Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphoto - Bilder - Lightroom


Bosse Dalenius

Rekommendera Poster

Bosse Dalenius

Med risk för att ställa en gammal kanske redan besvarad fråga. Saken är den att att jag går mer och mer över till att fota med mobilen i stället får min systemkamera men jag har problem met att hitta ett bra arbetssätt. 

Jag vill fortsätta att använda Lightroom och jag vill enkelt importera in bilderna från iPhone. I Lightroom har jag en plug-in som importerar ifrån iPhoto men alla mina från mobilen bilder hamnar i tydligen i Bilder. Jag försöker få pluggen så att den skall titta i bilder katalogen men det gillar den inte alls. Jag kan så klart få över bilderna med drag och släpp men jag vill få det liiite mer automatiskt. Kan man också få in bilderna ett mer rått format vore det ännu mer fantastiskt.

//Vänligen Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ändrar vilket program som ska öppnas i programmet Bildinsamling. Din Iphone ska vara ansluten. Se dump. Du kan också ändra vart bilden ska hamna (mapp).

 

1600686604_dump1.png.aded34f061f9643d322c5750362e38f2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse Dalenius

Hej och Tack Alix, Ok, det är ju ett sätt iofs MEN jag kanske borde ha skrivit att jag vill hantera det genom iCloud så jag gissar att det måste till nått annat? :) 

Jag vill dessutom kunna ha en DELAD mapp i iCloud där min fru också kan föra över bilder som jag sen kan ta in i LR. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte öppna Lightroom som extern redigerare inuti Bilder?

 

Jag kör Affinity Photo, Luninar och Pixelmator genom Bilder. Jag väljer att redigera en bild inuti Bilder, sen till vänster om trollspöt finns ”...”. Klickar jag nu på ”...” får jag upp de externa redigerare jag lagt in. 

 

Jag väljer t ex Luminar och bilden öppnas i Luminar. När jag har redigerat klart så sparar jag och stänger Luminar och återvänder till Bilder där den nu redigerade bilden finns. 

 

Väldigt smidigt! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse Dalenius

Hej Raphael, nja LR är ju inte bara min redigerare utan mitt bildarkiv med backup, etikettering osv .... Skulle kännas jobbigt att lämna det ..... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse Dalenius
6 minuter sedan, Bosse Dalenius säger:

Hej Raphael, nja LR är ju inte bara min redigerare utan mitt bildarkiv med backup, etikettering osv .... Skulle kännas jobbigt att lämna det ..... 

Eller så är det jobbigare att hålla fast i det ..... Bilder Iphoto, iCloud osv verkar leva sitt eget liv .... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...