Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela bild via mail direkt från bilder [Exchange-konto]


mpower

Rekommendera Poster

På jobb använder vi Exchange-konto för mail via mobiltelefonerna. Det går inte (tror det berör alla med iPhone på jobb) att dela bilder via mail (utan att kopiera bild och klistra in i mailet), utan då visas bara bara fönstret "Lägg till konto" upp, där jag får välja om jag vill sätta upp ett konto för iCloud, Exchange, Google, Yahoo, Aol. eller Outlook.com

 

Men, om jag väljer att aktivera mail för iCloud så fungerar det att dela direkt via mail men inte via Exchange-kontot utan bara via iCloud. Det är precis som om telefonen inte förstår att där redan är ett mail-konto uppsatt och aktiverat.

 

Någon som har varit med om liknande problem och eventuellt känner till någon lösning? Kan ju även passa på att nämna att vi sätter upp mail-kontona via MDM-system Jamf, om det nu mot förmodan skulle påverka eller ha någon betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte igen problemet. Vi kör Exchange på jobbet och det går bra att dela bilder via Mail.

Men det hjälper tyvärr inte dig. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket skumt faktiskt, mailto-länkar på webbsidor funkar galant...så visst känner den av att där finns aktivt mailkonto bortsätt från när det ska dela bilder.

 

Sedan att vi inte använder Exchange som mailserver utan annan servermjukvara borde ju inte ha med saken att göra?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mpower säger:

 

Sedan att vi inte använder Exchange som mailserver utan annan servermjukvara borde ju inte ha med saken att göra?!

Nej, hur skulle telefonen kunna "veta" det? Dessutom, telefonen pratar väl inte med servern förrän meddelandet är klart och skickas iväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så tänker och resonerar jag också. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar alldeles utmärkt för mig via mitt Exchange-konto. Både via Apple Mail och Microsoft Outlook. Jag har visserligen flera mailkonton men mitt Exchange ligger som förvalt. Har du testat med Microsoft Outlook eller provat lägga Exchange som förval när du även har iCloud-mailen?

>Inställningar >E-post >Förvalt konto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte precis prova det men trots jag har både mailkonto för iCloud och Exchange aktiverat finns där inget "Förvalt konto" under Inställningar > E-post. Kör senaste versionen av iOS.

 

Det märkliga är ju det också om jag delar en bild från Bilder via mail och vill ändra från-adressen så finns bara iCloud som val - det går inte att ändra till Exchange-kontot. Går jag dock in i mailprogrammet och skapar ett nytt mail kan jag välja vilket konto det ska skickas via.

 

Fattar ingenting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert något i MDM som spökar. Prova att lägga till kontot manuellt i t ex Outlook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpte inte att lägga till kontot manuellt i Outlook heller. Undersöker inställningar i MDM-systemet i hopp om att där finns något som vi har missat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en soft reset av telefonen också. 

Kan vara nåt som ”hakat upp sig”. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...