Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta tvättmaskinsavlopp till tvättstället var?


Semmelman

Rekommendera Poster

Tänkte installera tvättmaskinen själv men här uppstår en liten frågan, borde va nån här som kan sånt här eller har gjort, bilden till höger är som det ser ut ska avloppet från tvättmaskinen gå in där pilen pekar (hur jag nu ska fästa den men det ser ju förgjort ut för detta ändamål) eller måste man köpa nytt rör som det t v och ansluta till nippeln där?

tvättmaskintapp.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det borde gå båda men skillnaden är att anslutningen är före eller efter vattenlåset, om det spelar nån roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns skarvar/muffar att köpa och montera på röret - typ en Y-muff, där tvätt vattnet kommer in snett uppifrån. @Axelman äv väl VVS'are, så han har nog koll på vilka grejjer som finns.

 

Viktig bara att om du sätter en muff längre ner, så måste du se till att du har någon hållare någonstans på väggen som håller avloppsslangen över en viss nivå. Om det är typ 60 el 80cm från golv. Kolla i manualen det står där. Är olika höjd för olika maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men ska jag använda det förpreparerade hålet?

Eller du menar kanske byta ut det horisontella röret högst upp på bilden till vänster kanske? Nä jag har ett enkelt uppånervänt L-rör där och ner till golvet vågar inte rota där. Har ett litet pörte till badrum, trångt som fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske menade en sådan nedan, problemet är att jag har lite mindre utrymme på höjden och dessutom är det korta röret där vad ska man säga det är förskjutet sidledes, excenter, för att kunna skjuta allting så det långa röret ska stå rakt. Dåligt beskrivet men...

Skärmavbild 2018-08-08 kl. 19.46.55.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excentermuffen känns onödig men röret som går ner i golvet sitter fast som fastlimmat så den behövs nog, annars kunde man vrida och skjuta ner långa röret i hålet för å få plats med högre muff men det går inte. Jag vågar inte ta i alla fall om nåt lossnar går sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Semmelman säger:

Ja men ska jag använda det förpreparerade hålet?

Eller du menar kanske byta ut det horisontella röret högst upp på bilden till vänster kanske? Nä jag har ett enkelt uppånervänt L-rör där och ner till golvet vågar inte rota där. Har ett litet pörte till badrum, trångt som fan.

Nja, du kan nog sätta den på det stående röret, men helst skall det väl sitta ovanför vattenlåset (har jag för mig).

Om du kikar på den här: https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-diskmaskinansl-32-vit/ så kan du ju kapa det långa röret under en bit. Men då får du avloppsvattnet in åt rätt håll. En del maskiner har rätt bra tryck där. Vore ju dumt om det spruttade upp genom silen (såg ut så på bilden).

 

Mer/fler: https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=tvättmaskin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Semmelman säger:

Du kanske menade en sådan nedan, problemet är att jag har lite mindre utrymme på höjden och dessutom är det korta röret där vad ska man säga det är förskjutet sidledes, excenter, för att kunna skjuta allting så det långa röret ska stå rakt. Dåligt beskrivet men...

Skärmavbild 2018-08-08 kl. 19.46.55.png

Yep... Exakt en sån var det jag menade. (Missade att du han skriva emellan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så tog jag i å vred å fick loss det långa röret som går ner i golvet så då kunde jag trycka ner det 7-9 cm så då finns utrymme att få dit en sån där Y-muff istf excenter-röret, så det funkar nog tack modEric. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på clasohlsson å titta runt lite, kolla vad folk skrev om en toalettsits jag hade köpt, undrar nu lite har de inte toalettsitsar i England?? Han är ju eld å lågor i den, se nedan. Får man va så förtjust i en toalettring?!? Verkligen tacksam. Nästan så man blir lite avis tänk om man hade så lätt att bli tacksam då vore livet lätt att leva, men kanske outhärdligt för partnern.. eller jag vet inte.

 

Skärmavbild 2018-08-09 kl. 18.08.03.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två saker som är viktigt.

1.

Att slangen placeras som Mod Erik redan nämnt 60 cm från golvet.

2.

Att förgreningsröret som visas på bilden är placerad under vattenlåset annars riskerar man att få baksug och gurglande ljud i vasken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMacKalle säger:

 

2.

Att förgreningsröret som visas på bilden är placerad under vattenlåset annars riskerar man att få baksug och gurglande ljud i vasken.

 

Men det går ju inte, den verkar gjord för att sättas dit mellan handfat och ovan vattenlåset?

Men lite gurgel får man nog räkna med, gör mindre den står i badrummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Semmelman säger:

 

Men det går ju inte, den verkar gjord för att sättas dit mellan handfat och ovan vattenlåset?

Men lite gurgel får man nog räkna med, gör mindre den står i badrummet.

 Grenröret/muffen som visas på bilden den kan du sätta där du vill under vattenlåset eftersom det är minst en halvmeter ner till golvet behöver du köpa ett förlängningsrör som du kapar till rätt längd. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses, tänkt att den som gjorde om badrummet måste varit full mesta tiden för kakelfogarna ser ut som ja ett fyllo släppts lös, nu såg jag varför kallvattnet var så dåligt tryck i, han var inte bara full utan helidiot oxå!!

Det här är under handfatet alltså. Han använde ingen rörböjare.

 

DSC_1118.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är dessutom röret som kommer ut ur kranen, det har han bara böjt å stoppat in i anslutningen, enkelt å himla fel.

Så blir väl köpa ny blandare för å åtgärda felet. Tänk man måste göra allt själv, får kakla om oxå. 

