Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Syns namnet hos mottagaren


iMacKalle

Rekommendera Poster

Hej.

Med dagens skydd av persondata både på längden och tvären undrar jag över en sak.

När man registrerar ett nytt mejlkonto på min nya iMac 10.13.6 i Apples egna  MacMail kräver dom att man skriver in sitt namn i första rutan, gör man inte det då blir det ingen konto trots att mejladressen från Comhem är inskriven med lösenord och allt.

Nu spelar ju inte det någon roll att jag ser mitt egna namn när jag  går in på Skickade mejl där jag klart och tydligt ser namnet före mejladressen.

 

Någonstans i bakhuvudet finns ett svagt minne om att mottagarna aldrig ser riktiga namnet utan bara mejladressen. Är det så eller inte.

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ange din mailadress som visningsnamn så visas bara den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men var gör man det, ändrar visningsnamn. Jag gick in på  mejladressens konto-inställningar och där såg jag ingenting om detta. Jag även googlade efter information där varnade man bara om att inte byta namn på hemmamappen.

Så jag är ställd.

Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där -> ”skriver in sitt namn i första rutan”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, polken säger:

Där -> ”skriver in sitt namn i första rutan”

 

Tack snälla polken Du löste problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara få berätta vad jag tycker om att man  tillåter att riktiga namn visas över huvudtaget framför allt i mejl som man kanske skickar flera hundra varje dag.

Även om du vill skall du hindras från att skriva personliga uppgifter. Dessutom är riktiga namnet ingenting som behövs för att skicka mejl. Så en uppmaning till dataskyddsmyndigheter är att förbjud funktioner där det går att lägga in namn och andra personliga uppgifter. Mejladress räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, iMacKalle säger:

Jag måste bara få berätta vad jag tycker om att man  tillåter att riktiga namn visas över huvudtaget framför allt i mejl som man kanske skickar flera hundra varje dag.

Även om du vill skall du hindras från att skriva personliga uppgifter. Dessutom är riktiga namnet ingenting som behövs för att skicka mejl. Så en uppmaning till dataskyddsmyndigheter är att förbjud funktioner där det går att lägga in namn och andra personliga uppgifter. Mejladress räcker.

Lätt det dummaste jag har läst på länge. Ändå är jag inte förvånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Alix säger:

Lätt det dummaste jag har läst på länge. Ändå är jag inte förvånad.

Jag blev heller inte förvånad över ditt svar. Självklart behövs inga riktiga namn när man skickar mejl framför allt nu efter att man översköljs av meddelanden och artiklar om att man inte skall gödsla med sina personliga uppgifter. Så hade funktionen inte funnits så hade bara mejladressen synts hos mottagaren, så ta bort funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2 timmar sedan, iMacKalle säger:

Även om du vill skall du hindras från att skriva personliga uppgifter.

Flytta till Kina?

 

Skriver du inte ditt namn när du skickar vanliga brev heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Flytta till Kina?

 

Skriver du inte ditt namn när du skickar vanliga brev heller?

Det var längesedan jag skrev brev. Varför göra det när man har mejl. Ha.Ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMacKalle säger:

Jag blev heller inte förvånad över ditt svar. Självklart behövs inga riktiga namn när man skickar mejl framför allt nu efter att man översköljs av meddelanden och artiklar om att man inte skall gödsla med sina personliga uppgifter. Så hade funktionen inte funnits så hade bara mejladressen synts hos mottagaren, så ta bort funktionen.

Risken finns ju att ingen läser dina mejl utan de sorteras bort som spam....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om jag lägger Macrelaterade frågor i rätt avdelning, är artig och trevlig  eller klagar på urbota korkade  funktioner som absolut ingen behöver som har med mejl att göra. (Som  att skylta med personuppgifter) När då forumets lilla elaka spamgrupp ser detta då påhejas dom och öser dom beröm med elaka Emojls där även moderatorerna deltar. Sen anklagar man mig för allt möjligt  som exempel. Om jag inte  ändrar attityd och använder en vänligare ton så åker jag ut från forumet. I stället för att slänga ut elaka spamgruppen som sprider osämja som är hela orsaken till osämjan.  Hoppas IDG Admin ser detta så han kan rensa ut "Spamgruppen" som bor 24 timmar om dygnet  året runt för att få koll på allt och alla för att spy sin galla över dom som försöker delta i trådarna.

 

 

Låt stå.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte finna att någon här är elak mot dig. 

Att det finns en "spamgrupp" är väl att ta i.

Du kan vara glad för att det finns en gäng duktiga som håller forumet rullande och kan ge snabba svar. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...