Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem vid Installation av macOS High Sierra


Petterr

Rekommendera Poster

Hej!

När jag ska installera macOS High Sierra från AppStore får jag en varningsruta som säger "Kunde inte kontakta återhämtningsservern" när jag börjar installationen. Någon som vet?

 

Jag har OS X El Capitan på en MacBook Pro sent 2011

 

Mvh

 

Petter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova anslut med sladd direkt i bredbandsuttaget. Gå alltså förbi routern/modem/gateway. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har en Mac book Air från 2013, som jag vill uppdatera till High Sierra. Skulle nöja mig med Yosemite, läs mer nedan.

När jag trycker på "Om den här datorn" så står det att jag har OS X 10.9.5, vilket alltså måste vara sista versionen av OS X Mavericks, enligt den här sidan https://support.apple.com/sv-se/HT201260

Enligt den här sidan https://support.apple.com/sv-se/HT201475 ska min mac vara kompatibel, jag köpte den 2013, så alltså mycket senare än 2010 som är systemkravet. Och så har jag ju då alltså OS X Mavericks, som ju också är ett systemkrav.

Men ingenting händer! Går jag in på "Programuppdatering" så kommer Sierra High sidan upp (se bifogad screenshot), och där kan jag inte trycka på installera-knappen för där står det "Installerad". Vilket den ju inte är, jag har ju version 10.9.5. Vad ska jag göra?

 

Mitt mest akuta problem är att jag börjar plugga på distans i morgon, och måste sköta pluggandet, delning, inlämning osv med Office paketet som jag kan få gratis från högskolan, men systemkravet är OS X 10.10, alltså Yosemite. Jag har provat att uppdatera till Yosemite genom den här sidan https://www.apple.com/se/support/osx/upgrade/ men när jag kommer till appstore så står det att Yosemite inte är tillgängligt på den svenska appstore sidan just nu. Jag läste någonstans att jag skulle kunna få hjälp om jag kände någon som tidigare har laddat ner Yosemite i appstore, att det då skulle ligga under "Köpt". Men jag vet ingen som har så gammal mac som jag :I

Tacksam för hjälp!

Skärmavbild 2018-09-02 kl. 10.46.38.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Upplever problem med uppdateringen till High Sierra, 10.13.6. Vid installation möts jag av texten "... kan inte installeras på den här skivan. Den här volymen uppfyller inte kraven för uppdateringen".

 

Har försökt installera via App store, samt tagit ned uppdateringen från Apples hemsida. Samma resultat. 

 

Har en Macbook Pro, början av 2015, med High Sierra, 10.13.4. Någon tidigare uppdatering finns inte tillgänglig för mig (avseende hoppet från 10.13.4 --> 10.13.6 (?)).

 

Vad göra?

 

Tacksam för hjälp!

 

/Erik

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Eeriik säger:

Hej,

 

Upplever problem med uppdateringen till High Sierra, 10.13.6. Vid installation möts jag av texten "... kan inte installeras på den här skivan. Den här volymen uppfyller inte kraven för uppdateringen".

 

Har försökt installera via App store, samt tagit ned uppdateringen från Apples hemsida. Samma resultat. 

 

Har en Macbook Pro, början av 2015, med High Sierra, 10.13.4. Någon tidigare uppdatering finns inte tillgänglig för mig (avseende hoppet från 10.13.4 --> 10.13.6 (?)).

 

Vad göra?

 

Tacksam för hjälp!

 

/Erik

 

 

 

 

 

 

Kika på länken nedan och se om råden där hjälper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt löst. Fånigt fel (saknade en uppdatering), men ibland tar det logiska tänkandet märkliga vägar.... 

 

Tack ronny, för respons.

 

Allt gott!

 

/erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...