Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken Macbook passar bäst till att använda Logic Pro X?


e95

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Nu efter många år med PC datorer och musikprogrammet FL Studio så är jag sugen på att köpa en Macbook för att komma åt musikprogrammet Logic Pro X. Jag undrar om det finns några snälla människor där ute som skulle kunna hjälpa mig med att rekommendera den rätta Macbooken för just detta program. Jag har frågat runt, sökt på nätet och läst på om vilken typ av Macbook man ska ha till Logic Pro X men kände att jag kunde ta lite hjälp härifrån, ni kan ju Mac datorer på detta forum. Har några frågor jag gärna skulle vilja ha svar på. Så här kommer det några frågor (jag ber om ursäkt om frågorna låter dumma men kan inte så mycket om datorer och allt med Macbooks är helt nytt för mig):

 

Kan börja med att ställa en fråga till er som har Macbook datorer och använder Logic Pro X: vilken modell har ni, hur mycket lagring har ni och hur stort RAM-minne har ni? Hur fungerar programmet på datorn? Fungerar det felfritt?

 

Hur mycket lagring ska jag ha? 128 GB eller 256 GB? Räcker det med 128 och sen att ha en extern hårddisk att lagra på?

 

Hur stort RAM-minne borde jag ha? 8 GB eller 16 GB?

 

Och vad är egentligen viktigast? Mycket lagring eller stort minne? Eller är båda lika viktiga när det kommer till användandet av Logic Pro X?

 

Sen är det ju själva Macbook modellen jag ska ha...jag kan redan säga att jag inte är intresserad av den senaste Macbook Pro modellen som precis kommit ut. Jag är dock mest inne på en Macbook Pro då jag läst att Macbook Air inte riktigt klarar av Logic Pro X. Stämmer detta? Finns det någon där ute som har Logic Pro X på sin Air där det faktiskt funkar? Och vilken Macbook Pro skulle ni rekommendera? Skulle ni kunna rekommendera att köpa en begagnad?

 

Ber om ursäkt om det blev lite luddigt. Jag tar gärna emot ALL form av hjälp. Jag känner att jag vill verkligen göra rätt deal när jag köper en Macbook så jag inte sen sitter där och har en dator som tex inte klarar av Logic Pro X. Så alla tips och svar är välkommet. Om det finns något annat som är viktigt när det kommer till Macbooks och Logic Pro X som jag inte nämnt eller tänkt på så snälla säg till!

 

Tack så mycket i förhand!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en väsentlig skillnad mellan 13-tummaren och 15-tummaren. 15-tummaren är betydligt snabbare.

Air kan du i princip glömma, såvida du inte bara skriver text eller slösurfar. (Men det skulle du ju inte.)

 

Rent generellt så borde 128 GB räcka om du har en extern disk till lagring.

8GB RAM är snålt idag, så 16GB alla dagar i veckan.

 

(Jag kan inget om Logic Pro X)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Snabbsvar: Vad har du för budget? Vad ska du spela in för genre? Ska du spela in mycket audio så är lagring viktigt, ska du använda många inbyggda synthar så tar projekten inte lika mycket plats. Ska du använda många spår eller bara sång och kanske gitarr? Om inte många spår så är RAM inte så viktigt, om du ska använda många spår så hade jag tagit 16 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste modellen MBP är redan snabbare än en iMac pro av ett par år gammal modell så senaste skulle jag inhandla. Ju fler kärnor desto bättre. LPX slukar kärnor till frukost, dvs vill göra mycket samtidigt så därför är 6 kärnor bättre än 4, och därför 15" lite snabbare än 13".

Spana in "Multi-core".
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Det blir snabbt trångt på skärmen. Om du har pengarna så är 15" bättre. Jag sitter gärna själv och programmerar ES2:an som är Logics bästa riktiga synth (inte sampler eller samplerhybrid som Alchemy) där allt blir mycket lättare med en högre upplösning och större skärm.

Mycket RAM, finns inget som heter "för mycket RAM". 16GB definitivt. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Telly82 säger:

Det är en väsentlig skillnad mellan 13-tummaren och 15-tummaren. 15-tummaren är betydligt snabbare.

Air kan du i princip glömma, såvida du inte bara skriver text eller slösurfar. (Men det skulle du ju inte.)

  

Rent generellt så borde 128 GB räcka om du har en extern disk till lagring.

8GB RAM är snålt idag, så 16GB alla dagar i veckan.

  

(Jag kan inget om Logic Pro X)

 

Tack så mycket för ditt svar! Lägger detta på minnet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, sevensleeper säger:

Snabbsvar: Vad har du för budget? Vad ska du spela in för genre? Ska du spela in mycket audio så är lagring viktigt, ska du använda många inbyggda synthar så tar projekten inte lika mycket plats. Ska du använda många spår eller bara sång och kanske gitarr? Om inte många spår så är RAM inte så viktigt, om du ska använda många spår så hade jag tagit 16 GB.

 

Jag känner att jag inte vill lägga mer än 20 tusen, det är verkligen max för mig.

Det jag ska använda Logic Pro X till är att göra live versioner av låtar (här är ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=1hj_GDhpwTQ). Så oftast är låten 90% klar med alla instrument i själva låten men jag lägger till extra instrument+effekter+EQ för att få det att låta mer live. Jag lägger alltid till bastrumma, tom-tom trummor, virveltrumma, hi-hat och cymbaler på alla låtar. Sen är det ofta bas, gitarr, blåsinstrument, piano och andra instrument som läggs till. När ett projekt är klart brukar det aldrig bli mer än 100 tracks i FL Studio för mig. Det är ovanligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Senaste modellen MBP är redan snabbare än en iMac pro av ett par år gammal modell så senaste skulle jag inhandla. Ju fler kärnor desto bättre. LPX slukar kärnor till frukost, dvs vill göra mycket samtidigt så därför är 6 kärnor bättre än 4, och därför 15" lite snabbare än 13".

Spana in "Multi-core".
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Det blir snabbt trångt på skärmen. Om du har pengarna så är 15" bättre. Jag sitter gärna själv och programmerar ES2:an som är Logics bästa riktiga synth (inte sampler eller samplerhybrid som Alchemy) där allt blir mycket lättare med en högre upplösning och större skärm.

Mycket RAM, finns inget som heter "för mycket RAM". 16GB definitivt. :nerd:

 

Tack så mycket för ditt svar! Ska kolla in länken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...