Eller så glömmer jag att jag sett det och lever med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en blandare med avstängningskran för tvättmaskinen

Skärmavbild 2018-08-09 kl. 20.12.18.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver inte tänka på kranen, det är ung samma vattentryck på varmt å kallt nu, det var nån tillfällig dropp många som använde kallvattnet förut, så knicken verkar inte inverka. Men jag får leva med vetskapen att det är operfekt där bakom. Jag ska inte titta under diskhon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlandet och förberedelserna fortsätter, hitta en bild som var intressant. Han hade en sån där pillesnopp att sätta avloppsslangen på (kort pil t v) men skrev att det skulle lukta (vilket inte jag riktigt förstår men) och "de" rekommendera sätta Y-muffen som på bilden ovanför vattenlåset (lång pil t h) (fast pipen är felvriden men det korrigerade han på senare bild).

Det där förpreparerade hålet jag visade på högst upp den verkar va till för om man vill ha en bottenventil i fatet (cirkel) och hade inget med detta att göra. 

Skärmavbild 2018-08-10 kl. 18.35.52.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se här hemma är att anslutningen vid den korta pilen hör till diskmaskinen, så den andra måste vara till tvättmaskin (luktproblem spelar mindre roll eftersom den även här når luften, inte efter vattenlås). Min tvättmaskin har ett sådant här utlopp (lånad bild):

 

84408-591f2b55bf7136872fab5095adc81aa7.j

 

Avloppsslangen från tvättmaskinen är grövre än den från diskmaskinen, så avloppsslangen från tvättmaskinen senare kan knappast anslutas till ett för litet hål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt rörarrangemang ser ut ungefär som mitt. Du ser att mitt grenrör sitter långt ner, men jag borde satt det längre ner så hade jag fått självfall på vattnet i avloppsslangen. Som avloppsröret sitter nu får jag stillastående vatten i slangen.

 

Köp två förlängningsrör och en rörkrök och såga av förlängningsrören vid lämpligt avstånd och tryck ihop delarna.

 

 

 

IMGP0529.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja i min Ex's lägenhet satte dom in ett sånt där slaskrör likt det hos Alix, de gjorde alltså ett extra hål i golvet och en anslutning till röret i golvet än som jag trodde de bara skulle dra en slang till tvättstället (som vi pratar i denna tråd hos mig nu) som stod precis bredvid, de krångla till det men så kanske man måste göra idag.

 

Fördelen iMacKalle att sätta grenröret där uppe strax under tvättfatet är ju att du kan få den där böjen över 60 cm som man skulle ha, fast det verkar som en del maskiner sitter slangen fast upptill baktill så loopen är där. 

 

Ja vad grova tvättmaskinslangarna är - läs fula - jag trodde de såg ut som den från diskmaskinen, men den är tydligen klenare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Semmelman säger:

Ja i min Ex's lägenhet satte dom in ett sånt där slaskrör likt det hos Alix, de gjorde alltså ett extra hål i golvet och en anslutning till röret i golvet än som jag trodde de bara skulle dra en slang till tvättstället (som vi pratar i denna tråd hos mig nu) som stod precis bredvid, de krångla till det men så kanske man måste göra idag.

 

Fördelen iMacKalle att sätta grenröret där uppe strax under tvättfatet är ju att du kan få den där böjen över 60 cm som man skulle ha, fast det verkar som en del maskiner sitter slangen fast upptill baktill så loopen är där. 

 

Ja vad grova tvättmaskinslangarna är - läs fula - jag trodde de såg ut som den från diskmaskinen, men den är tydligen klenare.

Nja.

Orsaken till varför  avloppsslangen skall sitta högt (60cm från golvet) är för att pumpen skall få  motstånd när den pumpar ur vattnet. Om slangen sitter lägre riskerar vattnet att rinna ur så pumpen börjar hosta och sörpla och gå varm som ger skrikande ljud från sig. (Vatten är nämligen pumpens olja) När avloppsvattnet  passerat toppen  så rinner den ur slangen  som lutar neråt. Om du drar ett förlängningsrör rakt över under handfatet så  får du inget självfall  på avloppsröret som gör att du får stillastående vatten i slangen som i förlängningen slaggar igen röret. Kom ihåg att under tvättningen så sköljer maskinen ur textilfibrer och andra fasta föremål  som blir till cement om vattnet får  stå still i röret. Därför skall man ha självfall på röret som alltid är tomt. Därför skall du göra som jag på bilden sätta ett förlängningsrör långt ner på handfatsröret.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, iMacKalle säger:

avloppsslangen skall sitta högt (60cm från golvet) är för att pumpen skall få  motstånd när den pumpar ur vattnet.

Ja, fast de är lite olika från maskin till maskin, men det står alltid i manualen. Sen kan man behöva räkna om det om man t ex ställer manskinen på en ställning. Har en som är 20-25cm, utan korg, under - så finns det någon lite högre , med korg. På baksidan av en del maskinner finns ett slangfäste högst upp, med rätt höjd, som man kan fästa den i - så vet man att har högsta punkten där. Jag har ett fäste på väggen brevid maskinen, så kan slangen ta en annan lägre bana sen. Min går ner i en golvbrunn som finns brevid t h i hörnet. Bara man får högsta punkten (m rätt höjd) någonstans på vägen ut.

 

Jättedålig gammal liten bild (hittade inte originalen), men på översta ser man mina ställningar.

Spoiler

401544826_tvattstugan.jpg.c38a460c14cbe8640c0f3b73b40e49b2.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...