Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Synk av iMessage tar sjukt mkt plats!


gizthewiz

Rekommendera Poster

Hej!

 

Första inlägget. Moderator får flytta tråden om den hör hemma någon annanstans. Har suttit på iOS grejor sedan ipad 2 och iPhone sedan 7:an. Lagom gammal i gemet.

 

Jag har låtit iMessage och sms varit kopplat mellan paddan och telefonen. Har funkar helt okej. Något enstaka mess eller så har väl inte synkats till paddan beroende på nätverkskonkakt och så men det brukar funka bra.

 

Skulle nu prova att synka via iCloud iom den nya möjligheten. Till saken är den är att jag redan innan rensat ut alla bilagor via minneshanteringen i iOS på båda enheterna. Kvar var bara en meddelandemängd som tog ca 16 mb på vardera enhet. Detta då alltså innan jag provade den nya synkroniseringen. 

 

Slog sedan på synk via iCloud. Men då...

 

På iCloud så tar det upp nästan 5 gb! Dvs, nästan fullt på servern. 

 

Jag har provat att göra detta två gånger. Dvs stängt av synken en gång, väntat över 30 dagar och nu provat igen. Samma sak. Över 4,9 gb av iCloud tas upp av meddelanden.

 

Visserligen behåller jag alla mess permanent, men jag har bara haft iPhone i mindre än två år och är tveksam till att bara textfilerna skulle ta så mkt plats. iOS angav ju självt att utrymmet bara var ca 16 mb. 

 

Hur har det fungerat för er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, SirKnasen säger:

Rensa gamla meddelanden eller köpa mer lagringsutrymme är inga alternativ?

Inte köpa mer data. Men klart jag kan rensa. Men detta är inte riktigt den problemlösning jag tänkt. 

 

Jag tänker snarare att något gått fel i processen. Eller att Apple sparar något mer på sina egna servrar i vanliga fall som sedan lastas över till iCloud när man själv väljer den synkroniseringen. Eller att mkt data som hör till iMessage benämns som ”annat” i iOS. Jag menar, hur kan 16 mb bli till 5 gb helt plötsligt?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl inga konstigheter att fylla upp 4,9GB iMessage konversationer i iCloud. Bilder och andra bilager i konversationerna kan ta stor plats.
Du lär väl ha frigjort 4,9GB utrymme i telefonen nu i och med att konversationerna är synkade till iCloud.

Du får stänga av synkningen under dina iCloudinställningar om du är för snål för att köpa mer iCloudutrymme och rensa inte är ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Är väl inga konstigheter att fylla upp 4,9GB iMessage konversationer i iCloud. Bilder och andra bilager i konversationerna kan ta stor plats.
Du lär väl ha frigjort 4,9GB utrymme i telefonen nu i och med att konversationerna är synkade till iCloud.

Du får stänga av synkningen under dina iCloudinställningar om du är för snål för att köpa mer iCloudutrymme och rensa inte är ett alternativ.

Faaaaast nu har du inte läst mitt första inlägg ordentligt. INNAN jag startade synken, så rensade jag ut alla bilagor och decimerade alltså det av iOS angivna utrymmet i minnet av iMessage till 16 mb från kanske 2-3 gb. Allt av den anledningen att jag bara ville ha text synkat och inte alla bilagor. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om du kollar samtliga dina konversationer i telefonen så har ingen av dom några bilder eller bilagor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, SirKnasen säger:

Så om du kollar samtliga dina konversationer i telefonen så har ingen av dom några bilder eller bilagor?

Inte om jag backar bak några månader. Mer orkar jag inte bläddra. Men du tänker att verktyget inte möjliggör att ta bort alla bilagor? 

 

Men iOS kokade ändå ner den angiva minnesmängden till några ynka mb. Om det var en falsk angivelse på något vis, och att iOS inte gör att man kan ta bort alla bilagor så förstår jag om detta har tankats upp på servern och att den då blir full. Men något utrymme motsvarande dessa 5 gb frigjordes inte på telefonen. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju klicka på i uppe i högra hörnet av skärmen när du går in i en konversation och där se Bilder och Bilagor tillhörande konversationen.

 

Vad är det för verktyg du använder för att rensa bilagor i iMessage konversationer men sparar själva konversationerna?

 

iMessage appen i macOS är hyfsat smidig att använda för att radera samtliga eller enskilda bilder/bilagor i en konversation men i iOS känns det knöligt att behöva markera bild för bild och radera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, SirKnasen säger:

Du kan ju klicka på i uppe i högra hörnet av skärmen när du går in i en konversation och där se Bilder och Bilagor tillhörande konversationen.

 

Vad är det för verktyg du använder för att rensa bilagor i iMessage konversationer men sparar själva konversationerna?

 

iMessage appen i macOS är hyfsat smidig att använda för att radera samtliga eller enskilda bilder/bilagor i en konversation men i iOS känns det knöligt att behöva markera bild för bild och radera

Det är inget särskilt tredjepartsverktyg. Utan det är funktionen som är inbyggd i iOS för minneshanteringen. Eller snarare iOS förslag till minnesbesparing. Och det är kanske just bara vad det är. Förslag. 

 

Kollade det du skrev. Går jag in på meddelanden via iMessageappen så är det ju drösavis med bilagor kvar.  Förklarar ju varför det blev fullt på iCloud. Tack!

 

Så via iOS verkar jag bara kunna välja ut vissa bilagor att radera. Via minneshanteringen alltså. Kanske de som iOS ser som mest utrymmeskrävande... Men om jag går in via minnet och kollar hur mycket bilagor minnet tar upp så står det där noll. Alltså innan jag gjorde synken med iCloud. Det var liksom det som fintade upp mig på läktaren..  

 

Men om jag tar några kort och skickar som bilagor så hamnar de där och tar upp lite minne. Dvs de hamnar inte med en gång på iCloud.  

 

Saknar dock Mac. PC hemma. Gillar att spela ibland...

 

Men då var det ju ganska mycket missvisande att iOS visade minnesmängden till bara några få mb trots att det låg kvar så mkt bilagor. 

 

Jag har inga problem att radera hela skiten. Jag hade bara problemet att hela icloud var  fullt med saker jag inte förstod det var.

 

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...