Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgraderar SSD i Macbook Pro "mid 2014"


marcushedenstrom
 Share

Rekommendera Poster

marcushedenstrom

Tänkte att jag startar en tråd för mitt senaste projekt.

 

Sedan jag köpte snikmodellen av MPB "mid 2014" har jag fått klara mig med 256 GB lagring. Det gick rätt bra för fyra år sedan, men nu är disken nästan alltid full.

 

Som bekant har Apple gjort en speciallösning på denna modellen, som gör att man inte bara kan installera en vanlig SSD och stoppa in.

 

Så det var spännande när jag hittade den här tråden på Macrumors forum för att tag sedan.

https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2014-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976

 

Det finns en adapter man kan köpa som omvandlar Apples specialkontakt till en vanlig M.2-kontakt. Sen krävs det bara att man har senaste firmware, för att man ska kunna installera en vanlig NVMe SSD. Till exempel Samsung 970 Pro om man känner för det.

 

Det verkar som att folk faktiskt har lyckats med detta, om man får tro den där tråden. Enda nackdelen är att hibernation inte funkar på Macar från 2014 och tidigare. Man kan modda firmwaren genom att plocka NVMe-drivaren från en nyare modell som mid 2015, som faktiskt är samma dator som 2014 men har nyare firmware. Det krävs dock att man programmerar om ROM med ett externt verktyg, så det är lite pilligt. Eller så stänger man bara av hibernation helt enkelt.

 

Beställde den där adaptern i går. Det lär väl ta 1-2 veckor innan jag får den. Under tiden måste jag bestämma mig för vilken SSD jag ska slå till på.

 

Återkommer med resultat.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Spännande, hoppas du får det att rulla. :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Tänkte att jag startar en tråd för mitt senaste projekt.

 

Sedan jag köpte snikmodellen av MPB "mid 2014" har jag fått klara mig med 256 GB lagring. Det gick rätt bra för fyra år sedan, men nu är disken nästan alltid full.

 

Som bekant har Apple gjort en speciallösning på denna modellen, som gör att man inte bara kan installera en vanlig SSD och stoppa in.

 

Så det var spännande när jag hittade den här tråden på Macrumors forum för att tag sedan.

https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2014-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976

 

Det finns en adapter man kan köpa som omvandlar Apples specialkontakt till en vanlig M.2-kontakt. Sen krävs det bara att man har senaste firmware, för att man ska kunna installera en vanlig NVMe SSD. Till exempel Samsung 970 Pro om man känner för det.

 

Det verkar som att folk faktiskt har lyckats med detta, om man får tro den där tråden. Enda nackdelen är att hibernation inte funkar på Macar från 2014 och tidigare. Man kan modda firmwaren genom att plocka NVMe-drivaren från en nyare modell som mid 2015, som faktiskt är samma dator som 2014 men har nyare firmware. Det krävs dock att man programmerar om ROM med ett externt verktyg, så det är lite pilligt. Eller så stänger man bara av hibernation helt enkelt.

 

Beställde den där adaptern i går. Det lär väl ta 1-2 veckor innan jag får den. Under tiden måste jag bestämma mig för vilken SSD jag ska slå till på.

 

Återkommer med resultat.

Grymt intressant! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
marcushedenstrom
Postad (redigerade)

Liten uppdatering; idag fick jag adaptern på posten.

 

Den är mindre än jag förväntade mig. Trodde först att de hade skickat fel men det är rätt. :)

 

IMG_0497.thumb.JPG.9a0caa32e1556fb0226e19ef1b91614e.JPG

Redigerad av marcushedenstrom
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
marcushedenstrom

Alla delar är på plats! Nu börjar uppgraderingen. :galetglad:

 

Edit: hmm eller inte. Inser att jag inte har nån T-5 skruvmejsel hemma. Får bli i morgon.

 

IMG_0506.JPG

Redigerad av marcushedenstrom
  • Gilla 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
43 minuter sedan, Stereotypen säger:

Sicket antiklimax!!

Absolut.

 

Men det är ju alltid kul att köpa fler verktyg. Man kan aldrig ha för många.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Sådär. Efter en tur till Kjelle m.fl. kan operationen börja.

 

Har kollat att min CCC-backup är boot-bar från en extern hårddisk.

IMG_0507.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Verkar som att det lyckades! Adapter och SSD på plats utan bekymmer. 

 

Apples SSD är betydligt större än en vanlig 2280 M.2 SDD, som 970 Evo här. Tack vare det får man plats med en adapter. Det kom en längre skruv med adaptern pga att den ska gå genom både SSD och adaptern.

IMG_0519.thumb.jpg.4630bd0d3f90edf7bf18e0fdb6b0cecf.jpg

 

Allt på plats i datorn.

