MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Kan inte starta Civilization Beyond Earth

Rekommendera Poster

När jag startar Civilization Beyond Earth händer följande:

Datorn säger "Kontrollerar Civilization..."

När kontrollen är klar får jag ett meddelande om att spelet inte köptes från datorn det ligger på nu, antagligen för att jag bytt hårddisk. Jag måste därför logga in på app store för att bekräfta att "jag är jag" så att säga. Men sen går den där kontrollen i en loop, kontrollen körs och sen händer inget mer, sen börjar kontrollen om men spelet startar aldrig. Hur ska jag få ordning på det här? Apples support verkar bara gälla produkter som är köpta de senaste 90 dagarna. Spelet finns ju dock att köpa fortfarande så jag utgår från att det måste vara kompatibelt med 10.13.6 som jag har nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur jag klickade mig till att iTunes startade minns jag inte (via nån länk i fakturan till Civ tror jag). Loggade in där och sen hittade jag att man kan auktorisera sin dator.

381701282_Skrmavbild2018-08-08kl_22.57_22.png.49cb26a016b7b16b9f570c7ed54f8432.png

Valde detta och fick då ett meddelande om att nu har jag auktoriserat 2 av 5 datorer. När jag sen startade Civ så fick jag det här.

936578415_Skrmavbild2018-08-08kl_22_49_26.png.b6ae71085000116a8b43c8778fb8ba03.png

Så nu är jag i färd med att installera det igen. Återkommer med resultatet...

Redigerad av e-snobben
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma som senast, Civ är skadat och kan inte öppnas. Jag har ju för tusan installerat det direkt från app store. :superirriterad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, begekand säger:

Kan vara att du har filer kvar från gamla installationen. Raderade du den genom att kasta den i papperskorgen? Då kan det finnas skräp kvar. Om du laddar ner App Cleaner och avinstallerar därifrån och sen börjar om kanske det går

https://itunes.apple.com/us/app/app-cleaner-uninstaller/id1013897218?mt=12

Jag använde CleanMyMac3 vilket också bör fungera. Har även App Cleaner så jag får väl prova med det. Återkommer...

Tillägger: Jag har gratisversionen. Frågan är om man får bort allt med den?

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kostade bara 50 kr så jag ska prova nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

App Cleaner Pro hittade 11,2 GB medan CleanMyMac3 bara hittade 6,63 GB. Märkligt.

Det tar ungefär en och en halv timme att hämta och installera Civ igen... ⏱️

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Efter rensning med App Cleaner Pro och ominstallation har jag fått tillbaks det första problemet, dvs denna dialogruta och evig kontroll av Civ i tills jag klickar bort kontrollfönstret.

530455597_Skrmavbild2018-08-09kl_15_16_55.png.f631658933d3ca5f249b4f9ce6e075f8.png

@modEric Har för mig att du kan ladda upp skärminspelningar. Hur gör man då?

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kom på en sak. Säg att jag har bytt e-postadress och lösenord, kan jag inte ladda hem programmet korrekt då? Det verkar ju sanslöst korkat om det är på det sättet. Det går ju inte att använda ett gammalt Apple-ID, eller ett annat lösenord heller för den delen.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men visst skall det gå att byta hårddisk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, e-snobben säger:

Kom på en sak. Säg att jag har bytt e-postadress och lösenord, kan jag inte ladda hem programmet korrekt då? Det verkar ju sanslöst korkat om det är på det sättet. Det går ju inte att använda ett gammalt Apple-ID, eller ett annat lösenord heller för den delen.

Om du verkligen BYTER e-postadress så ska det inte vara något problem.

https://support.apple.com/sv-se/HT202667

Men om du skaffat ett NYTT Apple-ID med den nya adressen så är det en helt annan femma. :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Telly82 säger:

Om du verkligen BYTER e-postadress så ska det inte vara något problem.

https://support.apple.com/sv-se/HT202667

Men om du skaffat ett NYTT Apple-ID med den nya adressen så är det en helt annan femma. :) 

Jag har mig veterligen aldrig skaffat ett nytt Apple-ID. Däremot kanske jag har bytt lösenord. Det verkar också lite kryptiskt, samma Apple-ID OCH lösenord. Precis som att ifall man bytt lösenord så funkar det inte. Men jag har ju kunnat ladda hem programmet så felet ligger nog inte där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, ronny säger:

men visst skall det gå att byta hårddisk?

Jo det kan man tycka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, e-snobben säger:

@modEric Har för mig att du kan ladda upp skärminspelningar. Hur gör man då?

Jag brukar anv LICEcap till sånt. Blir en GIF-bild.

Försök hålla nere yta (strl) och längd på inspelningen, så blir filen inte så stor. Det kan dra iväg rätt bra med GIF'ar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har jag gjort min första film med detta program. :D Illustration av vad som händer när jag försöker öppna Civ.

Civ.error.gif.7944eabb2c639b8486ea20d9384104da.gif

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad händer om du stoppar kontrollen (med det lilla krysset till höger om stapeln)?

Testat en säker start? (Det brukar rensa bland cache-filer.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Telly82 säger:

Vad händer om du stoppar kontrollen (med det lilla krysset till höger om stapeln)?

Testat en säker start? (Det brukar rensa bland cache-filer.)

Om jag klickar på krysset så försvinner rutan och kontrollen avbryts. Om jag sen jag sen öppnar Civ så börjar det om på samma sätt igen med den där kontroll-loopen. Spelet går alltså inte att starta.

Jag har nyligen gjort en säker start av annan anledning och även rensat en hel del med CleanMyMac. Tror inte att det hjälper tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev tvungen att göra säker start då skärmen blev svart efter att systemet laddat in halvvägs. Provade därför om det blivit någon skillnad, men icke. Så jag har avinstallerat skiten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu