Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ni hjälpa mig, råkade radera fel Startskiva ?


Amandabackmaan

Rekommendera Poster

Amandabackmaan

Hej.. 

jag skulle återställa min MacBook Pro , tror den är från 2008/2009/2010 osäker.. 

och råkade radera fel startskiva tror jag och nu är det ett ljusgrått tecken me vit bakgrund, det är en cirkel med ett snett streck igenom. 

Ingenting funkar och jag behöver verkligen min dator.. vet inte vad jag ska göra ??

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Justerade din rubrik, det är viktigt att skriva en rubrik som kort beskriver vad man vill ha hjälp med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl tagit backup innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver den raderade datan räddas/återställas eller vill du bara få igång datorn igen utan dess tidigare innehåll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går att ge bättre svar om man vet: vilken operativsystem hade datorn från början? Yosemite? Mountain Lion? Är den utrustad med CD? Har du tillgång till Internet trådlöst? I bästa fall har du inte raderat Recoverypartionen.  I så fall startar du om med att hålla ned Kommando+R (kringlan plus R). 

 

Om du raderat recovery partionen kan du kanske starta med ALT+Commando+R så kommer du till Internet Recovery.

 

Om datorn är för gammal går inte det, då kom den med en skiva. Om den skivan har kommit bort kan du hämta OSx till en USB sticka om du har tillgång till en annan mac (eller du kan  köpa en skiva på nätet på Tradera eller Ebay m.fl.)  .  Du loggar in på ditt Apple-ID i Mac App Store, väljer att ladda hem det OSX du hade i datorn (se till att avbryta så det inte börjar installera på datorn du laddar hem till), följ t.ex. detta

 

https://www.cleverfiles.com/lion-disk-maker-x.html

 

Finns flera instruktioner på nätet om USBsticka och hur du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amandabackmaan
6 timmar sedan, Pocahontas säger:

Justerade din rubrik, det är viktigt att skriva en rubrik som kort beskriver vad man vill ha hjälp med.

 

Hur gör man det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amandabackmaan
6 timmar sedan, SirKnasen säger:

Behöver den raderade datan räddas/återställas eller vill du bara få igång datorn igen utan dess tidigare innehåll?

Vill bara få igång datorn 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amandabackmaan
5 timmar sedan, begekand säger:

Går att ge bättre svar om man vet: vilken operativsystem hade datorn från början? Yosemite? Mountain Lion? Är den utrustad med CD? Har du tillgång till Internet trådlöst? I bästa fall har du inte raderat Recoverypartionen.  I så fall startar du om med att hålla ned Kommando+R (kringlan plus R). 

 

Om du raderat recovery partionen kan du kanske starta med ALT+Commando+R så kommer du till Internet Recovery.

 

Om datorn är för gammal går inte det, då kom den med en skiva. Om den skivan har kommit bort kan du hämta OSx till en USB sticka om du har tillgång till en annan mac (eller du kan  köpa en skiva på nätet på Tradera eller Ebay m.fl.)  .  Du loggar in på ditt Apple-ID i Mac App Store, väljer att ladda hem det OSX du hade i datorn (se till att avbryta så det inte börjar installera på datorn du laddar hem till), följ t.ex. detta

 

https://www.cleverfiles.com/lion-disk-maker-x.html

 

Finns flera instruktioner på nätet om USBsticka och hur du gör.

Vet inte vadå jag Hade för operativsystem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan nämts, starta datorn via internet recovery om du även raderat den interna recoverypartionen genom att hålla inne alt+cmd+R vid uppstart

Möjligt att du behöver radera hårddisken i skivverktyget för att skapa en ny partion på hårddisken innan du kan installera om macOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, SirKnasen säger:

Som redan nämts, starta datorn via internet recovery om du även raderat den interna recoverypartionen genom att hålla inne alt+cmd+R vid uppstart

 

följ instruktionerna från länken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Amandabackmaan säger:

Hur gör man det?

 

Det kan bara vi som modererar göra.

Om alla bara skrev "Hjälp" som rubrik blev det lite trist. 

Rubriken ska helst beskriva vad som är galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spoiler

Hur kan TS råka radera ”fel” (har den fler?) startskiva på en dator TS verkligen behöver? Varför alls pyssla med sådant? Senare svar ger ingen som helst hjälp. Jag bedömer det som att TS inte kommer att kunna reda ut det här själv.

 

@Amandabackmaan , gå till en datorverkstad som klarar av macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...