IMG_0521.thumb.jpg.0a60a55e290768fc62bd45b0e253e6ac.jpg

 

Det går väldigt långsamt att boota High Sierra från en USB 2.0-disk, men nu håller jag på att klona tillbaka från backupen.

Redigerad av marcushedenstrom
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Verkar som att det lyckades! Adapter och SSD på plats utan bekymmer. 

 

Apples SSD är betydligt större än en vanlig 2280 M.2 SDD, som 970 Evo här. Tack vare det får man plats med en adapter. Det kom en längre skruv med adaptern pga att den ska gå genom både SSD och adaptern.

 

Spoiler

IMG_0519.thumb.jpg.4630bd0d3f90edf7bf18e0fdb6b0cecf.jpg

 

 

Allt på plats i datorn.

 

Spoiler

IMG_0521.thumb.jpg.0a60a55e290768fc62bd45b0e253e6ac.jpg

 

 

Det går väldigt långsamt att boota High Sierra från en USB 2.0-disk, men nu håller jag på att klona tillbaka från backupen.

Grattis! Vilka hastigheter får den vad gäller läsa och skriva?

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 minut sedan, Alix säger:

Grattis! Vilka hastigheter får vad gäller läsa och skriva?

Tack! :) Jag ska köra ett test sen. Återkommer med siffror.

 

I min MBP mid 2014 är det PCIe 2.0 (5.0 GT/s). Gamla SSDn gick på enbart x2 i link width, men denna är x4.

 

970 EVOn ska ju klara uppemot  2300-3400 MB/s på PCIe 3.0, så jag har en liten flaskhals där i min dator. Men det borde gå rätt fort ändå.

 

Jag är lite fundersam på just detta med PCIe-bussen förresten. Jag har en "likadan" MBP mid 2015 på jobbet som borde vara exakt samma maskin. Samma CPU och allt. Men den har 8.0 GT/s, så jag antar att den kör med PCIe 3.0. Funderar på om det kan vara nån firmware-grej som styr det. Kanske går att uppgradera det också.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Tack! :) Jag ska köra ett test sen. Återkommer med siffror.

 

I min MBP mid 2014 är det PCIe 2.0 (5.0 GT/s). Gamla SSDn gick på enbart x2 i link width, men denna är x4.

 

970 EVOn ska ju klara uppemot  2300-3400 MB/s på PCIe 3.0, så jag har en liten flaskhals där i min dator. Men det borde gå rätt fort ändå.

 

Jag är lite fundersam på just detta med PCIe-bussen förresten. Jag har en "likadan" MBP mid 2015 på jobbet som borde vara exakt samma maskin. Samma CPU och allt. Men den har 8.0 GT/s, så jag antar att den kör med PCIe 3.0. Funderar på om det kan vara nån firmware-grej som styr det. Kanske går att uppgradera det också.

 

Vi ser fram emot mätuppgifter och hoppas att de matchar den nyare MBP:n. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Tack! :) Jag ska köra ett test sen. Återkommer med siffror.

 

I min MBP mid 2014 är det PCIe 2.0 (5.0 GT/s). Gamla SSDn gick på enbart x2 i link width, men denna är x4.

 

970 EVOn ska ju klara uppemot  2300-3400 MB/s på PCIe 3.0, så jag har en liten flaskhals där i min dator. Men det borde gå rätt fort ändå.

 

Jag är lite fundersam på just detta med PCIe-bussen förresten. Jag har en "likadan" MBP mid 2015 på jobbet som borde vara exakt samma maskin. Samma CPU och allt. Men den har 8.0 GT/s, så jag antar att den kör med PCIe 3.0. Funderar på om det kan vara nån firmware-grej som styr det. Kanske går att uppgradera det också.

 

https://barefeats.com provade att stoppa i en snabbare SSD i en MBP 2013 och datorn växlade upp till rätt hastighet fast den enligt specen var av den långsammare typen. Så det KAN vara så att det fungerar fast det inte ska. Vem vet? Kör BlackMagic sen och visa sifforna. Supernyfiken! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Körde blackmagic nu, och den kommer upp i ~1500 MB/s läs och ~650 MB/s skriv.

 

Kan tillägga att datorn känns betydligt varmare också, på undersidan precis där SSDn sitter. Alltså inte bara när jag körde testet, utan även innan.

 

Screen_Shot_2018-08-19_at_22_12_19.thumb.png.7df8c8087d462b96fb645bf87e545cc6.png

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2 timmar sedan, Axelman säger:

https://barefeats.com provade att stoppa i en snabbare SSD i en MBP 2013 och datorn växlade upp till rätt hastighet fast den enligt specen var av den långsammare typen. Så det KAN vara så att det fungerar fast det inte ska. Vem vet?

