MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
mailtodaniel@hotmail.com

MBA - startar inte....

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en MBA mid 2013 som hängde sig för ett par dagar sedan efter uppdatering till high sierra.

Fick stänga av den genom att hålla in powerknappen. Därefter vägrade den att starta varpå jag började felsöka på nätet. Testade alla kända knappkombonationer vid start men det har nu slutat med att jag har öppnat den och kopplat lös batteriet, därefter raderat den, ominstallerat den till Mountain Lion. Nu går helt perfekt tills jag kopplar in batteriet. Då vägrar den starta och jag måste koppla ur batteriet och starta med strömkabel i. Det är som att den behöver en "ordentlig" återställning varje gång för att kunna starta. 

Frågan är var som behöver bytas eller göras för att den ska fungera som en bärbar dator igen; batteri, logic kort eller nåt annat.

Tacksam för svar.

Daniel

Redigerad av mailtodaniel@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den strejkar när du kopplar i batteriet borde du ju börja där, med batteriet.

Har du någon kompis som ar en MacBook Air?

Samma batteri från 2013-2017.

Annars ör du av dig via PM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser kontaktblecken ut på IPD-kablen som går mellan logikkort och Trackpad. Koppla lös vid trackpad och kolla efter korrosion i änden av kabeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Ska fortsätta dissikera den på tisdag. Ska ordna lite nya verktyg så att jag kan plocka isär mer. 

Vad gör jag om jag stöter på korrosion, går det att "städa bort" eller är det då dags för nytt kort eller kabel?

Provkörde den idag, då med batteriet urkopplat och jag är imponerad över hur snabb den blivit med Mountain Lion. Startar på kanske 15-20 sekunder och reagerar blixtsnabbt vid uppstart av tex Safari... Hade blivit en grym dator om jag får ordning på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar ALLA tangenter och trackpad som den skall?

För att kika på kabeln SirKnasen menar behöver du inga verktyg mer än T5, det är den som behövs för att plocka ut batteriet. Den ligger under batteriet och kopplar ihop tangentbord och trackpad med logic-kortet.

Finns det korrosion i ändarna på denna fungerar inte tangentbord och/eller trackpad ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-07-24 på 09:56, Stereotypen säger:

Fungerar ALLA tangenter och trackpad som den skall?

För att kika på kabeln SirKnasen menar behöver du inga verktyg mer än T5, det är den som behövs för att plocka ut batteriet. Den ligger under batteriet och kopplar ihop tangentbord och trackpad med logic-kortet.

Finns det korrosion i ändarna på denna fungerar inte tangentbord och/eller trackpad ordentligt.

Har plockat bort batteriet och kan inte se några avvikelser i form av varken korrosion eller andra skador eller liknande. Kör man den utan batteri så går den perfekt, alla tangenter och trackpad funkar perfekt. Provade därför att sätta tillbaka batteriet och den går fint på batteridrift också men om jag har batteriet inkopplat när jag startar om den så startar den inte. Då måste jag dra ur laddkabel och batterikontakten, sätta in laddkabel och då startar den och går perfekt.

Nån som har nån idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kopplar ur batteriet, kommer datorn starta av sig själv när du ansluter laddaren.

Kan du stänga av och slå på datorn medans laddaren är ansluten?

Som jag ser det är det 5 saker:

*Tangentbordet behöver bytas

*Flexkabeln mellan trackpad och logic behöver bytas

*Trackpad behöver bytas

*Batteriet behöver bytas

*Reparation på logic-kortet - styrchippet för laddning/strömuttag för batteri är defekt

Vilken är svårt att säga utan att se datorn.

Du får gärna skicka den till mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis som du beskriver det. Om jag kopplar ur batteriet så startar den automatiskt när jag ansluter laddkabeln och den går inte att starta om medans laddaren är ansluten. Låter som att du känner igen problemet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp.

Då är det nere på tangentbord, flexkabel eller trackpad.

Mest troligt tangentbordet OM det inte är korrosion på kontaktändarna på kabeln mellan trackpad och logic.

Detta kan du enkelt kolla genom att ta en lite flat mejsel och försiktigt bända upp flärparna på kontakterna. Lirka ut kabeln och kika på ändarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu