inte går att återskapa då det är skadat. Har försökt att spara pdf-filen i worddokument, men då behöver jag prenumerera på  wordversion i docx (pagesversion finns inte som alternativ). Om jag ska redigera i pdf-format behöver jag också prenumerera på detta tydligen.  Har MacOS High Sierra. Använder Safari. Kan jag återfå dokumentet så jag kan redigera i det på något sätt eller måste jag skaffa prenumeration för ändring i pdf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur avancerad är layouten? Om det (mest) är löpande text så kan du bara kopiera den ifrån PDF-dokumentet och klistra in i ett tomt Pages.doukment. (Om du öppnar PDF-en i Apples Förhandsvisning så måste du välja att markera text, inte en rektangel.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, som Telly82 skriver, det hänger på layouten om du smidigt ska kunna återskapa. Prova att öppna PDF'en i Pages. Pages kan läsa docx också. Annars finns t ex Libreoffice att ladda ner. Klarar att redigera både PDF och docx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag har försökt att återskapa och markera allt och sedan tryckt på återskapa, men tyvärr funkade det inte. Sedan har jag laddat ned Libreoffice och öppnar den, men när jag trycker på programmet Adobe Reader så kommer det inte upp något pdf-dokument (och inget annat heller). Filen jag försöker öppna är ju väldigt stor och det finns en massa bilder i, så när jag försökte kopiera från PDF till pages så kom allt i en enda lång radda utan olika typsnitt och utan bilder och texten  en enda lång rad. 

 

Alternativet är väl att köpa redigerinsfunktionen via pdf-filen. Dock igår stod det att den kostade 300:-/månad. Idag när jag skulle köpa den så kom jag inte till den sidan utan till Adobe Reader och då finns det olika priser för att köpa Adobe-Reader-programmet. Om jag väljer något av det vet jag ju inte om det går att redigera i så stora dokument. Hjälp! Vet ni?

 

/Macinnan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Macinnan säger:

när jag försökte kopiera från PDF till pages så kom allt i en enda lång radda utan olika typsnitt och utan bilder och texten  en enda lång rad. 

Så blir det inte när jag kopierar texten/bilderna i Apples Förhandsvisning (Cmd-C) och klistrar in i Pages (Cmd-V).

 

Jag får med rätt typsnitt och bilderna på rätt plats. Dock blir texten litet för stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Macinnan säger:

Var hittar man Apples Förhandsvisning? 

I mappen Program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAAAAAAAAAAAAAAA!

 

Det funkade med förhandsvisning och kopiering. Visserligen blev det 550 sidor istället för 305, men tror det beror på att jag lagt in register från numbers. Men det gör inget det kan jag skippa!

 

TACK Telly82

Tack tack tack tack tack och kram.

 

En glad Macinna 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjohoo-. :galetglad: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

Går inte att öppna dokument i pages.

 

Jag har just uppdaterat Safari. Har nu High Sierra version 10.13.6. Efter det kan jag inte öppna mitt dokument som jag tidigare haft problem med, men som jag fick hjälp att omvandla från pdf-fil till pages. Denna gången har jag inte sparat i pdf-format, utan sparat i pages och gjort kopior och lagt på en sticka.

Jag försökte öppna en tidigare version och det gick bra. Sedan markerade jag allt och kopierade. Därefter klistrade jag in det i ett nytt pagesdokument och kallade det för något annat. Det gick bra, och jag ändrade llite i dokumentet. Jag stängde ned det och när jag skulle öppna det igen så står det att det inte går att öppna just nu. Jag tog fram min sticka och skulle öppna dokumentet där, men fick till svar att det inte var tillåtet att öppna det.

 

Förra gången när jag fick hjälp så skulle jag öppna Förhandsgranska, men nu vet jag inte i vilken ordning jag skulle göra det. Skulle jag göra det efter att jag hittat en äldre version och markerat allt och sedan öppna Förhandsgranska, eller gör jag något fel?

 

Hälsningar

Macinnan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! Nu gick det att öppna det nya dokumentet som jag skapade från en tidigare version. Förstår mig inte på denna tekniken. Igår funkade det inte. Så nu får vi se hur länge detta varar.

Macinnan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Macinnan säger:

OBS! Nu gick det att öppna det nya dokumentet som jag skapade från en tidigare version. Förstår mig inte på denna tekniken. Igår funkade det inte. Så nu får vi se hur länge detta varar.

Macinnan

Se nu till att spara dokumentet i litet olika format, som Word och/eller PDF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag ska spara det i docx också förutom pages. Att ändra från pdf-filen var ju jättebra att jag kunde göra, men typsnitten och bilderna tog ett tag att jobba med, men det var det ju värt. Så tack för denna ovärderliga hjälp.

Macinnan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...