Vad menar du med rätt hastighet? PCIe 2 till 3? Har du nån länk som inte bara pekar på barefeats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nytt test med blackmagic. Går upp till cirka 1500/1300 MB/s read/write nu.

Screen Shot 2018-08-19 at 23.41.07.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
55 minuter sedan, Alix säger:

Varför snabbare skrivning jämfört med innan? :fundersam:

Säg det, den som vet.

 

Kan vara att jag tog skärmdumpen medan den höll på att mäta, och då går den ju upp och ner hela tiden. Trodde att testet skulle köra klart och stanna sen, men det kör vidare i all evighet. Men jag tyckte iofs inte att den kom så mycket högre än 700 första gången.

 

På den första dumpen hade den varit igång ett par minuter, men på den andra körde jag bara en omgång läs/skriv.

 

Kan ju vara så att den skrev till nån cache som inte kunde svälja mer efter en stund.

 

 

Redigerad av marcushedenstrom
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Vad menar du med rätt hastighet? PCIe 2 till 3? Har du nån länk som inte bara pekar på barefeats?

Hittar inte länken... men jag minns att de tog minnet ur en MBP 15" late 2013 med PCIEx4 kanaler, stoppade minnet i en MBP 13" late 2013 med PCIEx2 som växlade upp till PCIEx4. Med exemplet vill jag påpeka att det KAN hända att det går snabbare än vad specen säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
11 timmar sedan, Axelman säger:

Hittar inte länken... men jag minns att de tog minnet ur en MBP 15" late 2013 med PCIEx4 kanaler, stoppade minnet i en MBP 13" late 2013 med PCIEx2 som växlade upp till PCIEx4. Med exemplet vill jag påpeka att det KAN hända att det går snabbare än vad specen säger.

Låter rimligt.

 

Jag hade som sagt x2 med originaldisken, och x4 nu, så det är uppenbarligen ingen begränsning i själva datorn.

 

Kan för övrigt rapportera att jag har 90% batteri kvar just nu efter att datorn legat i vila hela dagen, efter lite snabb användning i morse vid 8-tiden. Inga problem alls än så länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du fått ordning på den. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon som vill testa har jag både adapter och 256Gb M2-disk.

Hör av sig via PM.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
marcushedenstrom

Återkommer här med mina upplevelser sedan uppgraderingen.

 

Den nya SSDn funkar utmärkt och jag har inte haft några problem med den. Det enda är att den drar mer ström än Apples (det gör alla tredjepartare) och datorn blir varmare och batteriet verkar dra ur lite fortare. Det är märkbart att datorn blir varmare på undersidan, men inget som stör allvarligt.

 

Jag har stängt av "standby" så datorn inte går in i hibernation (då man kan få kernel panic). Har inte haft några problem med vila eller nåt sedan dess.

 

Dock installeras inte Boot ROM-uppgraderingar efter bytet (se annan tråd), så jag bytte tillfälligt tillbaka till original-SSD för att uppgradera denna.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2018-07-16 på 14:22, marcushedenstrom säger:

Tänkte att jag startar en tråd för mitt senaste projekt.

 

Sedan jag köpte snikmodellen av MPB "mid 2014" har jag fått klara mig med 256 GB lagring. Det gick rätt bra för fyra år sedan, men nu är disken nästan alltid full.

 

Som bekant har Apple gjort en speciallösning på denna modellen, som gör att man inte bara kan installera en vanlig SSD och stoppa in.

 

Så det var spännande när jag hittade den här tråden på Macrumors forum för att tag sedan.

https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2014-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976

 

Det finns en adapter man kan köpa som omvandlar Apples specialkontakt till en vanlig M.2-kontakt. Sen krävs det bara att man har senaste firmware, för att man ska kunna installera en vanlig NVMe SSD. Till exempel Samsung 970 Pro om man känner för det.

 

Det verkar som att folk faktiskt har lyckats med detta, om man får tro den där tråden. Enda nackdelen är att hibernation inte funkar på Macar från 2014 och tidigare. Man kan modda firmwaren genom att plocka NVMe-drivaren från en nyare modell som mid 2015, som faktiskt är samma dator som 2014 men har nyare firmware. Det krävs dock att man programmerar om ROM med ett externt verktyg, så det är lite pilligt. Eller så stänger man bara av hibernation helt enkelt.

 

Beställde den där adaptern i går. Det lär väl ta 1-2 veckor innan jag får den. Under tiden måste jag bestämma mig för vilken SSD jag ska slå till på.

 

Återkommer med resultat.

Vilken storlek är din macbook, 13 eller 15 tum? Funkar fint så här långt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, eriksan007 säger:

Vilken storlek är din macbook, 13 eller 15 tum? Funkar fint så här långt?

15 tum.

 

Funkar svinbra fortfarande, inga problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...